باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه «صف اول» سه شنبه شب شبکه خبر به پرسشها درباره «هوشمندسازی و عادلانه سازی نظام مالیاتی» پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است: مقدمه مجری: همه شما میدانید که مالیات
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه «صف اول» سه شنبه شب شبکه خبر به پرسشها درباره «هوشمندسازی و عادلانه سازی نظام مالیاتی» پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
مقدمه مجری: همه شما میدانید که مالیات فرآیندی است که به توزیع عادلانه منابع و کنترل تورم کمک میکند و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور و رفاه جامعه را به همراه دارد، از طرف دیگر مالیات یکی از مهمترین منابع تامین بودجه و برنامه ریزی اقتصادی کشورهاست و نقش اساسی را در ارتقای سطح زندگی و بهبود اقتصاد کشورها دارد.
سوال: با بحث نشان دار کردن اگر موافق باشید، بحث روز است با این موضوع شروع کنیم امسال برای اولین بار بود که هموطنان ما میتوانند مشخص کنند که مالیاتشان کجا پرداخت شود و کجا هزینه شود، موضوع مهمی است که از مدتها پیش درباره آن صحبت بود، خدا را شکر امسال ابتدای راه است و شروع شده، الان این مربوط به چه گروههایی میشود برای چه میزان از مالیاتهای وصول شده اعمال میشود و شامل چه طرحهایی بیشتر میشود؟
سبحانیان: من یک توضیح ناظر به فلسفه آن چیزی که ما به عنوان نشان دار کردن مالیات امسال دنبال کردیم عرض کنم.
سوال: برای این که یک مقدار بحث روشن شود گزارشی را همکاران آماده کردند، گزارش را ببینیم.
—پخش گزارش—
سوال: جزئیات تقریبا البته به صورت کلی مطرح شد شما جزئیات بیشتر را بفرمایید که شامل چه گروههایی میشود چه بخشی از مالیات دارد به موضوع نشان دار کردنها اختصاص میدهد و طرحهایی که در این رابطه هزینه میشود.
سبحانیان: گزارش خوبی بود، با جزئیاتی مطلب بیان شد من فقط میخواهم عرض کنم فلسفه شروع این کار و ان شاالله ادامه پرقدرت این کار را خدمت مردم عزیز، بالاخره ما به جهت مبانی نظری و شواهد تجربی که در دنیا وجود دارد میبایستی هزینههای جاری کشور را از محل مالیات جبران کنیم، همه جای دنیا هزینههای جاری شان را از درآمدهای پایدار و مستمر خودشان هزینه میکنند درآمدهای نفتی میبایستی صرف توسعه زیرساختها و ایجاد یک منابع پایدار درآمدی برای نسلهای آتی هزینه و تامین مالی شود، به همین خاطر با توجه به سیاستهای بالادستی هم که در کشور وجود داشت امروز بخش اعظم و قابل توجهی از منابع دولت دارد از محل مالیات تامین میشود. من دو سه تا عدد و رقم عرض کنم مثلا نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که یکی از شاخصهای این است که چقدر ما میتوانیم تامین مالی کنیم یا چه سهمی از تولید را داریم به عنوان مالیات اخذ میکنیم، این عدد تقریبا در اوردر ۲۰-۲۵ در دنیا است، این عدد در کشور ما در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۵ و ۷ دهم بود که با توجه به اقداماتی که صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ به ۷ و ۷ دهم رسیده با محاسبه تولید ناخالص داخلی که بانک مرکزی انجام داده است که این هدف گذاری شده و باید تا ده درصد افزایش پیدا کند در دنیا پرداختیهای به تامین اجتماعی را هم در این نسبت لحاظ میکنند که این در کشور ما یا در عددی که من گفتم لحاظ نشده است.
سوال: در ۱۴۰۳ چقدر بود؟
سبحانیان: برای سال ۱۴۰۲، هفت و ۷ دهم شده که ان شاالله این مسیر افزایش تداوم پیدا خواهد کرد یک نسبت مالیات به هزینههای جاری داریم چقدر از هزینههای جاری کشور دارد از محل مالیات تامین میشود باز انتظار داریم مثل همه جای دنیا هزینههای جاری را ما از محل مالیات تامین کنیم، هزینههای عمرانی از محل نفت تامین شود این عدد در سال ۱۴۰۰، چهل و ۹ دهم درصد بود یعنی ما حدود ۴۱ درصد هزینههای جاری مان را از محل مالیات تامین میکردیم این عدد در سال گذشته به ۵۵ و ۷ دهم رصد رسیده یعنی یک رشد قابل توجهی را ما داشتیم
سوال: معمول آن در دنیا چقدر است؟
سبحانیان: تقریبا در دنیا هزینههای جاری را از محل مالیات تامین میکنند یا این که چقدر از منابع عمومی دولت از محل مالیات تامین میشود باز عمده کشورهای دنیا حتی کشورهای نفتی عرض کردم منابع خودشان را از محل مالیات تامین میکنند.
سوال: آن برای توسعه است.
سبحانیان: بله، این در سال ۱۴۰۰ زیر ۳۰ درصد بوده در حالی که الان بالای ۴۰ درصد یعنی حدود ۴۱ و ۴ دهم درصد از منابع عمومی کشور را از محل مالیات داریم تامین میکنیم، وقتی دارد رشد پیدا میکند، سهم مالیات در تامین منابع دولت، یک سوال به نظر من معتبر از سمت مردم نسبت به حاکمیت این است که این هزینههای مالیاتی که دارد انجام میدهد صرف چه اموری دارید میکنید؟ بالاخره الان ما داریم مالیات بیشتری پرداخت میکنیم این حق مردم است که بدانند این مالیاتی که پرداخت میکنند و بیشتر هم نسبت به قبل پرداخت میشود صرف چه اموراتی میشود برای پاسخ به این سوال درست و سوال به حق مردم، ابتکاری که به خرج داده شد این بود که ما آمدیم گفتیم حداقل بخشی از درآمد مالیاتی که این عددش الان یک درصد است، ما پیشنهاد داریم که این عدد افزایش پیدا کند و بشود دو درصد از کل درآمدهای مالیاتی را مردم به ویژه اصناف و مشاغل ما که بیشتر مالیات پردازان ما هم هستند اینها خودشان بتوانند انتخاب کنند که مالیات من صرف فلان پروژه در فلان نقطه کشور بشود.
سوال: فعلا یک درصد از مالیاتهای دریافتی …
سبحانیان: امسال یک درصد، که مثلا عددی که تخصیص پیدا کرد با این یک درصد تقریبا ۱۲ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرده است.
سوال: و این به سایر گروهها هم تعمیم پیدا میکند؟
سبحانیان: الان عرض میکنم، چون امسال سال اول بود و یک هماهنگی بین دستگاهی را میخواست، پروژههایی که سازمان برنامه و بودجه این را تعیین میکرد نه هر پروژهای، پروژه هایش را هم سازمان امور مالیاتی تعیین نمیکند پروژههایی که به تصویب سازمان برنامه برسد در پیوست بودجه بوده تقریبا حدود دو هزار پروژه از این محل ما توانستیم با هماهنگی با سازمان برنامه اختصاص بدهیم منابع را به این پروژهها، یک تعدادی پروژه در حوزههای مختلف که عواید عمومی را ایجاد میکند تامین مالی شدند تقریبا ۳۲۴ مدرسه با پولی که مردم خودشان انتخاب کردند که کجا هزینه شود، برای ساخت و تجهیز مدارس تکمیل شد، حدود ۳۶۴ پروژه آبرسانی تامین مالی شد از این محل، ۲۰۳ تا بیمارستان و اورژانس و خانه بهداشت از این محل تامین مالی شد، این آن اعداد نسبتا بزرگی بود که از سمت مردم تامین مالی شد و ان شاالله ما این مسیر را قصد داریم که با قدرت ادامه دهیم که مردم این را حس کنند، خیلی مهم است این موضوع که مردم بدانند مالیاتی که پرداخت میکنند صرف عمران و آبادانی و افزایش رفاه برای آنها هزینه خواهد شد.
سوال: قاعدتا وقتی این را ببینند تمایل بیشتری هم به فرهنگ مالیاتی خواهند داشت. پس تا این جای کار حدود ۱۲ همت، و ۲ هزار طرح با نشان دار کردن مالیاتی توسط خود شما هموطنان عزیزمان که از آن مدرسه و آبرسانی و بیمارستان انجام شده، در قالب این طرح اجرایی شده است که شما فرمودید برای سال آینده هم پیشنهاد دادید که بشود دو درصد.
سبحانیان: پیشنهاد ما به دولت این بوده که ان شاالله اگر بتواند ارتقا پیدا کند مثلا میشود در اوردر ۳۴-۳۵ هزار میلیارد تومان که فکر میکنیم که خیلی میتواند در مردمی سازی و مردمی کردن نظام مالیاتی ان شاالله کمک کند.
سوال: بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی بود که در دستور کار قرار گرفته شود بحث قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، از آخرین وضعیت اجرای قانون بفرمایید اشخاص حقوقی الان وضعیت شان چطور است؟ چه تعداد حقیقی آمدند در این سامانه ثبت نام کردند و چقدر صورتحساب صادر شده است؟
سبحانیان: یکی از مسیرهایی که ما داریم دنبال میکنیم که هم نظام مالیاتی مردمی بشود هم عادلانه بشود هوشمندسازی نظام مالیاتی است، چرا مردمی بشود؟ ما وقتی نظام مالیاتی مردمی داریم که به نفع مردم باشد، کی به نفع مردم است؟ وقتی که گره به کار مردم و مودی مالیاتی ایجاد نشود، از سمت نظام مالیاتی، چه زمانی این اتفاق میافتد؟ وقتی ما بتوانیم با سیستمی کردن فرآیندهای مالیاتی امکان انجام تکالیف مالیاتی توسط مودیان را بدون مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی فراهم کنیم این به نظرم یکی از مهمترین مصادیق مردمی سازی نظام مالیاتی است، یا مثلا فرض بفرمایید که اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از اتفاقاتی که به واسطه این مراجعات حضوری ممکن است که بی عدالتی مالیاتی رخ بدهد اینها کنار گذاشته میشود این در راستای منافع مردم خواهد بود بنابراین هوشمندسازی نظام مالیاتی را ما در راستای عادلانه کردن نظام مالیاتی، مردمی سازی نظام مالیاتی میدانیم یکی از مهمترین مظاهر این هوشمندسازی نظام مالیاتی قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان است. مردم عزیز میدانند که تقریبا از سال ۹۸ که این قانون به تصویب رسید باید ۱۴۰۰ اجرایی میشد ولی به دلیل سختیهایی که اجرای این قانون داشت و البته به نظر من ارادهای که شاید کم و بیش وجود داشت برای اجرای این قانون متاسفانه این قانون اجرایی نشد، دو سه بار اجرای این قانون به تعویق افتاد توسط مصوبات شورای سران و یک بار هم آخرین اراده مجلس برای اجرای این قانون برای دیماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد در قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان این را میخواهم خدمت شما عرض کنم، خیلی از مسئولین الان نمیدانند که، چون چندین بار به تعویق افتاده اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و شاید از ۱۰-۱۵ سال گذشته صندوقهای مکانیزه فروش قرار بود در این کشور اجرایی شود، ولی این را من عرض کنم الان همه مودیان ما میدانند، چون دارند قانون را اجرا میکنند ما از یکم دی سال گذشته این قانون را اجرایی کردیم زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون اتفاق افتاده و این قانون دارد اجرا میشود متاسفانه هنوز برخی از مسئولین از ما میپرسند بالاخره این قانون را چه زمانی اجرایی میکنید؟ این قانون از یکم دی سال گذشته بسترش فراهم شده و دارد اجرایی میشود ما الان در حوزه اشخاص حقوقی تقریبا حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار شخص حقوقی داریم که ما انتظار داریم به صورت بالقوه تکالیف خودشان را در سامانه مودیان انجام دهند.
سوال: انتظار دارید از ۲۵۰ هزار شخصیت حقوقی، چقدر آن آمده؟
سبحانیان: انتظار داریم به این معنا که اینها فعال هستند دارند فعالیت جاری انجام میدهند اظهار نامه ارزش افزوده صادر و ارسال میکنند برای سازمان امور مالیاتی، از این تعداد تقریبا ۱۸۰ هزار مودی آمدند و دارند تکالیف خودشان را انجام میدهند حدود ۷۰ درصد و البته قانونگذار در قانون تسهیل تکالیف مودیان یک مسیر تدریجی را برای تکامل و توسعه دامنه شمول این قانون در نظر گرفته، که به نظرم رویکرد منطقی است ما نمیبایستی تحول در نظام مالیاتی را یک شبه دنبال کنیم و الا به ضد خودش تبدیل میشود قانون پایانه فروشگاهی را هم من عرض کنم قانون مترقی است لبه تکنولوژی اجرای قانون ارزش افزوده در دنیاست من این ادعا را میخواهم خدمت شما عرض کنم، یعنی چه؟
سوال: در صورتی که کامل اجرا شود.
سبحانیان: قانون پایانه فروشگاهی به این معناست که مودی ما که قبلا میآمد یک اظهارنامهای را که سفید بود پر میکرد و به ما ارسال میکرد الان اگر بیاید ما به ازای فروش کالا و خدمت صورتحساب الکترونیک صادر کند و به تایید طرف مقابلش هم برسد، سازمان مالیاتی مکلف است اظهارنامه پیش فرض به او ارائه کند، یعنی به جای این که اظهارنامه سفید بدهد یک اظهارنامه تحویل بگیرد بعد مامور مالیاتی ما ایراد بگیرد روی اجزای این اظهارنامه.
مجری: بحثهای سلیقهای و …
سبحانیان: ما مبتنی بر اظهارنامههای صادره مودی و تاییدی که صورت گرفته یک اظهارنامه پیش فرضی ایجاد میکنیم مودی اگر آن را پذیرفت من سازمان مالیاتی دیگر حق رسیدگی آن را ندارم مگر در موارد معدود.
مجری: هم شفافیت هم عدالت
سبحانیان: احسنت. ببینید این چه مزیتی برای کسب و کار است، این که یک اظهارنامه توسط سازمان مالیاتی بدون رسیدگی پذیرفته بشود این مهمترین دستاورد هوشمندسازی نظام مالیاتی است ما نه تنها در حوزه ارزش افزوده، داریم این موضوع را دنبال میکنیم که قانون پایانه فروشگاهی این کار را دارد دنبال میکند، در حوزه مالیات عملکرد هم دارد این مسیر را میرویم، نقطه آمال و آرزوی ما در نظام مالیاتی این است که رسیدگیهای ما حداقلی شود و تمرکز نظام مالیاتی در ۱۰-۲۰ درصد مودیان بزرگ که اصل مالیات پرداختی مان توسط مودیان است متمرکز بشویم که اگر این اتفاق بیفتد هم یک تسهیلی در فضای کسب و کار اتفاق خواهد افتاد هم به نظر ما عدالت مالیاتی محقق خواهد شد.
سوال: از این ۱۸۰ هزار تایی که آمدند حدود ۷۰ درصد این را میتوانید آمار بدهید مربوط به بخش دولتی است؟ غیر دولتی است؟
سبحانیان: عمده اینها اشخاص حقوقی هستند که برای بخش خصوصی.
سوال: آمار عددی نمیدهید به ما؟
سبحانیان: شاید بیش از ۹۰-۹۵ درصد این عددی که خدمت شما عرض کردم اشخاص حقوقی هستند که بخش خصوصی اقتصاد هستند شرکتهای دولتی هم باید بیایند به جرگه مودیانی که صورتحساب ارسال میکنند بپیوندند بخشی از آنها پیوستند.
سوال: یعنی ده درصد دولتی هستند ۹۰ درصد بخش خصوصی هستند
سبحانیان: عمدتا این طور است، قانونگذار این امکان را فراهم کرده است که شرکتها تا انتهای ۱۴۰۳ یعنی امسال همچنان بتوانند خارج از سامانه مودیان فروش داشته باشند و صورتحساب کاغذی بزنند. این ظرفیت غیرقانونی نیست، الان به صورت قانونی دارد اتفاق میافتد.
سوال: عمده دلیل فکر میکنید چه بوده که تا حالا دولتیها اقبال آن طوری نداشتند؟
سبحانیان: یا بحثهای فنی داشتند یا بحثهای زیرساختی داشتند ولی من خودم ارزیابیام این است که ما در حوزه اجرای این قانون به نسبت تصوری که داشتم داریم با یک سرعت خوبی پیش میرویم.
سوال: چه تعداد حقیقی آمده؟
سبحانیان: اشخاص حقیقی هم با یک شیبی قانونگذار تعیین کرده برای حضورشان، مثلا این طور بوده که در سال گذشته کسانی که فروش بالای ۱۸ میلیارد تومان داشتند در سال قبل از آن باید میآمدند میپیوستند تقریبا از این تعدادی که مشمول بودند باید میآمدند و میپیوستند تقریبا بالای نود درصد شان آمدند.
سوال: تعدادشان چقدر است؟
سبحانیان: تعدادش الان در ذهنم نیست ولی بالای ۹۰ درصد آمدند و دارند تکالیف خودشان از اشخاص حقیقی پرداخت میکنند.
سوال:، چون بحث سامانه است بحث عدالت است که خود شما هم به آن اشاره کردید، سعی میکنم وسط سوالات دغدغههای تولید کنندگان که در پیامکهای مختلف به ما دادند را لا به لای اینها مطرح کنم، مثلا میگویند که این اینتاکدی که الان سازمان امور مالیاتی میدهد مثلا برای سوپرمارکت یا برای یک شرکت مثلا یک تولیدی قاعدتا یک شیرینی فروشی در پایین شهر مثلا درآمدش با بالای شهر یکی نیست یا یک سوپرمارکتی، این با این اینتاکد معتقدند که این عدالت مالیاتی اجرا نمیشود همه اینها که یک درآمد ندارند و اول این را بفرمایید پاسخ شما به این انتقاد چیست و منطق شما در قبال آن چیست؟
سبحانیان: اولا اینتاکد آن ضریبی است که ما درآمد مشمول مالیات اصناف مختلف را با آن تعیین میکنیم که شاید بیش از سه هزار ضریب مالیاتی است. نکتهای که وجود دارد این ضرایب در یک تعامل سازنده با اصناف تعیین میشود و یک عدد وحی منزل هم نیست ما همیشه اعلام کردیم در مذاکرات مان و جلسات مختلفی که با اصناف مختلف داریم و الحمدالله امروز رابطه خوبی میان جامعه اصناف و سازمان امور مالیاتی وجود دارد، تعدد میزهای خدمت در بازار و اصناف گواه این موضوع است؛ لذا زمانی که سازمان امور مالیاتی برسد مبتنی بر اسناد و مدارک متقن که یک ضریبی میبایست کاهش پیدا کند این ضریب را کاهش میدهد کما این که ما در همین یک سال اخیر شاید بیش از ۶۰-۷۰ مورد ضریب را کاهش دادیم بنابراین این ضریب قابل اصلاح است صرفاً مبتنی بر ارائه اسناد و مدارک، اما این سؤال جنابعالی که بله شیرینی فروشی در شمال تهران با جنوب تهران و شهرستان ضریبش متفاوت است خوب این حرف، حرف منطقی است ولی ما زمانی که داریم یک سیاستی را اجرا میکنیم باید قابلیت اجرا را هم در نظر بگیریم ببینید این ضریب برای زمانی است که ما میخواهیم به صورت سیستم مالیاتی را تعیین بکنیم یعنی مؤدی من اسناد و مدارک نداشته است اظهار نامه نمیدهد لذا ما مبتنی بر آن سود متعارفی که از یک فعالیت انتظار داریم یک ضریبی را تعیین میکنیم قاعدتاً اگر یک شیرینی فروشی حالا هر کسب و کاری این ضریب را قبول نداشته باشد و مدعی این باشد که ضریب سود آوری اش کمتر است میتواند با ارسال اظهارنامه در واقع بگوید که من اصلا سودی نداشتم و ما مکلفیم اگر واحد تولیدی سودی نداشت از او نگیریم بنابراین با توجه به اینکه من همین الان عرض میکنم ما به جد تعدد کسب و کار بیش از سه هزار ضریب اینتاکد، لذا این که ما به ریزدانگی هر واحد کسب و کارچه یک فروشنده در خیابان با خیابان دیگر ضریب سودهایشان متفاوت باشد ولی امکان اجرایی سازی تعدد ضرایب کاملاً متفاوت است ولی این مسیر عرض میکنم وجود دارد که اگر یک فعال اقتصادی ما کسب و کار ما معتقد است که ضریب سودآوری اش کمتر با ارائه اظهارنامه شود.
سوال: یک مقدار هم راجع به اینکه سامانه به روز نیست و قاعدتاً مثلاً ما الان یک مؤدی مالیاتی داریم که تا حالا ده بار مدارکش را برده به سازمان مالیات حالا کارشناسها، خو ب قاعدتاً با هم هماهنگ نیستند اگر الان به یک مشکلی بخورد دوباره کارشناس بعدی میگوید آقا برو کل مدارکت را دوباره بیاور سازمان مالیات این یک مقدار به روز نبودن سامانه عدم هماهنگی کارشناس با سامانه و کارشناس با کارشناس این هم یکی از دغدغههایی است که حالا مطرح میکنند اگر پاسخی دارید بفرمایید؟
سبحانیان: ببینید بالاخره نقدهایی وارد هست به نظام مالیاتی ولی آن چیزی که مهم هست حرکت نظام مالیاتی به سمت اصلاحات و سرعت حرکت اوست. من خودم معتقدم که ما بعضاً اطلاعاتی در نظام مالیاتی در سامانههای وجود دارد که بایستی پالایش بشود و خوب این اتفاق دارد به سرعت انجام میشود و خوب عرض میکنم الان اگر شما با مسئولین اصناف مختلف صحبت بکنید سرعت حرکت اصلاح در نظام مالی را اذعان خواهند کرد که بالاخره وجود دارد ما هر چقدر بتوانیم اطلاعات مان را در نظام مالیاتی متقنتر کنیم مبتنی بر اطلاعاتی که سایر دستگاه در اختیار دارند اطلاعاتش را پالایش کنیم که یکی از دغدغههای رئیس جمهور محترم هم هست بحث اجرای بدون کم و کاست ماده صد و شصت و نه مکرر قانون مالیاتهای مستقیم میتواند کمک کند که ما با کمترین اشتباه و کمترین خدای نکرده اختلال باشد.
سوال: الان شما اطلاع دارید که مثلاً قطع سامانه یا حالا مثلاً فرض مثال میگویند آقا قابلیت اصلاح ندارد در این مدت در شش ماه ابتدایی این مشکلات کمتر شده یا نشده؟
سبحانیان: من خدمت شما عرض کنم که بالاخره اینی که ممکن است سامانهای قطع و وصل شود که کسی نمیتواند کتمان کند ولی نکته این است که با همه چالشهایی که وجود دارد نظام فناوری در حوزه مالیاتی جز نظاماتی است که توسط وزارت ارتباطات و آن مراجعی که ارزیابی میکنند حوزه فناوری دستگاهها را ما جزو دستگاههای برتر شدیم دو سه سال است این اتفاق دارد میافتد لذا میخواهم عرض کنم بله ممکن است به جهت قطعی برق یا باگ سیستم و اتفاقی مثلاً در یک مقطعی ما قطعی داشته باشیم ولی این مسئلهای نیستش که چالش جدی را برای مودیان ایجاد بکند ضمن اینکه به ویژه در حوزه کارهای تحولی که دارد انجام میشود مثلاً در حوزه سامان مؤدیان خوب اینی که ما عرض میکنم بتوانیم این مسیر را با همراهی مؤدیان با اقناع مؤدیان با آموزش و مؤدیان همراه باشیم و طی کنیم یک بحث بسیار مهمی است ما در خانهمان فروش مؤدیان یکی از مسائل جدی مان آموزش مؤدیان است بعضاً مؤدی، چون نمیداند تکلیفش را چگونه انجام بدهد با این مشکل مواجه میشود که عرض میکنم با رویکرد تعاملی با مؤدیان انشاءالله دارد این مسیر طی میشود.
سوال: برگردیم به خود موضوع راجع به شرکتهای حقوقی اشاره کردید که حول و حوش حالا ده درصد هستند و نکته اینجاست که حالا اینهایی که نپیوستند داستان چی میشود الان شما تا پایان سال ۱۴۰۳ به آنها فرصت دادید بعد این جریمه ترک فعلی چیه و قرار است چیکار کنید؟
سبحانیان: جرایم ضمانت اجرای خیلی بالایی را قانونگذار برای کسانی که به قانون پایانه فروشگاهی تمکین نکردند دیده است مثلاً فرض کنید در یکی از مواد این قانون ده درصد فروشی که صورت حسابش صادر نشده است در سامانه مؤدیان به عنوان جریمه در نظر گرفته شد عدد بسیار بالاست و خوب شاید چندین برابر فروش و عدد مالیاتی باشد که مؤدی باید پرداخت کند البته من عرض کنم خدمت شما رویکرد ما در نظام مالیاتی در حال حاضر یک رویکرد تعاملی است به این معنا که معتقدیم، چون این قانون عرض کردم قانون مترقی است میبایستی آموزش داده شود تعاملی پیش برود ما رویکردمان جریمه کردن و نقره داغ کردن مؤدی الان نیست به ویژه برای مؤدیان بزرگ مان برای شرکتهای بزرگ مان، شرکتهایی که به ویژه دولتی هستند ما قطعاً از این ابزار استفاده خواهیم کرد یعنی ما تحمل نخواهیم کرد که یک شرکت دولتی که بخش بزرگی از مالیات ما را پرداخت میکند به قانون تمکین نکند و حتماً از ابزار جریمه برای اینکه تکالیف خودشان را انجام بدهند استفاده خواهیم کرد بود.
سوال: قرار بود که شرکتهای دولتی فقط از کسانی خرید کنند که آن صورت حساب الکترونیکی صادر کند این موضوع به کجا رسید اصلا اجرایی شد؟
سبحانیان: بله. بسیاری از خریدهایی که الان دارد اتفاق میافتد از این مسیر دارد انجام میشود ما حتی معتقدیم که ذیحسابان دستگاههای اجرایی هم کمک کنند و صرفاً هزینههایی را مورد قبول قرار دهند که از مسیر خرید توسط سامانه مودیان اتفاق میافتد عرض میکنم با سرعت خوبی داریم این مسیر را دنبال میکنیم.
سوال: آمار دارید الان چند درصد محقق شده؟
سبحانیان: یک بخش قابل توجهی از خریدها الان دارد از همین مسیر صورت میگیرد.
سوال: بالای هفتاد درصد، نود درصد؟
سبحانیان: به نظرم بیش از پنجاه درصد خریدهای دارد این اتفاق برایش انجام میشود.
سوال: راجع به بحث کاهش وابستگی به نفت که خیلی در اول برنامه هم شما به درستی به آن اشاره کردید در برنامه هفتم سهم مالیات باید به ده درصد برسد نکتهای که وجود دارد ما آن چیزی که داشتیم در سال ۱۴۰۳ حدود شش درصد بوده است درست است؟
سبحانیان: هفت و هفت دهم.
سوال: حالا آن گونه که در سال ۱۴۰۴ آمده حالا باز گویا کاهش پیدا کرده یعنی پنج و خردهای اگر من اشتباه میگویم اصلاح بفرمایید؟ ما باید روندمان رو به رشد باشد چه جوریه که این دارد کاهش پیدا میکند؟
سبحانیان: بهخاطر اینکه معافیتهایمان را ساماندهی نمیکنیم. نمیشود ما توسعه معافیتها را داشته باشیم از آن طرف هم بگوییم که سهم مالیات باید افزایش پیدا کند از آن طرف هم شعار بدهیم که نباید به فعالان اقتصادی فشار وارد بشود برویم با فرار مالیاتی مبارزه کنیم ما یکی از دلایلی که سال گذشته رشد قابل توجهی داشت درآمدهای مالیاتی این سهمهایی که من ابتدای جلسه خدمت شما گفتم چه نسبت مالیات به هزینههای جاری چه نسبت مالیات به منابع عمومی رشد بالایی را تجربه کرده یکی از بحث هایمان مبارزه جدی با فرار مالیاتی بوده هم در مؤدیان جدیدی که شناسایی کردیم هم مبارزهای که با فراریان مالیاتی داشتیم همینها باعث شد که ما رشد نماد مالیاتی داشته باشیم خب چه کار باید بکنیم که عدد مالیاتی ما رشد بالاتری داشته باشد که نسبت مالیات به جی دی بی که هدفگذاری برنامه محقق بشود باید معافیتهایمان را ساماندهی کنیم.
سوال: چرا نمیرویم سراغ فرار مالیاتی؟
سبحانیان: عرض کردم دیگر رفتیم سراغش آمار خدمت شما میدهم که ما در این حوزه چه کار کردیم خوب ولی نکتهای که خدمت شما عرض بکنم این یک امر اتفاقی است بین عمده کارشناسان که ما نظام معافیتها را در نظام مالیاتی کاملاً غیر هدفمند است غیر زماندار است به هدف اصابت نمیکند ولی خوب ذینفعان جدی دارد و لذا ما هر وقت میرویم به سمت اصلاح و ساماندهی معافیتهای مالیاتی تقریباً نمیتوانیم مسیرمان را تا انتها جلو برویم و دنبال بکنیم عرض کردم ما سال گذشته هفتاد درصد رشد درآمدهای مالی داشتیم.
سوال: آقای دکتر این را شما به عنوان سازمان مالیاتی پیگیری نکردید از مجلس که فردا برنامه هفتم باید پاسخگو باشد، پیگیری کردید؟
سبحانیان: بله پیگیری کردیم ما سال گذشته هفتاد درصد رشد درآمدهای مالیاتی داشتیم سال قبلش بیش از پنجاه درصد رشد درآمدهای مالیاتی داشتیم. این عدد رشد از کجا اتفاق افتاد عرض میکنم جلوتر یک سری آمار به شما میدهم که از چه محلی ما فرار مالیاتی مبارزه کردیم ولی میخوام عرض کنم خود برنامه هفتم یکی از بندهایش این هست که بایستی که ساماندهی معافیتهای مالیاتی اتفاق بیفتد ما قوانینی در این کشور تصویب کردیم که بزرگترین مؤدیهای ما که بعضاً بالغ بر شصت تا هفتاد هزار میلیارد تومان سود ابرازی دارند مالیات صفر به ما اظهار نامه میدهند. خوب به موجب همین قوانینی که ما خودمان تصویب کردیم اگر قرار است که نسبت جی دی پی نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی کشور افزایش پیدا کند و اگر به دنبال عدالت مالیاتی هستیم باید برویم وزن بیشتر فرارمالیاتی را برای مؤدیان بزرگ ما بار کنیم که یکی از بندهایی که در قانون بودجه امسال تصویب شده سقف گذاری بر میزان معافیتهای مالیاتی است که البته تبصرههای متعددی به این قانون گذاشته شده که عملاً به نظر من آن را از کارکرد انداخته یعنی شما بروید ببینید این تبصره گفته که سقف گذاشته برای اشخاص حقیقی و حقوقی معافیت شان ولی قوانینی که استثنا شدند منجر به این میشود که خوب این عملاً اتفاق نیفتد لذا اگر ما کاهشی در نسبت مالیات به جی دی پی مشاهده میکنیم به نظر من دلیل عمدهاش توسعه معافیتهاست آن هم برای موجودیت یک نکته عرض کنم افزایش معافیتها برای موجودیتهای کوچیک به نظر من سیاست درستی است که دولت امسال هم در لایحه بودجهاش دنبال کرد افزایش دو برابری سقف معافیت کارمندان، افزآیش دو برابری سطح معافیت اصناف و مشاغل اینها موارد درستی است که در راستای حمایت از اقشار محروم دولت محترم امسال دنبال کرده.
سوال: بحث تورم که باید انجام میشد؟
سبحانیان: ببینید ما به عنوان سازمان مالیاتی با افزایش معافیتها به صورت مطلق مخالف نیستیم اتفاقاً معتقدیم که باید هدفمند و قانونمند، اما با توجه موجودیتهای بزرگ به نظر من میبایستی که حتماً تدبیری صورت بگیرد.
سوال: الان خود شما یک ما لایحهای برای ساماندهی قرار بود بفرستید دیگر این به کجا رسید برای ساماندهی؟
سبحانیان: لایحه در واقع ساماندهی معافیتهای مالیاتی تدوین شده است و الان در مجلس است لایحهای تحت عنوان لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را تنظیم کنیم و به مجلس رفتیم برده شده در قانون بودجه هم اصلاحاتی البته دیده شده و در برخی از احکام و عرض میکنم یکی از مواردش خوب آمده یک بخش مهمش متاسفانه حذف شد در مجلس که خوب میتوانست خیلی کمک بکند آن هم برای مؤدیان بزرگ بود که یک مقداری محدود میکرد استفاده آنها از معافیتها را ولی آن اونچیزی که به عهده وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بوده برای تدوین لایحه انجام شده.
سوال: و برآورده تان چقدر است از این میزان معافیتها؟
سبحانیان: عدد و رقم هایش اعداد بالایی است عرض میکنم شاید میگویم بیش از دویست تا سیصد هزار میلیارد تومان ما عرض میکنم.
سوال: فکر میکنید این اصلاحیه چه قدر کمک کند که این برگردد و به شما کمک کند؟
سبحانیان: عرض میکنم بستگی دارد. به عنوان مجری قانون هستیم هر مقداری ما بتوانیم معافیتها را ببینید، معافیت مالیات یک ابزار درآمدی صرف برای دولت نیست یک ابزار سیاست گذاری است ما اگر معافیتها را غیرهدفمند دادیم به نظر من قطعاً ضرر میکنیم اگر قرار است حمایت بشود باید هدفمند باشد ما بسیاری از مواردی که بعضاً دولت لازم است حمایت بکند اگر منابع نداشته باشد نمیتواند این کار انجام بدهد بعد شما بیاید برای موجودیتهای بسیار بزرگ معافیتهایی ایجاد بکنید که این هدف خودتان که ایجاد سرمایهگذاری تولید و امثالهم است محقق نشده به نظر من بازی دو سر باخت درست است نه حمایت ما اثر گذار بوده نه منابع دولت تامین شده بر اینکه بخواهد خدماترسانی عمومی انجام بدهد.
سوال: یک نکته همین جا که داریم راجع معافیتها صحبت میکنیم یک انتقادی که حالا خیلی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی به آن انتقاد داشتند بحث معافیت ماده ۱۳۲ بود در مناطق خاص و حالا کم برخوردار و اینها انتقادشان این است که کارشناس امور مالیاتی خیلی سختگیرانه نسبت به این موضوع برخورد میکنند و ایرادهای مختلفی میگیرد که به هر حال صادقانه بگویم به هر بهانهای این معافیت مثلاً اجرا نشود پس اگر در مدارکی داریم یک نکتهای یک ایرادی حالا مثلاً در صد تا اسناد و مدارک دو تا هم ایراد در بیاید به استناد همان یکی دو تا، کل داستان به قول خودمان از بین میرود و معافیتها اعمال نمیشود و بعد طرف باید برود یک مالیاتی را که اصلاً عددش قابل توجه است را پرداخت بکند این را نسبت به آن اعمال حالا معافیت انتقاد دارم پاسخ حضرت عالی؟
سبحانیان: چون بحث شما خیلی کلی است من باز کلی میتوانم عرض میکنم.
سوال: میخواهم آن ابهامات برطرف بشود مثلاً طرف میگوید رئیس سازمان مالیات گفته که در فلان استان تمام هزینههایتان را خودتان تامین کنید پس باید از استان مالیات بگیریم الان این نباید پس معافیت را قبول کنیم، چون میخواهیم بودجهمان ….؟
سبحانیان: من بارها عرض کردم خدمت همکاران محترم مان. ما یک ریال مالیات من غیر حق بدون توجه نباید بگیریم بعضا میگویند که نه آقا به ما گفته شده که باید بگیریم وصول کنیم نه، واقعاً این را عرض میکنم بارها عرض کردیم که یک ریال مالیات خوب نه شرعی است نه قانونی است نباید من غیر حق گرفته بشود و خوب در بسیاری از موارد هم بالاخره این اتفاق دارد میافتد که به قانون عمل میشود عرض میکنم در بسیاری از موارد متاسفانه مؤدیان محترم نسبت به تکالیف مالیاتی خودشان اطلاع کافی ندارند و خوب مثلاً طرف باید تکالیفش را باید انجام میداد اگر نمیداد به موجب قانون مشمول مالیات میشود نمیتواند از مالیات استفاده کند خوب اینجا ببینید دیگر معذوریتهای قانونی هست که اتفاق میافتد ولی در عین حال ببینید من نمیخواهم کتمان بکنم که مسئلهای وجود ندارد مشکلی وجود ندارد احتمالاً عرض میکنم اینکه میخواهیم برویم به سمت سیستمی شدن فرآیندهای مالیات ستانی اصلاً برای حل و فصل همین مسائل است که برخورد سلیقهای اتفاق نیافتد و امثالهم ولی ما کار دیگری هم داریم انجام میدهیم ضمن اینکه به صورت فرایندی مسیر را اصلاح میکنیم که جلوی بعضی از برخوردهای حالا عرض میکنم تفاوت در برخورد را بگیریم موضوع بعد این هست که جلسات متعددی را با کارآفرینان با فعالین بزرگ اقتصادی ما تقریباً خودم هر هفته با فعالین اقتصادی جلسه دارم.
سوال: این را هم گله کردند و گفتند که ما تا حالا چند بار به آقای سبحانیان نامه زدیم تشکلها، اصناف حالا که آقا ما میخواهیم این مسائل و مشکلاتی که الان من دارم مطرح میکنم که مطرح کردم را میخواهیم با ایشان مطرح کنیم، اما ایشان پاسخ مثبت ندادند؟
سبحانیان: خیلی قابل کمی سازی نیست، اولا خیلی ممنونم که مطرح میکنید من واقعاً آغوشم باز است نسبت به انتقاد و باید پاسخگو باشیم ولی ما تعداد میزهای خدمتی که همکاران ما در سراسر کشور برگزار میکنند در بازار در اتحادیههای مختلف شاید بیش از دو تا سه هزار میز خدمت را ما برگزار میکنیم شما این را میتوانید از روسای اصناف و مشاغل عرض میکنم تقریباً جلسه ثابت دارم هر هفته با کارآفرینان بزرگ که مسئله شان را به صورت شخصی دنبال بکنم به این معنا که من معتقدم ضمن اینکه باید فرآیندها را اصلاح بکنیم ولی اگر مؤدی ما بهویژه مؤدیان بزرگ و خوش حساب ما مسئلهای را با نظام مالیاتی دارند من به عنوان رییس سازمان مالیاتی موظف هستم که مسئلهاشان را دنبال بکنم در کوتاهترین زمان که حل بشود البته بضاعت من هم خوب محدود است من عرض میکنم هر هفته دو تا سه ساعت وقت هم اختصاص بر این کار میدهم.
سوال:حالا شما راهکار بفرمایید انجمنها، اتحادیهها اینها میخواهند با شما جلسهای را برقرار کنند؟
سبحانیان: حالا ما که در اتاق مان باز است عرض میکنم تقریباً این دیگر متواتر است که ما جلسات متعددی با عزیزان خودمان برگزار میکنیم، من موردی حداقل حتی گاهی وقتها به صورت پیامکی بهم منتقل میشود که فلان اتحادیه میخواهد با شما جلسه بگیرد ما جلسه را برگزار میکنیم من الان موردی ندارم که به من منتقل شده باشه، باز اگر موردی باشد به من بگویید.
سوال: برویم سراغ فرار مالیاتی. برآوردی دارید الان چقدر است در کشورمان و حالا این میزان حالا مهمترین روش هایش مثلاً در فرار مالیاتی طبق حالا تحقیقاتی که خودتان دارید مثلاً حالا این فرار مالیاتی که در اصناف دارد اتفاق میافتد، در تولید اتفاق میافتد اینها به چه صورت است؟
سبحانیان: یکی از مهمترین اقداماتی که ما داریم دنبال میکنیم بحث فرار مالیاتی است و معتقدیم که اگر قرار هست که رشدی در درآمدهای مالیاتی اتفاق بیفتد نباید به گرده مؤدیان خوش حساب شناسنامه دار ما باشد ما باید برویم از محلهایی که بالاخره این اتفاق میافتد انجام دهیم چند تا من عدد رقم خدمت شما عرض میکنم که دلالت بر این دارد که سازمان مالیاتی دارد به سمت مبارزه جدی با فرار مالیاتی حرکت میکند اولاً باز این را بگویم هوشمندسازی نظام مالیاتی خودش به صورت جدی مبارزه با مالیاتی را دنبال خواهد کرد و وقتی شما بتوانید به صورت سیستمی مالیات ستانی را انجام دهید یک بخشی از فرار مالیاتی کنار گذاشته میشود یکی از مظاهر مبارزه سازمان مالیاتی با فرار پدیده شوم فرار مالیاتی بحث شناسایی مؤدیان جدید است ما در یکی دو سال گذشته رشد قابل توجهی در مؤدیان جدید داشتیم به این معنا که توانستیم مؤدیان جدید و پروندههای جدید مالیاتی را شناسایی و تشکیل بدهیم ما در سال ۱۴۰۱ تقریباً حدود هشت میلیون و سیصد هزار تا مؤدی و پرونده مالیاتی داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۳ تقریباً بالغ بر دوازده میلیون مؤدی است یعنی یک رشد قابل توجهی را ما در این دو سال شاهدش بودیم یا یکی از مظاهر اینی که ما توانستیم با فرار مالیاتی مبارزه بکنیم، مالیات ابرازی مؤدی است. چرا مودی میآید ابراز بیشتری میکند وقتی میبیند سازمان مالیاتی اطلاعات بیشتری در اختیارش هست و ما این اطلاعات را به مؤدی نشان میدهیم او میآید با دانش نسبت به اینکه من نسبت به اطلاعات او واقف هستم مالیات بیشتری را ابراز میکند و میپذیرد ما در همین حوزه اصناف و مشاغل مالیات ابرازی مشاغل مان در سال ۱۴۰۱، یازده هزار میلیارد تومان بود این عدد در سال ۱۴۰۳ به پنجاه و هفت هزار میلیارد تومان رسیده یک عدد، رشد قابل توجهی را داشته ما یک ظرفیتی داریم تحت عنوان ماده قانون مالیاتهای مستقیم چه اتفاقی میافتد اگر سازمان مالیاتی حالا با امارهای که داشته باشد که یک فعال اقتصادی یا بنگاه اقتصادی فرار مالیاتی انجام میدهد تیمهایی را اعزام میکند و در محل فعالیت اقتصادی بازرسی مالیاتی انجام میدهد و مبتنی بر اسناد و مدارکی که از آنجا به دست میآورد برگ تشخیص مالیاتی صادر میکند این عدد برگه تشخیصی که صادر شده ناظر به این بازرسیهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ حدود شش و نیم همت بوده که در سال ۱۴۰۲ به بیست و شش همت افزایش پیدا کرده و این اعداد میبینید که باز رشد قابل توجهی پیدا کرده یا آن چیزی که ما به عنوان وصول معوقات مالیاتی، ببینید یکی از مظاهر مبارزه با فرار مالیات مؤدی جدید ما شناسایی میکنیم یا بازرسی مالی انجام میدهیم یک بخشی این است که مؤدی فعلی من با دو دفتر سه دفتر دارد کار انجام میدهد یا مالیاتش را به تعویق میاندازد ما در ۹ ماهه ابتدای امسال بالغ بر صد و چهارده هزار میلیارد تومان از محل وصول معوقات مالیاتی از بدهکاران مالیاتی مالیات وصول کردیم ببینید یک مؤدی گردن کلفتی که سالیان سال است که مالیاتش را پرداخت نکرده وقتی مالیاتش را از حسابش برمیدارند و برداشت میکنند و حقوق حقه دولت را وصول میکنم این به عنوان یکی از مظاهر مبارزه با فرار مالیاتی محسوب میشود این عدد برای سال گذشته صد و ده هزار میلیارد تومان بوده بخشی از این منابع که ما میگیریم از معوقاتی است که میبایستی صرف پرداخت یارانه مردم شود ما در همین در واقع همین از مهرماه سال گذشته تا ۳۰/۹ امسال بالغ بر هفتاد و هشت هزار میلیارد تومان از این مطالبات وصول کردیم و ریختیم به هدف مندی یارانهها.
سوال: مهمترین دغدغه مودیان این است که چرا سازمان مالیاتی هیچ وقت به ما مفاصا حساب نمیدهد همیشه پرونده ما باز هیچ وقت نمیتوانیم بگویم آقا بالاخره اینجا را تمام کردیم؟
سبحانیان: این هیچ وقت را میگویید شوخی میکنید؟
سوال: شما پرداخت میکنید؟
سبحانیان: بله.
سوال: یعنی الان کسی بخواهد بیاید مثلاً مفاصا حساب ۱۴۰۲ را بگیرد مشکلی ندارد؟
سبحانیان: اگر بدهی در سامانههای مالیاتی نداشته باشد حتی به صورت آنلاین ما مفاصا حساب صادر میکنیم مگر اینکه بدهی مالیاتی داشته باشد که باید مراجع بکند بدهی اش پرداخت بشود و اتفاق بیفتد و البته عرض میکنم ببینید اینهایی که دارم میگویم اینطور نیست که مثلاً مو لای درزش نرورد بالاخره چالشهایی وجود دارد به سمتش داریم حرکت میکنیم ولی اینی که شما به صورت مطلق میفرمایید هیچ مفاصا حسابی. اتفاقاً برای شاید اولین سال است ما برای حوزه مشاغل و اصناف به فاصله شاید یکی دو ماه ما برگه قطعی را صادر کردیم و در واقع به مؤدی این برگههای قطعی داده شده و تکلیف مالیاتی شان کامل ادا شده.
سوال: این نکتهای که الان شما دارید شفاف میگویید و دوستان هم هر کدام انتقادی دارند خوب به هرحال واقعیتی است که رئیس سازمان مالیات خودش مطرح میکند.
سبحانیان: ما یک سامانهای داریم تحت عنوان سامانه ۱۵۲۶ که به صورت بیست و چهار ساعته فعالیت میکند عزیزان فعالین اقتصادی و مردم اگر سؤالی دارند که ابهامی دارند نقدی دارند قطعاً نقدی به ما وارد است و باید پذیرا باشند و اینها را به سازمان مالیاتی منتقل کنند و حتماً مطمئن باشند که دنبال میشود.
سوال: یک نکته دیگر شما الان در قانون تجارت میگوید که هر شرکتی باید مدارکش را ۵ سال حفظ کند گویا قانون سازمان مالیات میگوید ده سال الان ما ابلاغیههایی را برای مؤدیان مالیاتی داریم ما پانزده سال قبل و قاعدتاً آن هم مدارکش را ندارد این ابلاغیهها شده جزو یک دغدغه قاعدتاً وقتی ابلاغیه میآید دیگر روح و روان آن تولیدکننده بهم میریزد اینها را چطور باید مدیریت کنید؟
سبحانیان: در حوزه ارزش افزوده ما حکمی را از قانون از بودجه گرفتیم هم در سال گذشته هم امسال که مودیانی که حالا از سال ۱۳۸۷ که قانون ارزش افزوده اجرایی شده و یا اظهارنامه نداده بودند یا اظهار نامه دادند ولی رسیدگی انجام نشده ناظر بر ارزش افزوده آنها بتوانیم با استفاده از قواعدی بدون اینکه رسیدگی کنیم از اسناد و مدارک آنها را طلب کنیم، چون همان طور که اشاره کردید سالهای سال میگذرد مؤدی بعضاً نگهداری نکرده اینها مالیات شان را در یک قاعدهای که اسمش را گذاشتیم ضریب کاهشی ارزش افزوده نهایی بکنیم این هم یکی از دغدغههای جدی فعال این اقتصادی بوده این را باز اینجا عرض میکنم استفاده از ضریب کاهشی البته قانونی است که ما به صورت خاص از مجلس گرفتیم برای امسال، سال بعد دیگر تمدید نمیشود مؤدیان محترم در حوزه ارزش افزوده میبایست دقت داشته باشند که بایستی اسناد و مدارک نگهداری بکنند اگر خریدی دارنر باید حتماً ثبت و ضبط شود که اعتبار مالیاتی آنها بتواند لحاظ شود.
سوال: در هیئتها دغدغهاشان این است که میگویند که آقا مثلاً شما نماینده صنف را میتواند بیاید در شرکت بکند، اما طبق قانون نماینده مثلاً انجمن یا اتحادیه تخصصی آن حوزه هم طبق قانون میتواند شرکت بکند، اما در عمل این اتفاق نمیافتد؟
سبحانیان: قانون اصلاح شد در قانون جدیدی که قانون مالیاتهای مستقیم اصلاح شد اونجا مرجع ذی صلاح برای معرفی نماینده بند سه را صراحتاً تصریح کرده ما البته معتقدیم که حالا درست است که قانون اصلاح شده ولی باید از ظرفیت این تشکلها و انجمنهای حرفهای بتوانیم استفاده بکنیم ضمن اینکه باید قانون را هم ما اجرا کنیم.
سوال: آخرین رویکرد چی هست؟
سبحانیان: آخرین رویکردی که وجود داشته و بحث کردیم این بود که اتاق اصناف ایران با توجه به اینکه اسمش تصریح شده در این قانون بتواند یک تفویض اختیاری را به اتاقهای اصناف استانی و … انجام بدهد.
سوال: یعنی اگر انجمن یا اتحادیه میتواند از آن اتاق اصناف نامهای را بگیرد؟
سبحانیان: بله. میتواند بگیرد و نماینده اش را معرفی کند. الحمدلله اخیراً دیدم که جناب آقای نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران این تفویض اختیار را به اتاقهای اصناف کشور انجام داده.
سوال: یعنی در قالب همان اتحادیه و انجمنها میتوانند شرکت کنند؟
سبحانیان: عرض میکنم باید در واقع تفویض اختیار گرفته بشود تا اینکه انجام شود.
سوال: یک موردی هم هست که میگویند که آقا الان طرف میخواهد ماده ۱۸۶ بگیرد برود وام بگیرد، تسهیلات بگیرد و خلاصه برود کارت بازرگانی اش را بگیرد میگویند مثلاً اشتباهی حالا صادر شده میگویند برو آقا چکی بده حالا بعداً این را واریز بکن بعد برو بررسی کن بعداً اگر چیز شد ما به شما پرداخت میکنیم که حالا گرفتن این پول از سازمان مالیات هم به هرحال یک دغدغه خیلی بزرگی است روی این قضیه قابل اصلاح نیست؟
سبحانیان: ببینید ماده ۱۸۶ حق مؤدی است که اگر بدهی ندارد بایستی که این را پرداخت بکند ما ناظر به این موضوع آسیبشناسی کردیم قطعاً انشاءالله در آینده فرآیند بهبود پیدا میکند ضمن اینکه امروز هم عرض میکنم کسانی که بدهی نداشته باشند میتوانند گواهی را بهصورت آنلاین دریافت کنند بعضاً ممکن است که بدهی وجود نداشته باشد ولی در سامانههای ما حالا به جهت اینکه مامور مالیاتی مثلا ثبت و ضبط درستی در سامانه انجام نداده بدهی نشان داده بشود.
سوال: یک نکته آخر گلایه دارند که ما نامه میبریم سازمان مالیاتی ثبت نمیکنند خلاصه میگویند به هر دری میزنند که این نامه ثبت نشود و چرا میگویند سازمان مالیاتی باید پاسخگو باشد، نامه اعتراضی دارند به خاطر اینکه حالا فرض عرض دوستان این است که آقا فردا نخواهد سازمان مالیات پاسخگو باشد یا یکی از دغدغههای روز است؟
سبحانیان: من که کتمان نمیکنم ممکن است این اتفاق بیفتد ولی واقعاً دهها، صدها، هزاران مکاتبه میشود، همکاران مان باید با آغوش باز استقبال کنند، زیرا میخواهیم از مردم مالیات بگیریم، روی ما باید گشاده باشد، برای مودی مالیاتی فرش قرمز پهن کنیم.