برگزاری سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ابتدای مراسم داود منافیپور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر علیه السلام از 21 سال پیش (سال 1382) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، افزود: امسال
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ابتدای مراسم داود منافیپور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر علیه السلام از 21 سال پیش (سال 1382) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، افزود: امسال در اولین جمعه ماه محرم به برگزاری 8 هزار جلسه در ایران و جهان میرسیم و در طرح جامعی که داریم انشالله به 21 هزار جلسه خواهیم رسید و حتی دیگر مذاهب به سمت برگزاری این جلسات آمدهاند.
منافی پور عنوان کرد: تصویرگری یک طفل کوچک شیرخوار که با مادر به این روضه خوانی میآید، بهترین تصویری بود که برای جهانیان مصور کردیم و آن موجب شد توجه ملل به این موضوع جلب شد.
منافیپور با بیان اینکه دومین نیروی مظلومیت که امروز ارائه خواهم داد و حاصل حدود 7 سال تحقیقات است، پیراهن سیدالشهدا علیه السلام است.
وی یادآور شد: سومین نیروی مظلومیت، جغرافیای مقدس سرزمین کربلا است که انشاءالله فردا در دومین روز اجلاس مباحثش را طرح میکنم. موضوع بدیع است و نیازست شما نخبگان در هنرهای مختلف به این سه موضوع بپردازید، چرا که پرداختن به آن نیروی جدیدی برای شیعه خواهد شد.
داود منافی پور در بخش دوم سخنانش به ارائه تحقیقات درباره اسناد موجود درباره پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام و لزوم نمادسازی از آن پرداخت و گفت: ویژگیهای این تحقیق یک بازنگری و نونگری در منابع قابل استناد است. در اجلاس اول در مشهد و در اجلاس دوم در قم حتی یکنفر نسبت به روایات خدشهای نتوانسته بیاورد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام به روایت شیعی اشاره و در ادامه به منابع اهل سنت مواردی را عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است، افزود: سه روز قبل از شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، ایشان پیراهنی را به حضرت زینب کبری (س) به ودیعه دادند و فرمودند آنروز که حسین (ع) از تو پیراهن را طلب کرد، بدان که ساعتی بیشتر زنده نخواهد ماند.
او با اشاره به سند صحیح روایتی گفت: هنگام محشر اولین تا آخرین آدم جمع میشوند و ندا میآید سرها را پایین بیاندازید و چشمها را ببندید. حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) بر ناقهای سوار است وارد صحرای محشر میشود. هفتاد هزار ملک در سمت راست و هفتاد هزار در سمت چپ وارد میشوند. حضرت از ناقه پایین میآیند و پیراهن سیدالشهدا علیهالسلام را بدست میگیرند و ندا میدهند یا رب این پیراهن حسین من است. خودت می دانی با او چه کردند. از طرف خدا ندا می آید یا فاطمه (س) امروز روز رضای تو است.
وی در ادامه به پرسشهایی درباره نام پیراهن، جنس پیراهن، چیستی این پیراهن و سیر این پیراهن در بین 124 هزار پیامبر پاسخ داد و گفت: پیراهن از ازل خلق شده است. حضرت امام صادق علیه السلام به فردی میفرماید میدانی این کدام پیراهن است؟ پاسخ داد: خیر یابن رسول الله. حضرت پاسخ فرمودند، این همان لباس ابراهیم خلیل الله (ع) است، هنگامی که ابراهیم به آتش انداختند و جبراییل این پیراهن را از بهشت نازل کرد تا از آتش نجات پیدا کند.
وی از سیر پیراهن از حضرت ابراهیم تا حضرت یعقوب و بعد حضرت یوسف (ع) گفت و افزود: در کتاب «خصال»، شیخ صدوق روایتی از امیرالمومنین(ع) علیه السلام نیز نقل شده که براساس آن خداوند توبه حضرت آدم (ع) را بواسطه این پیراهن قبول کردند. نام این پیراهن در ابتدای خلقت “قمیص الرضا” بود.
منافی پور به روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا علیه السلام در عاشورا این لباس را به تن کردند و در انتها ملعونها با کینه از حضرت علی علیه السلام ماجرای سلب و از تن بیرون آوردن را انجام دادند و این بی احترامی از سوی این ملعونها انجام گرفت.
وی سپس درباره ارض کربلا و اهمیت آن به روایتی از قول امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند پیغمبری نبوده که کربلا را زیارت نکرده باشد.
منافیپور به نقل از روایت حضرت رضا(ع) پرداخت که بنابرآن روز 25 ذی القعده حضرت مریم با طی الارض به کربلا آمدند و حضرت عیسی مسیح در کربلا بدنیا آمد و مسیح در آب فرات غسل داده شد و کربلایی انبیا بودند و حضرت مسیح درباره کربلا به حواریون توجه دادند.
منافیپور به ضرورت نمادسازی از این پیراهن که صنع خداست و خدشه در آن نیست اشاره کرد و گفت: تأسی میکنیم به حضرت صدیقه طاهره سلام الله با نماد این پیراهن که صنع خداست نه ساخته دست بشر. استکبار جهانی در همه ادوار دارد برای ادراک سازی از توهماتشان از نمادسازی بهره میگیرد.
وی به ماجرای نعل تازه زدن اسبها در عاشورا اشاره کرد و گفت: شیطان در آنروز از نعل اسبها نماد سازی کرد برای خوش شانسی و هر جا این نعل بوده جز بدبختی نبوده.
منافیپور با تاکید بر اینکه نمادسازی برای منحرف کردن از توحید بوده است که شیطان از ابتدای خلقت انجام داد گفت: مثلا با یک نماد صلیب دروغین در دنیا افکار خود را رواج میدهند. در چین کمونیست با یک نماد اژدها میخواهند بگویند مقدرات دست اوست و آرزو کن از او بخواه.
وی در ادامه به روایت اشاره کرد که امیرالمومنین (ع) درباره نماد شدن پیراهن عثمان به کذب بودن آن تاکید داشتند؛ زمانی که پیراهن عثمان را علم کردند 70 هزار نفر بر آن گریه میکردند. امیرالمومنین فرمود: این گریه مثل گریه برادران یوسف (ع ) دروغ بود.
منافی پور ادامه داد: این پیراهن معظم بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) بهدست ائمه اطهار بود و در زمان جور ظالمان به تن میکردند و در روایات است که ظهور حضرت حجت با پیراهن صورت می گیرد.
وی در پایان روایت دیگری اشاره کرد که براساس آن شب اول محرم پیراهن اباعبدالله (ع) بر عرش خدا آویزان میشود درحالی که خضاب به خون است.
در این مراسم همچین احمد بابایی شاعر، نریمان پناهی و سیداحمد واعظی به شعرخوانی و مداحی در رثای کربلا و روز عاشورا پرداختند.
گفتنی است کمیتههایی در حاشیه این اجلاس برگزار و آثار گرانقدر در بخشهای مختلف با موضوع سیدالشهدا و پیراهن معظمشان مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/