بهبود آموزش دانشجویان پزشکی با افزایش کارورزی «پزشکی خانواده»
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بابک ثابت، با اعلام این مطلب گفت: برنامه سه ماهه پزشکی خانواده از سال ۱۴۰۲ در ۱۵ دانشکده پزشکی به صورت آزمایشی آغاز شد و پس از بررسی در جلسات متعدد، مشخص شد که این برنامه از نظر دانشجو و استاد، بهبود بهتری داشت. وی افزود: بازدید از وضعیت
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بابک ثابت، با اعلام این مطلب گفت: برنامه سه ماهه پزشکی خانواده از سال ۱۴۰۲ در ۱۵ دانشکده پزشکی به صورت آزمایشی آغاز شد و پس از بررسی در جلسات متعدد، مشخص شد که این برنامه از نظر دانشجو و استاد، بهبود بهتری داشت.
وی افزود: بازدید از وضعیت آموزشی دانشکدههای پزشکی در طول ۲ سال اخیر نشان داد که با تخصصی شدن بیشتر مراکز درمانی، خصوصا در بیمارستانهای بزرگ، آموزشهای دانشجویان در دوران کارورزی به دلیل تماس کمتر با استاد و بیماران پیچیده، دچار نقصهایی خصوصا در بحث بیماریهای شایع شده است. به گونهای که دانشجویان پزشکی که قرار است به عنوان خدمت دهنده سطح یک در مراکز بهداشتی درمانی مشغول به کار شوند از بیماریهای عمومی جامعه و نحوه پیشگیری و برخوردهای اولیه با آن اطلاعاتی ندارند.
ثابت، اطلاعات و دانش دانشجویان در زمینه بیماریهای نادر را هنگام مواجهه با بیمار سطح یک، ناکارآمد خواند و گفت: این اطلاعات نمیتواند به دانشجویان هنگام کار در شبکههای بهداشتی درمانی به عنوان پزشک عمومی کمک کند؛ لذا پس از جلسات مکرر در طول یکسال با کمک معاونین آموزشی دانشکده ها، گروههای مختلف آموزشی و خبرههای معاونت بهداشتی برای احیای شبکههای بهداشت و برای توانمند سازی پزشکان آینده برنامه ریزی شد.
وی با بیان اینکه «شبکههای بهداشتی و خانههای بهداشت، اصل نظام سلامت در ساختار وزارت بهداشت را تشکیل میدهند» خاطر نشان کرد: بر این اساس و به دلیل توانمند سازی دانشجویان، دوره یک ماهه پزشکی اجتماعی در دوران کارورزی به دوره سه ماهه ارتقا یافت. در این دوره سه ماهه، کارورز پزشکی عمومی در کنار اساتید خود در رشتههای داخلی، زنان، جراحی، اطفال، روانپزشکی به ویزیت بیماران سطح یک در مراکز جامع سلامت میروند و با اصول مراقبت و پیشگیری در این مراکز در کنار استاد خود آشنا میشوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی افزود: الگوی سه ماهه پزشکی خانواده در دوره کارورزی با حضور بزرگان آموزش پزشکی و پزشکی خانواده به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و مورد توجه بزرگان این حوزه قرار گرفته است.
ثابت در خصوص نحوه اجرای این برنامه گفت: با توجه به محدودیتهای دانشکدههای پزشکی و تنوع بیماریهای هر منطقه، به دانشکدههای پزشکی اختیار داده شد تا سه ماه را بر اساس نیازهای جمعیت تحت پوشش خود ارائه و برنامه را به دبیرخانه پزشکی عمومی اعلام کنند. مشترکات این برنامهها در قالب یک ماه برنامه مشترک و یک ماه برنامه اختصاصی برای تمامی دانشکدههای کشور قابل اجراست.
وی بر ضرورت تکمیل زیر ساختهای مراکز جامع سلامت آموزشی تاکید کرد و گفت: در نظر داریم از محل اعتبارات آموزشی معاونت بهداشتی برای تجهیز این مراکز استفاده شود و طی تفاهمی با معاونت بهداشتی و بیمه سلامت این مراکز به تدریج در طول یکسال آینده تجهیز خواهند شد.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، با بیان اینکه انتظار داریم فارغ التحصیلان پس از طی این دوره سه ماهه توانمندی لازم برای ارائه خدمت در شبکههای بهداشتی و ایفای نقش موثرتر در نظام پیشگیری و سلامت را داشته باشند، یادآور شد: نظام ارزشیابی مدون برای این برنامه تدوین و به زودی اعلام و اجرایی میشود.
وی افزود: اجرای برنامه در سال ۱۴۰۲ با مصوبه شورای عالی برنامه ریزی و بر اساس یک برنامه ریزی چند مرحلهای شروع و در حال اجرا است.