تاکید معاون وزیر علوم بر استفاده پژوهشگاهها از ظرفیت قانون جهش تولید دانشبنیان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سی و یکمین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و روسای پژوهشگاههای عضو برگزار شد. پیمان صالحی در این جلسه ضمن تشریح ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان افزود: توجیه صنایع درباره این
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سی و یکمین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و روسای پژوهشگاههای عضو برگزار شد.
پیمان صالحی در این جلسه ضمن تشریح ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان افزود: توجیه صنایع درباره این قانون بسیار مهم و نیاز است تا پژوهشگاهها نسبت به معرفی ظرفیتهای این قانون به صنایع اهتمام جدی داشته باشند.
وی نظام مند، نوآورانه و فناورانه بودن را معیارهای تأیید پروژه تحقیق و توسعه دانست و تولید محصول یا خدمت جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی، بهبود فرایندهای تولید و عملیات را خروجیهای پروژه تحقیق و توسعه خواند.
معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین سرفصلهای هزینهکرد مورد پذیرش بر اساس دستورالعمل بند (ب) ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان، نحوه ثبت درخواست و ارزیابی و فراخوانهای دریافت طرح تحقیق و توسعه و همچنین فرایند ارزیابی و تأیید طرحهای پژوهشی را برای حاضرین تشریح کرد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در این جلسه به تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در دوره سه ساله مدیریت خود پرداخت و گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با سابقه بیش از پنجاه ساله و به واسطه برخورداری از ظرفیت علمی و کارشناسی ارزشمند، به عنوان کانون تفکر نظام آموزش عالی، فعالیتهای خود را در راستای رسالت، ماموریت، اسناد بالادستی، اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساماندهی کرده است.
علیباقر طاهرینیا تهیه و تدوین ۱۰ گزارش عملکرد وزارت علوم و ارائه به دفتر هیات دولت، تاسیس شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) با عضویت ۱۸۰۰ نفر، ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان (پسند)، ایجاد اندیشکده حکمرانی آموزش عالی، انجام مطالعات و تدوین احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، تدوین الگوی گزارش نویسی ازما و همچنین اصلاح نسبت هیات علمی و کارمندان را و جذب اعضای هیات علمی جدید و ارتقاء سایر اعضاء را از اقدامات انجام شده در سه ساله اخیر دانست.
وی در حوزه برون دادهای پژوهشی از ساماندهی انجام طرحهای پژوهشی و موظف در راستای ماموریت موسسه خبر داد و به ارتقای رتبه فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره کرد همچنین گفت که فصلنامه این موسسه در پایگاه بین المللی دوآج/ DOAJ نمایه شده است.
معاون وزیر علوم یکی دیگر از ماموریتهای موسسه را ترویج آموزش عالی دانست و برگزاری نشستهای تخصصی همچنین نشستهای خبری را از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بیان کرد. ایجاد هیات اجرایی جذب، استقرار دبیرخانه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور به عنوان دو اقدامی که در این سه ساله به موسسه منتقل شده است دانست.
طاهری نیا همچنین تدوین اسناد آموزش عالی از ابتدا تاکنون و تدوین مسائل آموزش عالی را از برنامههای دردست اقدام دانست.