خبر خوش زاکانی برای دارندگان تاکسی های برقی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره پیگیریهای صورت گرفته برای کمک به تحقق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر از طریق دولت، اظهار کرد: موضوع برقیسازی تهران یک راه بیبازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره پیگیریهای صورت گرفته برای کمک به تحقق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر از طریق دولت، اظهار کرد: موضوع برقیسازی تهران یک راه بیبازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که میتواند به رفع ناترازی انرژی در کشور کمک کند.
وی افزود: از طرفی، ایجاد زیرساختهایی در این مسیر میتواند به حل معضلاتی مانند آلودگی هوا که بزرگترین مشکل شهر تهران است و همچنین با توسعه حمل و نقل عمومی، مشکل ترافیک این شهر را حل کند.
شهردار تهران تصریح کرد: اساس این اقدام، هم قانون برنامه و هم قانون هوای پاک است که به ما الزام میکند این مسیر را دنبال کنیم. خوشبختانه، در این مسیر هم از تولیدکنندگان داخلی و هم از خارج کشور خریداریهایی داشتهایم و در شهر نیز در حال ایجاد زیرساختهای لازم هستیم؛ این زیرساختها به گونهای ایجاد میشود که هر کس در محیط مسکونی خود بتواند از سیستمهای کنترلی خاص استفاده کند و در زمانی که نیاز است، به این سیستمها دسترسی داشته باشد. همچنین، هنگامی که در ساعات شبانه مازاد برق در کشور وجود دارد، میتوانیم از این برق استفاده کرده و ناترازی انرژی را در طول روز جبران کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خودروهای برقی گرانتر از خودروهای بنزینی هستند و کشور هماکنون در حال واردات بنزین با میلیاردها دلار هزینه است، نکتهای که مطرح میشود این است که از نظر برق، کشور در ساعات اوج مصرف کمبود برق دارد، اما در ساعات دیگر مازاد برق داریم. این اختلاف در تامین برق باعث میشود که ما بتوانیم در ساعات مازاد، خودروها را شارژ کرده و در کل روز از این ظرفیت برای خدمت به مردم استفاده کنیم.
زاکانی گفت: سیستم هوشمند ما امکان شارژ در ساعات اوج را نمیدهد و زیرساختهای ایجاد شده در این حوزه، به رفع مشکلات کشور و بهویژه تهران کمک خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی خودروهای برقی، قانونی تصویب شده که دولت را ملزم میکند صرفهجوییهای لازم را انجام دهد. قبلاً ماده 12 رفع موانع تولید به تصویب رسیده بود که در ابتدا میگفت صرفهجویی کنید و سپس جبران خواهید شد، اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی پیشنهاد شد که زیر نظر رئیسجمهور فعالیت کرده و بتواند به صورت پیشینی با تضمینهای مختلف پرداختها را انجام دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه این طرح در ادامه اراده شهید رئیسی و دولت ایشان بود که امروز نیز توسط دولت آقای پزشکیان و با همکاری وزارت صمت و نیرو پیگیری میشود، تصریح کرد: اولین خرید طرح ورود تاکسیهای برقی به تهران از شرکت کرمان خودرو بود که 171 دستگاه خودرو خریداری شد. قیمت هر خودرو یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که 400 میلیون تومان آن توسط راننده پرداخت میشود. بخش دیگری از این مبلغ به عنوان جایگزینی تاکسیهای فرسوده (130 تا 170 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است و بقیه از طریق وام یا آورده راننده تأمین میشود.
زاکانی با بیان اینکه دو وام برای رانندگان در نظر گرفته شده است، گفت: وام 8 درصدی شرکت (860 میلیون تومان) و وام صندوق کارآفرینی (300 میلیون تومان) که مجموعاً 900 میلیون تومان میشود اما بر اساس ماده 12 گذشته، حدود 10 هزار و 500 دلار از قیمت خودرو مستهلک میشود و این تسهیلات به رانندگان کمک میکند تا با یک مبلغ مشخص بتوانند یک خودرو مطلوب را خریداری کنند.
شهردار تهران تصریح کرد: نکتهای که اکنون مطرح است این است که ما در حال پیگیری تسهیلات برای رانندگان هستیم. بنده در دولت دو نوبت درباره این تسهیلات صحبت کردهام. این موضوع مربوط به شهرداری نیست، زیرا این حق رانندگان است که ما پیگیری کنیم. ما نماینده آنها هستیم و وظیفه داریم که این مسیر را دنبال کنیم. در جلساتی که برگزار شد، جناب آقای دکتر پزشکیان و دکتر عارف نیز حضور داشتند و وزرای محترم کشور، صمت، نیرو و نفت به همراه بنده به عنوان اعضای کارگروه، در این مسیر پیگیر موضوع بودهایم.
وی گفت: در این کارگروه، محوریت به آقای پورمحمدی سپرده شد و جلساتی برای تعیین کم و کیف ارائه تسهیلات به رانندگان برگزار شده است. هفته گذشته بنده مجدداً با آقای پورمحمدی صحبت کردم و ایشان اعلام کردند که کارشناسان در حال محاسبه جزئیات هستند و این تسهیلات بهزودی برای رانندگان عزیز فراهم خواهد شد. منابع مالی نیز که در حال حاضر به هدر میرود، با این اقدام به شکل صحیح مدیریت میشود و هم رانندگان و هم مردم از آن بهرهمند خواهند شد.
زاکانی اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که برای تسهیل این کار، مجوزهای قانونی اخذ شده است و ما درخواست کردهایم تا صندوق کارآفرینی به این موضوع اختصاص یابد. در حال حاضر 100 میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص داده شده و قرار است این مبلغ تا 200 میلیارد افزایش یابد تا وامهایی تا سقف 800 میلیارد تومان ارائه شود. این مبلغ باعث خواهد شد که هر راننده بین 400 تا 500 میلیون تومان وام دریافت کند.
وی ادامه داد: رانندگان در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند که کاملاً حق دارند، زیرا باید کار کنند و زندگی خود را مدیریت کنند. ما به نمایندگی از رانندگان تلاش میکنیم تا تسهیلات و وامها را برای آنها فراهم کنیم و از طریق ماده 12، تسویه حسابهای لازم را انجام دهیم. به این ترتیب، رانندگان درگیر پرداخت اقساط وام نخواهند بود و این وظیفه به صورت حسابداری و از طریق منابع مالی ماده 12 مدیریت میشود.
شهرادر تهران اظهار کرد:ما با صندوق کارآفرینی در حال رایزنی هستیم و دستورالعملهای لازم نیز نوشته شده است. به لطف الهی، به زودی این خدمت به رانندگان ارائه خواهد شد. در این میان، مدل تسویه تاکسیهای برقی که از طریق قرارداد چین تأمین میشود متفاوت است، زیرا برای آنها یک سال و نیم تنفس در نظر گرفته شده است. رانندگان با همان مبلغ اولیه وارد مشارکت میشوند و ماشین را تحویل میگیرند. فرمولهای مربوط به دریافتی از ماده 12 نیز در حال محاسبه است تا سهم مشخصی از ماشین برای رانندگان تعیین شود.
زاکانی گفت: این مدل جدید به رانندگان کمک خواهد کرد تا با قیمتی کمتر، در حدود 500 تا 550 میلیون تومان، بتوانند ماشینهای خود را خریداری کنند. به این ترتیب، بار مالی آنها کاهش یافته و نزدیک به نصف قیمت ماشین را پرداخت خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما مقدمات کار را فراهم کردهایم و اولین بخش آن اکنون در گمرک است و در حال اقدام برای ترخیص آن هستیم. اگر این بخش وارد و پیگیری شود، نهایتاً در قالب یک شرکت سهامی عام ثبت خواهد شد. این شرکت سهامی به گونهای است که خود رانندگان تاکسی سهامدار آن خواهند شد.
زاکانی ادامه داد: در این مدل، رانندگان تاکسی علاوه بر اینکه سهم خود از رانندگی را با هر پردازشی که برایشان انجام میشود دریافت میکنند، سهمی از ماشین خود و همچنین سود سالیانه شرکت را نیز خواهند داشت. ما در حال هدایت این مدل به سمتی هستیم که راننده محور باشد. به این ترتیب، حتی مردم نیز میتوانند سهام این شرکت را خریداری کنند تا سود آن به مردم و رانندگان برسد.
انتهای پیام/