رونق بازار اقلام لاکچری دست دوم در چین/ رفتار اقتصادی طبقه متوسط چین زیر ذره بین

اقتصاد ۲۴- نشریه «فایننشال تایمز» درباره رونق بازار کالا‌های لاکچری دست دوم نزد چینی‌ها می‌نویسد: «در یک فروشگاه زیرزمینی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شانگهای هونگچیائو خریداران از راهرو‌های انباشته از اجناس برخی از بزرگ‌ترین برند‌های اقلام لاکچری، از جمله لوئی ویتون، دیور و گوچی بازدید می‌کنند. با این وجود، برخلاف مراکز خرید درخشان مرکز شهر

کد خبر : 118680
تاریخ انتشار : جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۱۱
رونق بازار اقلام لاکچری دست دوم در چین/ رفتار اقتصادی طبقه متوسط چین زیر ذره بین


اقتصاد ۲۴- نشریه «فایننشال تایمز» درباره رونق بازار کالا‌های لاکچری دست دوم نزد چینی‌ها می‌نویسد: «در یک فروشگاه زیرزمینی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شانگهای هونگچیائو خریداران از راهرو‌های انباشته از اجناس برخی از بزرگ‌ترین برند‌های اقلام لاکچری، از جمله لوئی ویتون، دیور و گوچی بازدید می‌کنند. با این وجود، برخلاف مراکز خرید درخشان مرکز شهر شانگهای اقلام اینجا کاملا جدید نیستند. یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: «در اینجا اقلام آماده برای هدیه دادن وجود دارند و اکثرا با بسته بندی اصلی‌شان هستند.»

گروه‌های لوکس شامل ریچموند مالک کارتیه، گوچی و ال وی‌ام اچ (LVMH) کاهش فروش محصولات را در سه ماهه سوم در منطقه آسیا – اقیانوسیه خارج از ژاپن، که تحت سلطه چین است، گزارش کرده‌اند.

«نیکلاس باس» رئیس ریچموند می‌گوید که کاهش رشد مصرف کنندگان چینی «احتمالاً یک پدیده میان‌مدت تا بلندمدت است در حالی که کرینگ، مالک برند‌های مُد مشهور جهانی هشدار داد که سود امسال حاصل از فروش آن برند در سال جاری میلادی به نصف کاهش خواهد یافت.»

نشانه‌هایی از اشتها برای کالا‌های دست دوم وجود دارد. پلتفرم فروش مجدد کالا‌های لاکچری «هونگ بولین» در ماه سپتامبر توسط گروه «ژوان ژوان» یک بازار آنلاین برای کالا‌های دست دوم خریداری شد.

اگرچه اطلاعات تازه‌ای در مورد بازار لوازم لوکس دست دوم وجود ندارد، اما کاربران پلتفرم‌های آنلاین مانند ZZER و شیان یو (Xianyu) که مکانی را برای فروش مجدد کالا‌های لوکس با پورسانت در اختیار کاربران قرار می‌دهند افزایش یافته است.

رونق بازار اقلام لاکچری دست دوم در چین

فروشگاه ZZER در شانگهای که در ماه مه سال ۲۰۲۰ افتتاح شد به تنهایی روزانه ۵ هزار محصول جدید دریافت می‌کند که این موضوع بر حجم بسیار زیاد کیف‌های دستی و لباس‌های گران قیمتی که در چین در حال گردش است تاکید دارد. کاربران در «شیان یو» چانه زنی می‌کنند که نشان دهنده افزایش حساسیت قیمت در بین مصرف کنندگان است.

«جیکوب کوک» مدیر اجرایی گروه بازاریابی WPIC مستقر در پکن، با توجه به فشار‌های اقتصادی و محدودیت‌های سفر که مردم را از خرید کالا منع می‌کرد به «علاقه روزافزون به وسایل لاکچری دست دوم خارجی به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه» در طول پاندمی کووید-۱۹ اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اقتصاد چین دومین اقتصاد بزرگ جهان/ کشوری کمونیستی با سیاست درهای باز در اقتصاد


او می‌افزاید: «ما کماکان شاهد فشار‌های اقتصادی پس از پاندمی کووید هستیم.» یکی از بازدیدکنندگان از شیان یو از شانگهای می‌گوید: «افرادی مانند ما که تقریبا در طبقه متوسط قرار می‌گیرند و حقوقی بیش از ۱۰ هزار رنمینبی (۱۳۸۰ دلار) در ماه دارند ممکن است تمایلی به سرمایه گذاری بر روی کالا‌های لاکچری نداشته باشند. ما ممکن است ترجیح دهیم پول مان را پس انداز کنیم.»

رونق بازار اقلام لاکچری دست دوم در چین

در ZZER یک کیف با برچسب «لوئی ویتون» به قیمت ۴۷۶۲ رنمینبی (۶۵۷ دلار) در مقایسه با قیمت ۱۴۳۰۰ رنمینبی (۱۹۷۵ دلار) به فروش می‌رسد. چند مایل دورتر در محله فرانسوی شانگهای، مغازه‌های زیادی در فروش کیف‌های دست دوم تخصص دارند. در یکی از مغازه‌ها یک کیف برند «شَنِل» مربوط به سال ۲۰۱۴ به قیمت ۳۵۸۰۰ رنمینبی (۴۹۴۴ دلار) به فروش می‌رسد که از قیمت ۴۱ هزار رنمینبی (۵۶۶۳ دلار) آکبند آن کم‌تر است.

«لی» که اولین باری بود که از یک فروشگاه کالای دست دوم خرید می‌کرد و آن را در اپلیکیشن رسانه اجتماعی «شیائو هونگ شو» کشف کرد می‌گوید: «اینگونه نیست که من توان خرید کالا‌های لاکچری را داشته باشم، اما فکر می‌کنم اینجا کالا‌ها ارزش خرید دارند و این کار از نظر مالی به صرفه‌تر است. اگر چنین فروشگاهی در شیان افتتاح شود پس از ساعت کاری به آنجا سر خواهم زد. تا پیش از پاندمی کووید چنین مدل کسب و کاری وجود نداشت.»

«کوک» می‌گوید بازار کالا‌های لاکچری دست دوم باعث کاهش تقاضا برای محصولات آکبند می‌شود و می‌تواند به ارزش ویژه برند‌های لاکچری آسیب برساند.

با این وجود، این وضعیت باعث می‌شود دست‌کم مشتریانی جذب بازار شوند که تا پیش از آن خرید‌های لاکچری نداشته‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جمعیت مایل به خرید محصولات لاکچری هستند.

رونق بازار اقلام لاکچری دست دوم در چین

در اعماق قلب فروشگاه شانگهای، در کنار کیف‌های دستی با مارک‌های هِرمِس و شنل، یک زن می‌گوید که پس از آن که دوستش اقلامی را در آنجا فروخت درباره آن فروشگاه شنیده بود. یکی از فروشندگان، با اشاره به یک تی شرت می‌گوید: «برخی از این کالا‌ها هرگز توسط کسی پوشیده نشده‌اند.»

فروشگاه ZZER در شانگهای مشتریان بین‌المللی را نیز جذب کرده است. «کانر مک لرنین» ۲۷ ساله که از استرالیا به شانگهای سفر کرده می‌گوید: «در جایی که ما (استرالیا) هستیم چیزی شبیه به این وجود ندارد.»



منبع

برچسب ها :

ناموجود