تصمیمات شورای گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی دانش پایه و مطالعه محور اتخاذ شود

طاهری‌نیا در نشست مشترک با معاون آموزشی وزارت علوم: به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست که با حضور روح‌اله‌رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و رئیس، هیئت رئیسه و مدیران گروه‌های پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سالن شهید سلیمانی این موسسه برگزار شد، علی باقر طاهری‌نیا ضمن

کد خبر : 61173
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
تصمیمات شورای گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی دانش پایه و مطالعه محور اتخاذ شود


طاهری‌نیا در نشست مشترک با معاون آموزشی وزارت علوم:

تصمیمات شورای گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی دانش پایه و مطالعه محور اتخاذ شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست که با حضور روح‌اله‌رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و رئیس، هیئت رئیسه و مدیران گروه‌های پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سالن شهید سلیمانی این موسسه برگزار شد، علی باقر طاهری‌نیا ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی با اشاره به برگزاری جلسه قبلی با معاون سابق آموزشی وزارت علوم گفت: به تعبیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ابتدا عقل منفصل معاونت آموزشی بوده ولی امروز عقل متصل مجموعه علوم تحقیقات و فناوری است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: تعاملات دوسویه بین مؤسسه و حوزه معاونت آموزشی یک ماموریت طولانی‌مدت ذاتی است و تابع رفت‌وآمد مدیران نیست لذا خروجی جلسه هم مصوب شده و پیگیری خواهد شد؛ بنابراین بنا را بر این داشتیم تا با حضور مدیران دو حوزه اعم از مدیران کل، معاونین مدیران کل، معاونین مؤسسه و مدیران گروه‌های پژوهشی مؤسسه که ماندگاری بیشتری در مسئولیت دارند ذیل ماموریت‌ها تکالیف و برنامه‌های معاونت آموزشی و ظرفیت‌ها، تجارب و برنامه‌های مؤسسه پیوندی برقرار کنیم.

وی سپس ضمن اشاره به سابقه بیش از نیم قرن مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: طبق تجربه موجود هرگاه وزیر علوم، به توانایی‌ها و ظرفیت موجود در مؤسسه باور داشته و بین مؤسسه و وزیر وقت ارتباط تنگاتنگی برقرار بوده مؤسسه به شکوفایی بیشتری رسیده است.

طاهری‌نیا افزود با توجه به پیشینه مؤسسه انتظار ما این است که هیچ موضوع سیاستی‌ای در دستور کار شورای گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی قرار نگیرد، مگر اینکه درباره آن مطالعه شده باشد که آن مطالعه نیز با توجه به سابقه مؤسسه باید در مؤسسه انجام شود.

وی ضمن اشاره به ۲۲ مسأله ارجاعی از سوی مقام عالی وزارت به مؤسسه، به فراز و فرود‌های مؤسسه در نیم قرن گذشته پرداخت و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: انجام امور در معاونت آموزشی بدون پشتیبانی فکری و تحقیقاتی اعضای مؤسسه یعنی غرق شدن در روزمرگی، لذا اگر معاونت آموزشی نیازمند این است که از روزمرگی خارج شود یکی از راهکار‌های آن، تعامل با کارشناسان خبره و باسابقه است و این ظرفیت با حضور اعضای هیئت علمی در مؤسسه وجود دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود دستور کار نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌ها به لحاظ محتوایی با هماهنگی با مؤسسه تنظیم شود.

گفتنی است در این نشست آقایان عمادی، نقی‌زاده، سرگلزایی، روحانی، نوروزی و حجازی از مدیران حوزه معاونت آموزشی و عسگری و دهمرده معاونین مؤسسه و انتظاری، ذاکرصالحی، مرجائی، موسوی، منیعی، عزیزی، روشن، سعیدی و حسینی مدیران گروه‌های پژوهشی مؤسسه، پیشنهادات و مطالب خود را ارائه کردند که مهم‌ترین محور‌های آن به شرح زیر است:

تعامل در زمینه ارائه آمار آموزش عالی به حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم
مشارکت مؤسسه به عنوان بازوی مشورتی در موضوعات کلان و راهبردی معاونت آموزشی
کمک مؤسسه به اجرایی‌سازی ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم توسعه
ایجاد ارتباط بین سامانه‌های موجود در مؤسسه و معاونت آموزشی
همکاری مشترک در زمینه حوزه مهارتی کردن آموزش
وجود ظرفیت مناسب برای استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی مؤسسه در محل معاونت آموزشی
ایجاد سیستم رقابتی بین دانشگاه‌ها با اعطای اختیار به دانشگاه‌ها
عدم نگاه شرکتی و تجاری به مقوله تعلیم و تربیت و آموزش عالی
نیاز به اصلاح ساختار کلان آموزش عالی در کشور
حضور و مشارکت اعضای هیئت علمی مؤسسه در شورا‌های تابعه معاونت آموزشی
نیاز به گسترش فضای بینابینی
لزوم شبکه‌سازی در حوزه آموزشی
نیاز به تغییر نگرش در مدیران برای مشارکت مردمی



منبع

برچسب ها :

ناموجود