سامانه دقیقی در کشور برای رصد اشتغال فارغ التحصیلان نداریم / یک سامانه یکپارچه و دقیق برای این موضوع نیاز است +فیلم
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز برگزار شد در پاسخ به خبرگزاری دانشجو، در خصوص شاخص های وزیر علوم دولت چهاردهم گفت: دوستان ما در مجموعه آموزش عالی و معاونت آموزشی که ما در خدمتشان هستیم بدون کوچکترین تعللی برنامههایی که وجود داشته را پیگیری
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز برگزار شد در پاسخ به خبرگزاری دانشجو، در خصوص شاخص های وزیر علوم دولت چهاردهم گفت: دوستان ما در مجموعه آموزش عالی و معاونت آموزشی که ما در خدمتشان هستیم بدون کوچکترین تعللی برنامههایی که وجود داشته را پیگیری میکردند. میتوانم بگویم حتی کاری که ممکن بود به لحاظ زمانی ماههای بیشتری برای آن طول بکشد، با برگزاری جلسات کارشناسی بیشتر و برگزاری جلسات فوق العاده دارند به انجام میرسانند.
وی افزود:ما برنامههایی که در صف بررسی و تصویب بود را وقت بیشتری گذاشتیم که برای دوره جدید صفر شود.بعضا این موارد در وزارت خانه به دلایل مختلف و حجم کارها معطل میماند.اما اگر به لحاظ سیاستی بخواهم عرض کنم در همون چهار محور باید اشاره کنم.یعنی اگر در آن چهار محور اول که به لحاظ راهبردی عرض کردم ما چه اقداماتی انجام دادیم و اقدامات مکمل چه میتواند باشد.در حوزه ارتقا ظرفیت مهارتی و اشتغال پذیری دانش آموختگان ما یک سری فعالیتها را انجام دادهایم و یک شری نقصها و محدودیتها داریم.
وی ادامه داد: بخشی از آن در وزارت علوم است و بخشی خارج از وزارت خانه است.ما سامانه دقیقی در کشور برای رصد اشتغال فارغ التحصیلان نداریم، یک سامانه یکپارچه و دقیق برای این موضوع نیاز است.آمارها و مراکز مختلف وجود دارد، اما به تناسب شرایط کشور به نظر میرسد دقت این سامانهها و ظرفیتها بالاتر برود.مثلا ما بر اساس کد بیمهای افراد اشتغالشان را رصد میکنیم.اما اگر کسی بیمه رسمی نداشته باشد مثل رشته تربیت بدنی و برخی رشتههای هنری، امکان رصد آن سخت است.
رازینی افزود:یا موضوع ارتباط اشتغال با رشته تحصیلی افراد؛ ما با کد بیمهای متوجه میشویم فرد شاغل است.اما کجا متوجه میشویم فرد با شغلی که دارد متناسب دارد یا ندارد اینها از آن جاهایی است که به نظر میرسد جای پیگیری دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بحث نیار محوری و تقاضا محوری به نظر ما میتواند یک نقطه تحولی در حوزه آموزش باشد.این نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد و اساتید ما به این نتیجه برسند که دقیق میتوان به مسائل کشور پرداخت.دستگاهها روند رو به رشدی را داشتیم، اما هنوز فاصله داریم.
وی ادامه داد: پذیرش استاد محور، محوریتش سامانه نان است.در حوزه ارتقا جایگاه آموزش تکمیل و تدوین نهایی آیین نامه ارتقا از آن موضوعاتی است که ما پذیرش را از مسیر آموزش محور را دیدیم و طراحی شده است، اما مسیر تصویب و ابلاغ آن نهایی نشده است.