رفتارهای اشتباهی که بهانه ساخت یک فیلم شد
حمیدرضا مقصودی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «خانه ماه» از آثار راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره این اثر بیان کرد: فیلم کوتاه «خانه ماه» که به زبان کردی کرمانجی خراسان و در شهرستان درگز تولید شده است، تاکنون توانسته در جشنواره منطقهای مهر و شید
حمیدرضا مقصودی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «خانه ماه» از آثار راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره این اثر بیان کرد: فیلم کوتاه «خانه ماه» که به زبان کردی کرمانجی خراسان و در شهرستان درگز تولید شده است، تاکنون توانسته در جشنواره منطقهای مهر و شید مشهد تندیس و لوح تقدیر بهترین فیلم جشنواره، لوح تقدیر بهترین فیلمنامه تالیفی و همچنین لوح تقدیر بهترین صدابرداری را از آن خود کند و نامزد بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین باشد. همچنین این فیلم در جشنوارههای فیلم پورتوبلو لندن، چهاردهمین جشن ایسفا، جشنواره فیلم کردی برلین و جشنواره فیلم باانرژی حضور داشته است.
حمیدرضا مقصودی گفت: دلیل و انگیزه تولید این فیلم رفتارهای اشتباهی است که در جامعه بهکرات میبینیم. این رفتار اشتباه که به دلیل منفعت و یا ملاحظات جامعه تکرارش میکنیم، گاهی باعث آزار و آسیبرساندن بهطرف مقابلمان شود. حالا چه حیوان باشد چه انسان. هدف از ساخت این فیلم نمایش این گونه برخوردهای اشتباه است که شاید با نمایشش بتوان قسمتی از آن را در جامعه جبران کرد.
وی با اشاره به حضورش در ادوار مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: برای من امسال سال متفاوتتری نسبت به سالهای گذشته است که فقط بهعنوان مخاطب در جشنواره حضور داشتم. چرا که علاوه بر اولین دوره حضور من در جشنواره فیلم کوتاه تهران و صاحب اثر بودن، حالا مسئولیتی بیش از گذشته در قبال مخاطبان و حرفه فیلمسازی خواهم داشت. مخاطبانی که سرمایه اصلی هر هنرمند و فیلمسازی محسوب میشوند. همین سرمایه مهم که مخاطب است، بعد از تماشای فیلم، انتظاری از فیلمساز دارد که باعث میشود در کارهای بعدی، فیلمی کماکان بهتر و همچنان مفید برای جامعه تولید کند. این انتظار که بار مسئولیت من را بهعنوان کارگردان سنگینتر میکند، این حس خوب را به من القا میکند که در ساختن تفکر جامعه، میتوانم تاثیری هر چند کوچکی داشته باشم.
حمیدرضا مقصودی درباره چشماندازش برای ادامه حضور در عرصه «فیلمسازی» مطرح کرد: هر فیلمسازی دوست دارد که بتواند با ساخت فیلمش قسمتی از دغدغههایی را که دارد بیان کند تا با گفتن آنها جهان را بهجای بهتری تبدیل کند. به نظر من بیان این دغدغهها میتواند چشم اندازه هر فیلمسازی باشد. خیلی هم فرقی نمیکند که در چه قالب گفته شود، فیلم کوتاه، بلند یا مستند. مهم این است که اگر حرفی برای گفتن داری، در مدیوم درست با بیشترین تأثیرگذاری بیان کنی. نه اینکه مثلاً فقط باید در قالب سینمایی بیان شود. من خیلی معتقد به این نیستم که حتماً باید فیلم سینمایی ساخت ولی اگر یک روزی فیلم سینمای بسازم و بعدش ایده و قصهای داشته باشم که در قالب فیلم کوتاه باید روایت شود، هرگز به خودم اجازه نمیدهم که آن ایده را در ساختار فیلم کوتاه نسازم.
این کارگردان توضیح داد: معتقدم در حال حاضر سینمای کوتاه ما سالها جلوتر از سینمای بلندمان است. باتوجهبه دغدغهمندی سینمای کوتاهمان به نظرم مهمترین کار هر فیلمساز علاوه بر تولید فیلم، تماشای فیلم همکارانش است بهویژه فیلمهای کوتاه که دنیا و جهانهای متفاوتی را ارائه میدهد. دیدن این آثار میتواند برای جهتدادن به نگاه خودمان در فیلمسازی بسیار تأثیرگذار و عمیق باشد.
وی درباره انتظاراتش از جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: از همه عزیزانی که در طول این 41 سال به این جشنواره حرمت بخشیدند و باعث شدند جشنواره به این جایگاه جهانی برسد، تشکر میکنم. به نظرم مهمترین اتفاقی که جشنواره فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان میتواند برای فیلم کوتاه کشور مفید باشد داشتن پلانی برای پخش بینالملل فیلمهای خوبی است که هر سال تولید میشود. به نظرم جشنواره فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان بهعنوان یک شخصیت حقوقی خیلی بهتر میتوانند در معرفی فیلمهای خوب به جشنوارهها معتبر دنیا تاثیر گذار باشد که به نظرم این امر میتواند در معرفی هر چهبهتر سینما ایران بسیار مهم باشد.
انتهای پیام/