در هوش مصنوعی و کوانتوم به شدت به تربیت نیروی انسانی نیاز داریم

در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور؛ به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدنبی شهیکی تاش در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز؛ یک‌شنبه ۲۵ آذرماه همزمان با روز پژوهش در سالن همایش ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر

کد خبر : 128434
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶


در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور؛

معاون وزیر علوم: در هوش مصنوعی و کوانتوم به شدت به تربیت نیروی انسانی نیاز داریم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدنبی شهیکی تاش در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز؛ یک‌شنبه ۲۵ آذرماه همزمان با روز پژوهش در سالن همایش ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم برگزار شد، از ثبت ۲۵۰ فناور متقاضی در سامانه مپفا (پنجره واحد خدمات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اختصار مپفا) طی امسال و برای شرکت در این جشنواره خبر داد و گفت: باتوجه به شاخص‌های متنوع عملکردی نظیر سطح آمادگی فناوری (TRL)، قابلیت‌های تجاری سازی، حجم صادرات، اولویت فناوری در راستای نظام چالش‌ها و نیاز‌های کشور و اشتغال، فناور متقاضی ارزیابی شده و در نهایت فناوران برتر و واجد شرایط معرفی شدند.

وی در ادامه با اشاره به نظریه دام درآمد متوسط به نقش نوآوری و فناوری برای خروج کشور‌ها از درآمد پایین و متوسط گفت: کشور‌ها به سه دسته درآمد بالا، متوسط و پایین تقسیم می‌شوند. ساختار آموزشی، هزینه‌کَرد در تحقیق و توسعه و توسعه در فناوری‌های عمیق و خروج برخی کشور‌ها از تله درآمدی متوسط نقش داشته است.

شهیکی‌تاش افزود: در آسیا نیز کشور‌ها برای خروج از دام درآمد متوسط و رسیدن به دروازه طلایی توسعه، ظرفیت دانش را به اقتصاد فناوری بالا تبدیل کردند و ساختار آموزش خود را نسبت به دو دهه گذشته بازآرایی و پژوهش صنعتی را به فناوری عمیق تبدیل کردند. مفهوم تحقیق توسعه در دهه اخیر با دهه‌های گذشته متفاوت بوده است. دانشگاه‌ها کمک کرده‌اند پژوهش‌ها در صنعت به کار برده شوند.

وی با طرح این پرسش که فناوری‌های عمیق در دنیا و ایران چگونه است و آیا ما توانستیم ارتباطی بین آنها برقرار کنیم یا خیر؟ افزود: در این زمینه اولین نکته این است که ما با دانشگاه‌هایی مواجه هستیم که محتوای درسی متفاوت دارند. دانشگاه‌ها با پیوند با زیست بوم تعریف می‌شوند و نمی‌توانند جدا از زیست بوم باشند. همچنین ما در سیاستگذاری باید انعطاف پذیری در رشته‌های درسی داشته باشیم و نوع نگاه به آموزش و مهارت تغییر کند.

معاون وزیر علوم گفت: کشور به‌شدت به سرمایه گذاری لازم برای تربیت منابع انسانی در رشته‌هایی همچون هوش مصنوعی، کوانتوم و … نیاز دارد. دانشگاه‌های نسل جدید با حوزه نوآوری باز گره خورده است و باید دانشگاه‌ها به حوزه فناوری باز توجه داشته باشند.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در نظام نوآوری کشور گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های صنعت‌ساز حرکت کنند و ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. ما طی ۳ دهه گذشته حجم گسترده‌ای از نهاد سازی داشتیم، ۵۹ پارک علم و فناوری داریم. اگر می‌خواهیم این نهاد‌ها موفق باشند باید دانشگاه‌ها تغییر مسیر دهند، نیروی انسانی در تراز فناوری روز تربیت کنند و تحولات در پارک‌ها به تحولات در دانشگاه‌ها باز می‌گردد.



منبع

برچسب ها :

ناموجود