پرورش معلمان خوب، شرط آموزش مطلوب /ضرورت محوریت دانشگاه فرهنگیان در جذب معلم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد قائدی؛ وابستگی تعلیم و تربیت به نوع حضور معلم، امری انکار ناپذیر است. توانمندی دانشی و بینشی در هر معلم میتواند نسلی را پرورش دهد که با حضور فعال، آینده درخشانی را برای کشور پدید آورد. توجه به جذب و مسیر تربیتی معلمان از آنجا اهمیت بیشتری پیدا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد قائدی؛ وابستگی تعلیم و تربیت به نوع حضور معلم، امری انکار ناپذیر است. توانمندی دانشی و بینشی در هر معلم میتواند نسلی را پرورش دهد که با حضور فعال، آینده درخشانی را برای کشور پدید آورد. توجه به جذب و مسیر تربیتی معلمان از آنجا اهمیت بیشتری پیدا میکند که تاثیر عملکرد آنها در سالهای آتی جستوجو شود. معلمانی که برخاسته از کلاسهای درس تربیت معلم بوده اند به یقین با حضور خود فضای کلاس را پر نشاطتر جلوه میدهند. اکنون با تغییر این مسیر به سمت تامین معلمان از راههایی همانند به کار گیری نیروی حق التدریس آزاد، نهضتی و بازنشسته، فضای کلاسی از آنچه که باید باشد دور میشود.
بی توجهی به عواقب استفاده از افرادی که دوره لازم برای حضور در فضای مدرسه را ندیدهاند آسیبهای متعددی به همراه دارد که همراه بودن عدم آموزش صحیح برای راه معلمی و نبود انگیزه کافی با توجه به حداقلی بودن میزان دستمزد، شرایط لازم برای پیشبرد کلاس را مهیا نمیکند. لازم است درک صحیح تری نسبت به جایگاه معلمان زحمتکش و گرانقدر بازنشسته بکار گرفته شود، جایگاه اصلی معلمان بازنشسته باید فضای تربیت معلم و استفاده از تجربیات ارزشمند آنها باشد تا دانشجو معلمان و افرادی که تازه پا به مسیر معلمی میگذارند بتوانند از آن بهرهمند شوند.
متاسفانه برداشتی که امروزه در بین برخی از مسئولین وجود دارد به کار گیری ۲۴ ساعته معلمان بازنشسته است که با در نظر گرفتن سختی شغلی و حق الزحمه پرداختی، فضای مطلوبی برای این افراد فراهم نمیشود. تجربههای گذشته در جذب و تامین یکباره معلم و تبدیل راههای موقتی و کوتاه مدت به یک رویه نشان میدهد در آیندهای نه چندان دور چالشهای اموزشی و به هم ریختگی در مدیریت نیروی انسانی با آموزش و پرورش باقی خواهد ماند.
توجه و تاثیر پذیری از فشارها نباید باعث شود که تصمیمات اتخاذ شده از مسیر درست خود خارج شود. مسیر عدالت گونه در جذب همه معلمان باید رعایت شود و همه براساس نیاز و شرایط موجود دستگاه آموزش و پرورش و براساس یک مسیر عادلانه به کار گرفته شوند. عدالت در تعلیم و تربیت باید محور اساسی قرار بگیرد، به کارگیری افرادی که آموزش کافی برای ورود به عرصه معلمی را ندیده اند حتی با توجیه کلاسهای درس مناطق محروم پذیرفته شده نیست.
حق همه دانش آموزان بهره مندی از افراد توانمند و آموزش دیده است که بنا به تجربه این اتفاق از نهادی که مسئولیت تربیت معلمان را بر عهده دارد قابل انجام است. دانشگاه فرهنگیان با توجه به دوره چهار ساله تربیت معلم باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و با نگاهی بلند مدت شرایطی فراهم شود که همه افراد علاقهمند به حضور در عرصه معلمی از مسیر دانشگاه فرهنگیان عبور کنند.
*محمد قائدی، معاونت سیاستورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
*انتشار یادداشتها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.