عملکرد صفر شهرداری تهران در حوزه موتورسیکلت های برقی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان دویست و هشتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران است وضعیت بودجه ششماهه نخست سال 1403 شهرداری تهران در معاونتهای مختلف شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است. محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش نظارتی شش ماهه اول
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان دویست و هشتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران است وضعیت بودجه ششماهه نخست سال 1403 شهرداری تهران در معاونتهای مختلف شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش نظارتی شش ماهه اول بودجه مصوب سال 1403 شهرداری تهران در خصوص پروژه های تملک دارایی سرمایه ای و مالی و هزینه ای با بیان اینکه اطلاعات در روندی چند ماهه از بخشهای مختلف اخذ شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه شاید در دو یا سه ماهه ابتدایی سال امور پیشرفت چندانی نداشته باشد، تصمیم بر این شد که گزارش 6 ماهه ارائه شود.
وی با تأکید بر اینکه اطلاعات حوزه مالی، مناطق و مجموعه ها جمع آوری شده است، یادآور شد: تعامل کاملی با شهرداری صورت گرفت تا گزارش امروز در حد ممکن کامل باشد. این گزارش بر اساس بودجه مصوب قرائت خواهد شد و تنها به ردیف های مصوب است.
آخوندی با بیان اینکه این گزارش در راستای وظیفه نظارتی شوراست، خاطرنشان کرد: 66 هزار و 500 میلیارد تومان برای 6 ماهه اول مشخص شد که در بخش هزینه ای رقم تخصیص یافته 22 هزار و 400 میلیارد تومان و تملک دارایی سرمایه ای 36 هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی هزار میلیارد تومان است. در بخش درآمدها مجموع وصول 6 ماهه 45 هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از تملک دارایی سرمایه ای 9 هزار و 400 میلیارد تومان است. در مجموع 64 هزار و 720 میلیارد تومان وصول شده که معادل 43 درصد است.
براساس اعلام شورای شهر تهران بودجه مصوب برای ششماهه نخست66,500 میلیارد تومان است که در این مدت 64,720 میلیارد تومان (43٪ از بودجه سالانه) تحقق پیدا کرده است.
در ادمه محسن هرمزی؛ معاون حمل و نق و ترافیک شهرداری تهران درباره گزارش 6 ماه معاونت خود بیان کرد: یکی از رسالت های مهم سال جاری ما خرید اتوبوس ها بود و تمام تلاش خود را در 6 ماهه اول برای تأمین اتوبوس ها در نظر گرفتیم.
وی افزود: در مواردی پیشرفتهای ما دو چندان بوده و در خرید اتوبوسها، با تمام تولیدکنندگان جلساتی را با حضور رئیس شورا داشتیم و تا پایان سال با پرداختهای صورت گرفته، عقاب افشان و اسنا اتوبوسهای خود را تحویل خواهند داد.
هرمزی با بیان اینکه با کمک معاونت مالی، منابع اعتباری برای خرید 400 دستگاه اتوبوس بی.آر.تی دیزلی تأمین شده است، یادآور شد: قراردادها امضا شده و از شورا درخواست داریم در متمم بودجه به ما کمک کند و اجازه دهد که اعتبارات آن تأمین شود.
وی با اعلام اینکه اوراق مشارکت تا مهرماه تأمین نشده بود که باعث عقب ماندگی بودجه در مترو شد، اظهار کرد: مترو شرایط خوبی دارد و امیدواریم روند اقدامات به همین شکل ادامه پیدا کند.
هرمزی با بیان اینکه برای تأمین هزار دستگاه ون از ایران خودرو نیز انتظار حمایت شورا را داریم، خاطرنشان کرد: جلسات کارشناسی برای تأمین موتورسیکلتهای برقی با توجه به قیمت بنزین باید برگزار شود و اگر به نتیجه برسیم، آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم.
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش عملکرد 6 ماهه شهرداری تهران در بحث بودجه گفت: صحبتهای بنده به معنای این نیست که همکارانمان در حوزه حمل و نقل برای توسعه حمل و نقل عمومی تلاشی نمیکنند اما متاسفانه از سهم 50 درصدی که باید در 6 ماهه اول به حوزه حمل و نقل اختصاص داده میشد تنها حدود 35 درصد آن پرداخت شده است.
وی ادامه داد: قرار بود تا پایان سال در خط 6 مترو تهران 5 ایستگاه به بهرهبرداری برسد اما تنها 5 درصد بودجه 2 هزار و 900 میلیارد تومانی خط 6 پرداخت شده و در خط 7 نیز تنها 12 درصد از بودجه 1500 میلیارد تومانی پرداخت شده و این غیر طبیعی است.
تشکری هاشمی تصریح کرد: قرار بود از بخشهایی همچون طرح ترافیک و عوارض شهرسازی کمک هزینههایی به حوزه حمل و نقل پرداخت شود اما حتی این کار هم صورت نگرفته این مشکلات ارتباطی به نحوه عملکرد ندارند بلکه شاهد اختلال جدی و عدم اجرای مصوبات هستیم.
رئیس کمیسیون عمران به حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص بودجه خطوط 8 و 9 مترو تهران گفت: ما برای خط 8 و 9 مصوبه نداشتهایم اما برای مردم توقع ایجاد کردهایم و اکنون باید کار را به گونهای پیش ببریم که با توقعات مردم همخوانی داشته باشد.
وی در خصوص پایانهها گفت: احداث هر پایانه در مترو منجر به افزایش 20 الی 30 درصدی راندمان کاری میشود ما برای هر واگن یک میلیون و 200 هزار یورو هزینه میکنیم اما هر پایانه میتواند 400 میلیارد تومان هزینهها را کاهش دهد در حالی که برای یک پایانه 200 میلیارد تومان اعتبار قرار داده بودهایم اما تنها 17 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در خط 10 مترو تهران 1996 میلیارد تومان شده است، ادامه داد: با همین مبلغ میتوانستیم کارها را به شکل قابل قبولی به نتیجه برسانیم و این به معنای آن است که استراتژیها ایراد دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پرداختهایی که در حوزه تجهیزات متحرک انجام شده است، گفت: در حوزه تجهیزات متحرک حدود 36 درصد پرداختی داشته ایم و برای بخش تجهیزات ثابت از 500 میلیارد تومان تنها 157 میلیارد تومان پرداخت شده و فاصله نگران کنندهای میان مصوبات و پرداختها وجود دارد.
وی با اشاره به بودجه اتوبوسرانی تصریح کرد: در بخش اتوبوس از 11200 میلیارد تومان فقط 5800 میلیارد تومان پرداخت شده است بودجه ای که برای بازسازی اتوبوسرانی باید هزینه میشد را جهت پرداخت بدهیهای شهرداری تهران خرج کردهاند در حالی که قرارداد عقاب افشان اسنا باید امسال تمام میشد اما هنوز به 50 درصد نیز نرسیدهاند.
تشکری هاشمی درباه ون تاکسیها افزود: اعلام کردهایم که ون جایگزین خوبی برای تاکسیهای خطی است اما از هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در این حوزه تنها 31 میلیارد تومان پرداخت شده است، بنا بود ونها مشکل شهر را حل کند و اگر دوستان به دنبال بیتوجهی به این مصوبات بودند میگفتند تا همان اول آنها را تصویب نکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسی نمیتوانند خودروی سمند 500 میلیونی یا خودرو برقی یک میلیارد تومانی خریداری کنند و برای نوسازی ناوگان باید به آنها کمک شود اما این کار را هم نکردهایم، همچنین در حوزه موتورهای برقی نیز قرار بود شهرداری تهران کمکهای مالی داشته باشد اما باز هم در این حوزه عملکرد صفر بوده است.
وی افزود: شهرداری تهران باید توضیح دهد که چرا این پولها پرداخت نشدهاند، منطقی نیست که 6 ماه اول که باید کار کنیم پولی به بخش های مختلف ندهیم و در شش ماه دوم بخواهیم پولها را پرداخت کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در جلسه نظارتی امروز قرار بود در خصوص عملکرد 6 ماهه معاونتهای شهرداری تهران صحبت شود اما چرا معاون خدمات شهری، معاون اجتماعی، معاون شهرسازی و معاون فنی و عمرانی در این جلسه حضور ندارند، ما نمیتوانیم خودمان از خودمان سوال بپرسیم و به خودمان جواب دهیم مدیران شهرداری باید در جلسه حاضر شوند و از عملکردشان دفاع کنند.
وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه آمده است که 10 تقاطع به سرانجام نرسیده و باید گزارش این موضوع داده شود، اینکه گزینشی پروژهها انجام شود و گزینشی منابع به آنها تخصیص داده شود و شورا سهمی در تصمیم گیریها نداشته باشد از عرف خارج است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به موسسههای فاقد اساسنامه نباید بودجه تخصیص یابد گفت:شهرداری تهران به سازمانهای مشروط نباید هیچ نقدینگی داشته باشد موسسه رایانه شهر، مرکز تجارت الکترونیک و سازمان فناوریهای نوین فاقد اساسنامه هستند و تا زمانی که اساسنامه آنها به تصویب نرسیده است نباید به آنها بودجه تخصیص یا ابلاغ داده شود طبق گزارش ها 10 میلیارد تومان پرداخت نقدی به شرکت رایانه شهر صورت گرفته است.
انتهای پیام/