دولت برای کاهش کرایه تاکسی های برقی دست به کار شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چند سال پیش وقتی صحبت از ورود تاکسیهای برقی به ناوگان تاکسیرانی میشد، بسیاری آن را شبیه به یک آرزوی دستنیافتنی میپنداشتند و معتقد بودند تحقق آن آسان نیست؛ البته، در دشواری این اقدام شکی نیست، اما در این دوره مدیریت شهری گام بزرگی در این زمینه برداشته شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چند سال پیش وقتی صحبت از ورود تاکسیهای برقی به ناوگان تاکسیرانی میشد، بسیاری آن را شبیه به یک آرزوی دستنیافتنی میپنداشتند و معتقد بودند تحقق آن آسان نیست؛ البته، در دشواری این اقدام شکی نیست، اما در این دوره مدیریت شهری گام بزرگی در این زمینه برداشته شد.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در سفر سال گذشته خود به چین با یک قرارداد تاریخی، زمینه ورود 27000 دستگاه تاکسی چینی به تهران را فراهم کرد. توافقات میان شهرداری و وزارت صمت نیز نوید ورود این 27000 دستگاه تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران را داد.
در خردادماه امسال، 1000 دستگاه از این تاکسیها، از محل توافق با وزارت صمت، رونمایی شد که حدود 200 دستگاه از آن پلاکگذاری و جایگزین تاکسیهای فرسوده شد. از محل قرارداد شهرداری تهران با چین نیز 150 دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و بهزودی رونمایی خواهد شد.
اما یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر باعث تعجب و پرسش افکار عمومی شده، نرخ کرایه اعلامشده توسط سازمان تاکسیرانی برای تاکسیهای برقی است؛ زیرا طبق اعلام شهرداری، نرخ کرایه این تاکسیها 50 درصد گرانتر از تاکسیهای معمولی است. این افزایش نرخ به دلیل کیفیت بالاتر و لوکس بودن این خودروها و همچنین حمایت از دارندگان این تاکسیها عنوان شده است، چرا که قیمت هر دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان است و هزینه اقساط آن نیز حدود 18 میلیون تومان.
راهکار کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی چیست؟
بااینحال، برخی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران معتقدند راهکار کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی، اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر است که به دولت اجازه میدهد مبلغی بهعنوان کمک بلاعوض به تاکسیرانها پرداخت کند؛ چراکه با تبدیل خودروهای بنزینی به برقی، مصرف سوخت کاهش یافته است.
سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: ما در شورای شهر مصوبهای داشتیم که بر اساس آن به تاکسیرانها وام کمبهره پرداخت شود. 2 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که اختیار استفاده از آن با شهرداری است. شهرداری با مشارکت صندوق کارآفرینی امید به تاکسیرانها 300 میلیون تومان وام پرداخت میکند.
وی ادامه داد: طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، دولت باید تا 50 درصد هزینه خودروهایی که از انرژی نو استفاده میکنند را پرداخت کند. بنابراین، در صورت تحقق کمک دولت، امکان کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی فراهم خواهد شد.
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اگر بخواهیم تعداد خودروهای برقی را در شهر افزایش دهیم و به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم، به حمایت دولت نیاز داریم که میتواند از طریق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، بخشی از هزینه خرید تاکسی برقی را بهصورت یارانه به رانندگان بپردازد.
وی افزود: در این صورت، با پرداخت کمکهای بلاعوض از سوی دولت، شرایط خرید و پرداخت اقساط تاکسی برقی برای رانندگان آسانتر خواهد شد و میتوان درباره کاهش کرایه این خودروها صحبت کرد تا شهروندان بتوانند بهراحتی از تاکسیهای برقی استفاده کنند.
اجرای این وظیفه قانونی توسط دولت نهتنها به کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی کمک میکند، بلکه اهرمی مؤثر برای ترغیب سایر تاکسیرانها به استفاده از این خودروهای پاک خواهد بود. سرپیچی از اجرای این قانون، نهتنها مانع از گسترش تاکسیهای برقی و تأثیرات مثبت فرهنگی آن میشود، بلکه جفا در حق مردم است!
انتهای پیام/