تلاش برای گسترش نظارت وزارت علوم بر همه زیرنظامهای آموزش عالی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم نسیم نهاوندی در جمع دبیران هیات نظارت استانی امروز (چهارشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، اظهار داشت: برنامه ما این است که همه زیر نظامها (پیامنور، علمیکاربردی، ملی مهارت، غیرانتفاعیها و دانشگاه آزاد) به قانون تمکین کنند و به نظارت و ارزیابی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم نسیم نهاوندی در جمع دبیران هیات نظارت استانی امروز (چهارشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، اظهار داشت: برنامه ما این است که همه زیر نظامها (پیامنور، علمیکاربردی، ملی مهارت، غیرانتفاعیها و دانشگاه آزاد) به قانون تمکین کنند و به نظارت و ارزیابی وزارت علوم تن دهند و تا رسیدن به این نقطه، میتوانیم بر اساس دادهها و خروجیهای علمی، نظارت و ارزیابی را انجام دهیم.
وی افزود: نظارت در آموزش عالی یک بحث فرهنگی است و اگر به امری درونی و فرهنگی تبدیل نشود، موقتی و بینتیجه خواهد بود و اگر هنوز بحث نظارت نزد برخی مدیران به عنوان یک فرهنگ و ارزش نهادینه نشده است، باید فرآیندهای موجود را بازبینی و اصلاح کنیم.
نهاوندی تاکید کرد: هدف ما از بازدیدها و تهیه گزارشهای نظارتی، ارتقای بهره وری و کیفیت آموزش عالی است. تلاش این است که دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فاصله خود را با اهداف از پیش تعیین شده کم و در راستای رسیدن به اهداف تلاش کنند و سپس اهداف جدیدتری را جایگزین اهداف قبلی کنند و از این طریق زنجیره ارتقا شکل بگیرد.
وی بررسی نسبت دستاوردهای آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی را که خروجی دانشگاه و موسسات آموزش عالی هستند با امکانات و هزینههای مادی و غیرمادی صرف شده از سویی و میزان اثربخشی و کارآمدی فعالیتها را دو اصل مهم ارزیابی و نظارت در آموزش عالی اعلام کرد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت: در ارزیابیها و نظارت کاملا جدی هستیم و نتایج ارزیابیها از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مبنای رتبهبندی و سطحبندی آنها خواهد بود.
در این نشست دوروزه، دبیران هیات نظارت به بحث و تبادل نظر درخصوص نحوه نظارت و مسائل مربوط به این حوزه پرداخته شد.