امامین انقلاب درباره پایان جهان چه دیدگاهی دارند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌ حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی «امام خمینی(ره)، فلسطین و آخرالزمان» که به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اینکه در نگرش تحصیلی، آمادگی در ظهور تاثیر دارد، یادآور شد: آمادگی

کد خبر : 23862
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
امامین انقلاب درباره پایان جهان چه دیدگاهی دارند؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌ حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی «امام خمینی(ره)، فلسطین و آخرالزمان» که به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اینکه در نگرش تحصیلی، آمادگی در ظهور تاثیر دارد، یادآور شد: آمادگی به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود و آمادگی اجتماعی اوج آمادگی است و اوج آمادگی اجتماعی نیز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است.

الهی نژاد با بیان اینکه دو نگرش تحصیلی و حصولی نسبت به ظهور وجود دارد، تصریح کرد: در رویکرد تحصیلی، ظهور امر اختیاری است یعنی اختیار داریم آمادگی های ظهور را فراهم کنیم. در این نگرش زمینه‌سازی ظهور تکلیف می‌شود یعنی تکلیف داریم به دنبال تحقق ظهور برویم، زمان ظهور ثابت نیست و شناور است. یعنی خداوند ظهور را در یک زمان ثابت قرار نداده است و تلاش مردم در تغییر زمان ظهور اثرگذار خواهد بود.

او همچنین به نگرش حصولی زمان ظهور اشاره کرد و گفت: این نگرش ثابت است و هر اندازه تلاش کنیم نه ظهور نزدیک می‌شود و نه ما به ظهور می‌رسیم. در این نگرش، ظهور جبری است و انجام وظیفه و عمل صالح ما تأثیری در ظهور ندارد.

 

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رویکرد امامین انقلاب به ظهور را رویکردی تحصیلی ارزیابی کرد و اظهار داشت: طبق حدیث، تا زمانی که آمادگی فردی و اجتماعی در جامعه ایجاد نشود ظهور معوق خواهد بود و اگر مردم آماده نشوند ظهور منتهی به منتهای خودش می‌شود و تا زمان انتهای خودش شناور است.

او ادامه داد: ظهور وعده الهی است و تخلفی در آن وجود ندارد. بر اساس گفته شیخ طوسی، تحقق ظهور دارای سه ضلع اراده الهی، اراده امام و آمادگی بشر است.

الهی نژاد رویکرد تحصیلی در امر ظهور را دارای دلایل قرآنی دانست و تصریح کرد: خداوند در آیه 55 سوره نور می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده است که به‌یقین، خلافت روی زمین را به آنان خواهد داد.»

او همچنین درباره دلایل روایی نگرش تحصیلی بودن ظهور گفت: امام باقر (ع) می‌فرماید: «إذا اجْتمَعَ للإمامِ عِدَّةُ أهلِ بَدْرٍ «ثَلاثُمائةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ» وَجَبَ عَلَیْهِ القِیامُ والتَّغْیِیرُ؛ اگر برای یاری امام به شمار اهل بدر، سیصد و سیزده تن گردآیند، بر او واجب است که قیام کند و اوضاع را تغییر دهد.»  

 

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نگرش تحصیلی در نگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخنانی در رابطه با ظهور فرمودند: «مردم عزیز به خصوص شما جوانان هرچه که در صلاح خود، در معرفت اخلاق و رفتار و کسب صلاحیت‌ها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیک‌تر خواهید کرد. این‌ها دست خود ماست اگر ما خود را به صلاح نزدیک کنیم آن روز نزدیک خواهد شد.»

الهی‌نژاد به اهمیت موضوع بیت‌المقدس و فلسطین اشاره کرد و گفت: چند اعتقاد و باور مشترک بین سه دین بزرگ ابراهیمی یعنی یهود، اسلام و مسیحیت وجود دارد که از جمله آن‌ها اعتقاد به این است که آینده بشریت عاقبت به خیری است و قبل از پایان جهان، ظهوری خواهد بود و آینده روشن است.

او با اشاره به اینکه هر سه دین اعتقاد به آخرالزمان دارند اما درباره معنای آخرالزمان چندین دیدگاه گوناگون ارائه شده، گفت: طبق باور هر سه دین، ظهور در آخر الزمان به وقوع می‌پیوندد و منطقه خاورمیانه محل وقوع ظهور بوده که آخرین جنگ خیر و شر در این منطقه اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود