مقابله یوتیوب محتواهای هوش مصنوعی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یوتیوب برچسبهای جدیدی ارائه داده است که نشان میدهد ویدئویی با دوربین ضبط یا تصویر و صدای آن دستکاری شده است یا خیر. برچسب جدید «Captured with a camera» را میتوان به لطف سرویس احراز هویت محتوای دیجیتال Trupic مشاهده کرد ویدئو با این برچسب نیز در کانال خود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یوتیوب برچسبهای جدیدی ارائه داده است که نشان میدهد ویدئویی با دوربین ضبط یا تصویر و صدای آن دستکاری شده است یا خیر. برچسب جدید «Captured with a camera» را میتوان به لطف سرویس احراز هویت محتوای دیجیتال Trupic مشاهده کرد ویدئو با این برچسب نیز در کانال خود منتشر کرده است.
یوتیوب برای تشخیص صحت ویدئوهای آپلودشده بر استاندارد C2PA تکیه کرده؛ این ویژگی فقط با دستگاههایی کار میکند که از متادیتا برای این استاندارد پشتیبانی میکنند. صفحه راهنمای یوتیوب درمورد برچسب Captured with a camera میگوید این برچسب «یعنی سازنده از فناوری خاصی برای تأیید منشأ ویدئوی خود استفاده کرده و تأیید میکند صدا و تصویر آن تغییر نکرده است».
علاوهبراین، سازندگان باید بهطور خاص از ابزارهایی با C2PA نسخه ۲.۱ یا بالاتر برای نمایش برچسب استفاده کنند. شرکتهایی مانند لایکا نیز از سال گذشته شروع به پیادهسازی اعتبارنامههایی برای محتواها در سختافزارهای خود کردند اما هنوز مشخص نیست این اعتبارنامهها برچسبهای YouTube را به وجود میآورد یا خیر.
شروط گوگل برای تأیید محتواها با استاندارد C2PA
گوگل میگوید درحال «کاوش» نحوه انتقال اطلاعات C2PA به بینندگان یوتیوب است. برای دریافت این برچسب، لازم نیست ویدئوها حتماً ویرایش نشده باشند. فقط هر مرحله از فرایند باید از C2PA پشتیبانی کند و از چند مورد اجتناب شود:
ویرایشهایی که زنجیره منشأ را از بین میبرد یا ردیابی ویدئو را به منبع اصلی آن غیرممکن میکند؛ برای مثال، اگر تصویری را با متادیتای C2PA بگیرید سپس آن را در آلبوم عکس تلفن خود ذخیره کنید که از C2PA نسخه ۲.۱ یا بالاتر پشتیبانی نمیکند، ممکن است زنجیره منشأ قطع شود.
تغییرات قابلتوجه در ماهیت یا محتوای اصلی ویدئو، ازجمله صداها یا تصاویر آن.
ویرایشهایی که ویدئو را با استانداردهای C2PA (نسخه ۲.۱ و بالاتر) ناسازگار میکند.
گوگل چند وقت پیش نیز برچسب «محتوای تغییریافته با مصنوعی» را راهاندازی کرد که به کاربران یوتیوب اجازه میدهد خودشان محتواهای ساختهشده با هوش مصنوعی را علامتگذاری کنند.