سیدجواد هاشمی: از اعتقاداتم فاصله نگرفتم
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نقد و بررسی فیلم «شهر گربهها» با حضور کارگردان این اثر به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی پخش شد. سیدجواد هاشمی اظهار کرد: در ساخت «شهر گربههای 2» به مسئله مهاجرت فکر میکردم؛ چرا مهاجرت اتفاق میافتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده میکنند که این یک دغدغه بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نقد و بررسی فیلم «شهر گربهها» با حضور کارگردان این اثر به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی پخش شد.
سیدجواد هاشمی اظهار کرد: در ساخت «شهر گربههای 2» به مسئله مهاجرت فکر میکردم؛ چرا مهاجرت اتفاق میافتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده میکنند که این یک دغدغه بود. بسیاری از کودکان در مدرسه که میروند از سوی معلمان خود به رفتن از کشور ترغیب میشوند. در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و همه میدانیم. در فیلم «شهر گربههای 2»، گربستان را ایران دیدم اما اگر به جای دیگری بروند اسیر گربه ترامپ میشوند و او تخصص آنها را میگیرد.
وی ادامه داد: در «شهر گربههای2» میخواستم به بچهها بگویم بمان و کشور خودت را بساز. فیلم سال 1398 تولید شد، «شهر گربههای 1»، سال 1400 اکران شد و این فیلم پنجمین فیلم پرفروش زمان خود بود. ما متأسفانه امروز تبلیغات نداریم. تلویزیون دوست نداشت «شهر گربههای2» اکران شود و منویات این رسانه با سید جواد هاشمی مشکل دارد.
این کارگردان سینما توضیح داد: من وقتی معلم بودم به جبهه می رفتم و دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ تاریخی بود و در عرصه بازیگری در آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردم. 30 سال پیش در کانون حر منبع رشد بسیاری از افراد را فراهم کردیم.
هاشمی با بیان اینکه من باید کار کودک بسازم توضیح داد: من مدعی هستم که از کارشناسان بهتر می دانم که چه میخواهند. البته که مجبورم شتر گاو پلنگ بسازم تا خانواده ها فرزندان خود را به سینماها بیاورند. هیچوقت آثارم را اختصاصاً برای کودکان نساختم.
وی با بیان اینکه این فیلم مسلح شده و تیغ سانسور به جان «شهر گربههای2» افتاد اظهار کرد: شوراها انتظار دارند فیلمسازان یک قدم از مردم عقبتر باشند. سینمای کمدی و غیر منتظره ای که امروز میلیاردی میفروشد از مردم عقبتر است و وقتی سینمایی از مردم جلو میافتد مخاطب دیگر عادت ندارد به استقبال این آثار برود. سینما در ذهن کسانی است که دوست دارند همه رسانه دستشان باشد.
کارگردان «شهر گربههای2» تأکید کرد: سینما باید پیام بدهد. در «شهر گربههای2» به من گفتند چرا میگویی شرایط سخت است.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز اظهار کرد: سیدجواد هاشمی خودش را با این فیلم وارد فضایی میکند که موافقت و مخالفت خودیها را فراهم کند و خودش را در معرض این مسئله قرار میدهد که مخالفت هر دو گروه سیاسی و مذهبی را برای خود بخرد.
وی ادامه داد: متزلزل کردن جایگاهی که برای سیدجواد هاشمی تصور کردهاند با فیلمی که اتفاقاً خصوصی و با هزینه شخصی ساخته شده عجیب است و این استحاله از جنس خاصی است.این فیلم مقدمه یک رویکرد جدید است زیرا سیدجواد هاشمی یک نماد برای سینمای دفاع مقدس است و مواجهه وی با «شهر گربهها» و سانسور فیلم، مخاطب را متعجب میکند.
هاشمی نیز با اشاره به فیلمهای تولید شدهاش در حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: تولید این فیلمها عین دفاع مقدس است همان ایدئولوژی با شکل تازهتر. متأسفانه خیلیها این مهم را نفهمیدند یا نخواستند بفهمند و من از اعتقاداتم فاصله نگرفتم.
طهماسبی با بیان اینکه مشخص است که «شهر گربهها2» دچار سانسور شده یادآور شد: در شهر گربهها مسائل از جنس دغدغه سیدجواد هاشمی نیست. از یک سو در فیلم درباره موسیقی حرف زده میشود و از طرفی تصویر ترامپ را میبینیم و به عبارتی فیلم به اصطلاح نه اینجا و نه آنجاست.
هاشمی گفت: «شهر گربهها2» فیلمی دموکراتیک است؛ کار من موسیقی بوده و قبل از وارد شدن به عرصه نمایش، موسیقی کار میکردم اما فردی مذهبیام. موسیقی را در «شهر گربهها2» دستاویز قرار دادم و حرفم را زدم. نباید مرا به جای فیلمم تفسیر کرد. میگویند سیدجواد هاشمی نباید «شهر گربهها2» بسازد. بچههای دهه 80 و 90 من را به عنوان شهید سینمای ایران نمیشناسند بلکه مرا با فیلمهای کودک و نوجوانی که کارگردانی کردم میشناسند و در «شهر گربههای2» ضد امپریالیسم حرف میزنم. افراد تغییر میکنند اما من رویکرد سیاسی ندارم گاه به جناحی نزدیک میشوم میگویند چپ است و گاه برعکس این اتفاق رخ میدهد و معتقدم هیچ چیز بهتر از میانهروی نیست.
طهماسبی یادآور شد: «شهر گربههای1» را بیشتر دوست داشتم. وقتی به سراغ «شهر گربههای2» میرویم باید چیزی بیش از یک باشد که دلیل فراری بودن از گربستان و جغرافیا داشته باشد. نگاه ایدئولوژی سیدجواد هاشمی در فیلمهای او جاری است و معتقدم فیلمهای ایدئولوژیک عمر طولانی ندارد.
هاشمی نیز افزود: جغرافیای فیلم مشخص است؛ یک مدینه فاضله ظاهری داریم که تکنولوژی فراتر است اما گربستان فضای سنتی و عروسکی است. در سینمای کودک از حدود 400 اثر، چند فیلم ماندگار شده؟ یکی از این فیلمها «آهوی پیشونی سفید» است و خوشحالم از 15 اثر ماندگار سینمای کودک، یک فیلم متعلق به من است.
وی توضیح داد: میگویند سید جواد هاشمی نباید فیلم شاد و موزیکال بسازد و بیایید به من یک نگاه دیگری داشته باشید.
هاشمی با انتقاد صریح از بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دو دهه اخیر هیچکدام از فیلمهای فارابی مورد پسند بچهها نبوده است. من بچهها را به سینما کشاندم شاید بلد نبودم حرف بزنم شاید نویسنده خوبی نباشم. چند سال منتظر بودم کسی فیلمنامه خوب فانتزی بنویسد اما کسی ننوشت و خودم نوشتم. چرا برخی آثار دهه 60 هنوز کار میکند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب میشود. خجالتآور است که از 400 فیلم فقط 15 فیلم قابل اعتنا است. بودجه فارابی را به فیلمهایی میدهند که از منویات این مدیران است و تفکر برخی افراد خاص که در دورههای مدیریت های خاص آنجا ماندگارند غالب است.
وی تصریح کرد: چرا کارگردان «روزی روزگاری» باید داور جشنواره کودک شود؟ بعد از «آهوی پیشونی سفید» را در جشنواره ندیدند و آثار من همیشه جایزه تماشاگران را گرفته است. داور یک دوره از جشنواره به من گفت با تو زاویه دارند و اعلام کرده بودند فیلم من را رها کنند. چرا نباید جلوه های ویژه فیلم تورنادو دیده شود؟ فیلم «منطقه پرواز ممنوع» 1400 تیزر دارد اما من 30 تیزر دارم و این در حالی است که ما هردو از ارشاد مجوز گرفتیم. تیزر مرا از تلویزیون پخش نمیکنند و میگویند این رسانه، ملی است. نمیدانم کی قرار است این تبعیض تمام شود.
در ادامه این برنامه پویا سعیدی کارگردان فیلم کوتاه «شیهه» نیز گفت: در انتخاب بازیگر نقش کودک، به دنبال کسی بودم که شبیه کودک فیلم درخشش باشد و به امیرسام رسیدیم. دوست داشتم بازیگری نقش لیلا شایگان را در فیلم بازی کند که من به عنوان مخاطب با او خاطره سینمایی زیادی دارم و نگار جواهریان به دلیل آنکه مادر است و احساسات و عواطف کاراکتر را گذرانده و جز بازیگران محبوب من است و خوشبختانه بازی در این فیلم را پذیرفت.
در بخش دیگری از این برنامه انیمیشن «درون و بیرون2» به بهانه پخش از اکران مدیا بررسی شد.
انتهای پیام/