اختلاف نظر مقدمه گفتگو و رشد است/ باید ابراز تاسف کنیم که هنوز به این کمال نرسیدیم که با وجود اختلاف نظر دوست باشیم+فیلم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمای صراف وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه وزیر علوم دولت چهاردهم گفت: یکی از موانع جدی که در مسیر علم قرار دارد، پدیده‌ای به نام شبه‌علم است. این شبه‌علم با ادعا‌های غیرمستند و صدای بلند خود، تبدیل به سدی بزرگ در برابر

کد خبر : 64485
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
اختلاف نظر مقدمه گفتگو و رشد است/ باید ابراز تاسف کنیم که هنوز به این کمال نرسیدیم که با وجود اختلاف نظر دوست باشیم+فیلم


اختلاف نظر مقدمه گفتگو و رشد است/ باید ابراز تاسف کنیم که هنوز به این کمال نرسیدیم که با وجود اختلاف نظر دوست باشیم+فیلم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمای صراف وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه وزیر علوم دولت چهاردهم گفت: یکی از موانع جدی که در مسیر علم قرار دارد، پدیده‌ای به نام شبه‌علم است. این شبه‌علم با ادعا‌های غیرمستند و صدای بلند خود، تبدیل به سدی بزرگ در برابر پیشرفت علمی شده است. متأسفانه، حتی در میان متخصصان هم افرادی هستند که در حوزه تخصصی خود صاحب‌نظر و متخصص‌اند، اما فاقد تفکر علمی جامع می‌باشند. این نکته نگران‌کننده است که برخی افراد با وجود تحصیلات عالی، به جای تکیه بر مبانی علمی، به خرافات و توهمات روی می‌آورند.

 

وی افزود: برای روشن‌تر شدن این موضوع می‌توان به دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد. در آن زمان، عده‌ای اظهار می‌کردند که به وجود کرونا باور ندارند، گویی که کرونا یک مسئله عقیدتی است. حتی در بین فرهیختگان نیز شنیده می‌شد که می‌گفتند با مصرف برخی عرقیات و دارو‌های گیاهی می‌توان از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد. این در حالی بود که همان افراد، با عرضه اولین واکسن، به سرعت به سمت واکسن‌زنی رفتند.

 

سیمای صراف اظهار داشت: این رفتار نشان می‌دهد که صرف داشتن تحصیلات آکادمیک به معنای داشتن تفکر علمی نیست؛ چرا که فردی که تحصیلات رسمی ندارد، اما دارای تفکر علمی است، می‌تواند بسیار مؤثرتر از فردی عمل کند که با وجود داشتن مدرک دانشگاهی، فاقد این نوع تفکر است.

وی افزود: ما باید مرجعیت علم را بپذیریم و جامعه را به سمتی هدایت کنیم که تفکر علمی در اولویت باشد. عدم پذیرش تفکر علمی، افراد را به سوی خرافات و توهمات سوق می‌دهد و این امر به ویژه در شرایط بحرانی بسیار خطرناک است. پیشنهاد می‌شود که در تمامی رشته‌های دانشگاهی، درس فلسفه علم به عنوان یک واحد اجباری گنجانده شود تا دانشجویان از ابتدا با مبانی و اصول تفکر علمی آشنا شوند.

سیمای صراف اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده که دانشگاه‌ها به صورت جدی به دنبال تحقق شعار وفاق ملی باشند. از اساتید، دانشجویان و تمامی اعضای جامعه دانشگاهی درخواست می‌کنم که به این شعار اعتماد کنند و برای تحقق آن تلاش نمایند.

وی افزود: این شعار تنها یک ادعای ساده نیست، بلکه یک اعتقاد عمیق است که باید در همه سطوح دانشگاهی و علمی پیاده‌سازی شود. دولت نیز به تمامی مسئولان دانشگاهی مأموریت داده است که در حوزه‌های خود به دنبال راهکار‌های اجرایی برای تحقق وفاق ملی باشند. ما متعهد می‌شویم که با یاری اساتید، دانشجویان، کارکنان و همکاران اداری و ستادی، این شعار را در حوزه‌های مختلف دنبال کنیم.

سیمای صراف اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید علاوه بر وظایف آموزشی و پژوهشی خود، مسئولیت اجتماعی خود را نیز به رسمیت بشناسند. دانشگاه‌ها نباید نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشند؛ بلکه باید مسئله‌محور و نیازمحور عمل کنند.

 

وی افزود: برای تحقق این اهداف، علاوه بر تجهیز دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و کارگاه‌ها، ضروری است که کرامت انسانی در تمامی سطوح دانشگاهی به رسمیت شناخته شود. کرامت اساتید، دانشجویان و کارکنان باید مورد احترام قرار گیرد و این امر باید به صورت عملی در رفتار‌ها و سیاست‌های دانشگاهی نمود پیدا کند.

سیمای صراف اظهار داشت: در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، نمی‌توان از دانشگاهیان انتظار داشت که بدون تأمین نیاز‌های معیشتی، به پیشرفت علمی و پژوهشی بپردازند. فقر، کرامت انسانی را خدشه‌دار می‌کند و عزت نفس افراد را از بین می‌برد. یکی از مسائل اساسی که در جلسات دولت مطرح شده، موضوع معیشت همه شهروندان به‌ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی است.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که شرایط بهتری برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند با انگیزه و توان بیشتر، به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود ادامه دهند. بدون شک، اگر کرامت انسانی و نیاز‌های معیشتی آنان مورد توجه قرار گیرد، دانشگاه‌ها می‌توانند نقشی مهم‌تر و مؤثرتر در پیشرفت علمی کشور ایفا کنند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود