“کمبود نیرو انسانی و خودرو باکیفیت” 2 چالش اصلی محیط بانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در فرهنگ ملی و مذهبی ما روز یازدهم ذی‌القعده, روز تولد امام رضا(ع) بنابر روایت ضمانت جان آهو توسط آن حضرت، به عنوان روز محیط‌بان شناخته می‌شود که هدف از این نامگذاری نیز توجه هرچه به بیشتر به حافظان مظلوم طبیعت ایران است. محیط‌بانان در کشور ما با چالش‌های

کد خبر : 16273
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۳
“کمبود نیرو انسانی و خودرو باکیفیت” 2 چالش اصلی محیط بانان


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در فرهنگ ملی و مذهبی ما روز یازدهم ذی‌القعده, روز تولد امام رضا(ع) بنابر روایت ضمانت جان آهو توسط آن حضرت، به عنوان روز محیط‌بان شناخته می‌شود که هدف از این نامگذاری نیز توجه هرچه به بیشتر به حافظان مظلوم طبیعت ایران است.

محیط‌بانان در کشور ما با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده که بخشی مربوط به کمبود نیروی انسانی و بخشی مربوط به ناکارآمدی ناوگان خودرویی و موتوری یگان حفاظت محیط زیست است.

در رابطه با این موضوع و به مناسبت روز محیط‌بان، سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به تسنیم گفت: دو لازمه اصلی ماموریت محیط‌بانان ما ناوگان خودروی و ناوگان موتوری مجهز است که با توجه به صعب‌العبور بودن محل‌های ماموریت این عزیزان، نیاز به خودرو و موتورسیکلت با کیفیت و با دوام داریم.

وی با بیان اینکه محل ماموریت محیط‌بانان ما حدود 19 میلیون هکتار و تقریباً 13 درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: محیط‌بانان در این عرصه‌ها با متخلفان، متصرفان و همچنین شکاریان غیرمجاز مقابله می‌کنند که در جامعه مقابل محیط‌بانان ما شکارچیان غیرمجاز با مجهزترین خودروها، موتورسیکلت‌ها و اسلحه‌های پیشرفته حضور دارند و طبیعتاً ما هم باید در مقابل این‌ها نیروهای تنومند، ورزیده و با به‌روزترین امکانات را داشته باشیم.

محبت‌خانی با تاکید بر اینکه هر چقدر تجهیزات محیط‌بانان ما بهتر باشد میزان بازدارندگی نیز بالاتر خواهد رفت، توضیح داد: شکارچی متخلف پیش از اینکه اقدامی انجام دهد، تعداد محیط‌بانان و تجهیزات آنها را آنالیز می‌کند و بعد از آنالیز کردن اقدام به شکار غیرمجاز یا فرار از منطقه می‌کند و لذا هر چقدر تجهیزات ما بهتر باشد در بحث پیشگیری از  وقوع جرم موثرتر عمل خواهیم کرد. لذا نخستین جایی که تجهیز محیط‌بانان ما به کار می‌آید، در پیشگیری از درگیری است که در واقع هدف محیط‌بانان ما نیز همین است اما در برخی موارد از این مرحله عبور کرده و درگیری پیش می‌آید که منجر به شهادت محیط‌بانان ما و یا کشته شدن و جراحت شکارچیان غیرمجاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای مواردی که بیان شد، تصمیم بر این شده بود که موتورسیکلت‌های خریداری شده برای محیط‌بانان داخلی باشد تا از کالای ملی نیز حمایت شود و در این سال‌ها 1200 دستگاه موتورسیکلت ساخت داخل کشور را خریداری کرده و در اختیار پاسگاه‌های محیط‌بانی استان‌ها قرار دادیم که با این تجهیزی که صورت گرفت سطح ناوگان موتوری ما به سطح تقریباً قابل قبولی رسید.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان از رضایت 70 درصدی محیط‌بانان از این موتورسیکلت‌ها دارد، گفت: در آن زمان می‌توانستیم موتورسیکلت‌های با کیفیت‌تری هم خریداری کنیم اما به این دلیل که بودجه ما محدود بود، تعداد آنها کمتر می‌شد و با همین مقدار بودجه می‌توانستیم تنها 400 موتور سیکلت خارجی را خریداری کنیم. اکنون با توجه به مسیرهایی که این موتورها پیمایش داشتند باید به فکر باشیم که حداکثر تا سه سال آینده این موتورها را از رده خارج کرده و بازهم ناوگان موتوری خود را تجهیز کرده و با این موتورها جایگزین کنیم.

محبت‌خانی با اشاره به ناوگان خودروی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: متاسفانه در حوزه خودرویی اصلاً وضعیت خوبی نداریم، تصریح کرد: البته با پیگیری‌های شخص رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز خرید 100 دستگاه خودرو خارجی را گرفته‌ایم که تاکنون 25 دستگاه خریداری شده و به استان‌ها تخصیص داده شده است و امسال هم قرار است که مابقی خودروها خریداری شود. این موضوع به صورت مستقیم توسط مقام عالی سازمان هر هفته پیگیری می‌شود و امید داریم که با تلاش‌های ایشان امسال 100 خودرو خریداری شود.

وی درباره نحوه تخصیص این خودروها نیز توضیح داد: با توجه به میزان وسعت مناطق چهارگانه در هر استان و میزان تخلفی که اتفاق می‌افتد، خودروها را تخصیص دادیم. البته به برخی از استان‌های ما خودرو جدید نرسید که در مراحل بعدی این را منظور خواهیم کرد. این مهم قابل ذکر است که این 100 خودرو هم باعث بهبود وضع بحرانی خودرویی ما نمی‌شود و بر اساس برآوردی که داریم  نیاز ما برای 630 دستگاه پاسگاه محیط‌بانی 500 دستگاه خودرو است که یکی از برنامه‌های بلندمدت سازمان خواهد بود که بتوانیم در چهار پنج سال آینده این تعداد خودرو با کیفیت را تامین کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به بحث نیروی انسانی نیز اظهار کرد: ما با کمبود شدید نیرو روبرو هستیم، برابر چارت سازمانی ما باید نزدیک به 8000 محیط‌بان داشته باشیم اما اکنون تقریباً 4000 نیرو در کل کشور داریم. ما برای جذب محیط‌بان یک سهمیه 10 ساله و سالانه 250 نیرو داریم که اگر بتوانیم هر سال 250 محیط آن را جذب کنیم، باز هم در یک بازه 10 ساله همین تعداد از محیط‌بانان ما بازنشسته می‌شوند و عملاً از نظر کمیتی اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد.

محبت‌خانی بیان کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال این هستیم که سهمیه مازاد بر این سهمیه 10 ساله و هر 250 نفر داشته باشیم که بتوانیم  در یک سال هزار تا دو هزار نیرو را با مجوز سازمان امور استخدامی در یک سال جذب کنیم. تا زمانی که این اتفاق بیفتد ما در همکاری که با ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی محترم فراجا داشتیم، توانستیم سالانه 50 سرباز وظیفه را در محیط‌بانی به کار بگیریم که البته این هم یک مَُسکن است و تاکید ما این نیست که از سربازان وظیفه استفاده شود اما به هر حال این عزیزان به ما کمک می‌کنند و جا دارد از همه آنها صمیمانه تشکر کنم اما هدف ما استخدام نیروهای رسمی و حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در استان‌های مختلف شاهد هستیم که به دلیل کمبود شدید نیروهای محیط‌بان، گشت‌زنی‌ها و نگهبانی‌های شبانه‌ تک نفره انجام می‌شود که نه از نظر قانون درست است و نه در عمل می‌تواند پیشگیری مدنظر ما را داشته باشد.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود