اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد: وزارت آموزش و پرورشوزارت بهداشت، درمان و

کد خبر : 11715
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور شد


اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­‌ها
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می­‌گردد:

فصل اول ـ کلیات
ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به ­کار می‌­روند:

۱-۱- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش­ عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).

۲-۱- سنجش: فرایند نظام ­مند گردآوری و تحلیل داده ­ها و اطلاعات با استفاده از ابزار‌ها و شیوه­‌های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیم‌گیری درباره فراگیران، برنامه ­درسی و سیاست‌های آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش ­عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفه‌ای و شغلی می‌­شود.

۳-۱- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص ­ها و استاندارد‌های تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسس ه­ای و برنامه­‌ای و به­ منظور اطلاع ­رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام می­‌شود.

۴-۱- تضمین ­کیفیت: فرایند اطمینان­ بخشی به گروه‌­های ذی­نفع، ذی­علاقه و ذی­صلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.

۵-۱- اعتبارسنجی: رویه‌­ای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام­ و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی ­بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استاندارد‌ها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل می‌­آید. نتیجه کلی این فرایند می­تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.
۶-۱- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.

۷-۱- آزمون­‌های فراگیر کشوری: به آزمون­‌هایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق می­‌شود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم­ گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینه‌­ای خاص تعیین می­ شود و از حیث شرکت­ کنندگان در مقیاس منطقه­‌ای یا کشوری برگزار می‌­شود.

۸-۱-سازمان: سازمان ملی سنجش ­و ارزشیابی نظام آموزش­ کشور به­ عنوان نهادی تخصصی در حوزه­‌های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت» نظام آموزش عمومی­ و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می­ شود.

ماده ۲- اهداف و مأموریت‌­ها
استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش­آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی ­های آموزشی متقاضیان ورود به ­سطوح مختلف آموزش ­عالی و سنجش شایستگی­ و توانمندی­‌های شغلی دانش ­آموختگان آموزش­ عالی
استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه­ بندی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور
استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش ­های غیررسمی
ارتقاء روش ­های سنجش و شیوه­‌های اجرای آزمون­‌ها با بهره­ گیری از یافته ­های جدید علمی در حوزه اندازه­ گیری و سنجش (روان‌سنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفه‌­ای
کسب مرجعیت تخصصی در حوزه­های مأموریتی در سطوح ملی، منطقه­ای و بین المللی.
ماده ۳- وظایف و اختیارات
برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی­‌های آموزشی متقاضیان ورود به­ سطوح مختلف آموزش­ عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­ عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه­متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی­ ناپیوسته و آزمون­های فراگیر کشوری
تبصره ۱- آزمون­‌های­ جدید و پیش­بینی ­نشده در صورت تصویب در شورای سنجش­ و پذیرش در شمول بند فوق قرارمی­‌گیرد.

تبصره ۲- توسعه آزمون­‌های صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی از آزمون­‌های رقابتی حافظه­ محور به آزمون­‌های سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.
ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت­های شش‌­گانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت­های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های مربوطه
برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای آزمون­های نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی
برنامه­ ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش­های غیررسمی
تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه­های داده و اطلاعات دستگاه­های ذی­ربط
رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمون­های بین­ المللی
رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمون­‌های معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران
طراحی، برنامه ­ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی ­و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای ­عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیت ­پذیری و پاسخگویی
تبصره- سازمان با همکاری دستگاه­‌ها و نهاد‌های ذی­ربط از جمله وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش ­پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار­ و رفاه­ اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت ­به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین ­کیفیت بیرونی اقدام می­‌نماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین­کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایت­‌های تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم می­نماید.
اعتبارسنجی و رتبه­بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه) ­ و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی
توسعه شیوه­های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه­بندی
تحلیل داده­ها و روند‌های آموزشی، تهیه نقشه­های توصیفی و آماری و نگاشت­های سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورای­عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی­صلاح
انجام پژوهش­های کاربردی، ارائه خدمات مشاوره­ای تخصصی و آموزش­های حرفه­ای کوتاه­مدت در حوزه­های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش­آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه­ای
تدارک زمینه­های مشارکت بخش­ غیردولتی تخصصی و حرفه­ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت­های دانش‌بنیان، انجمن­ها و نهاد‌های حرفه­ای در ابعاد اجرایی مأموریت­های سازمان
تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰، ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی در آزمون‌های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محل­ها و ظرفیت­های مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن
تبصره- دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت­نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعداد‌های درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئین­نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامانه­ای که به این منظور توسط سازمان تهیه می­گردد، ثبت نمایند.
همکاری متقابل و انعقاد تفاهم­نامه با سازمان­های همتا در سطوح منطقه­ای و بین­المللی و فعال در سایر کشور‌ها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
فصل دوم- ارکان
ماده ۴- سازمان دارای ارکان زیر است:
هیأت امناء
رئیس سازمان
شورا‌های سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سال­های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی)
شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین ­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.
ماده ۵- هیأت­امنا، عالی­ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط­مشی­ها و تصمیم­گیری­های کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.
ماده ۶- ترکیب هیأت امناء:
رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزیر آموزش و پرورش
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها
دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)
رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأت امناء
دو نفر از رؤسای دانشگاه­ها (یک نفر از رؤسای دانشگاه­های وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاه­های وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).
تبصره- احکام اعضاءمنتخب شورای­عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأت­امناء برای دوره ۴ ساله صادر می­گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع می­باشد.
ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امناء
تصویب سیاست­های اجرایی و برنامه‎های توسعه‌ای و راهبردی سازمان
تصویب مقررات و آیین­نامه­های پیشنهادی از شورا‌های سازمان
تأیید گزارش­های سالانه و تحلیل­های کلان کشوری
نظارت بر عملکرد سالانه سازمان
پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
تصویب آئین‌نامه­های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات
تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورت­های مالی و تعیین حسابرس برای سازمان
تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات
تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان
تعیین هزینه­های خدماتی و بازنگری در آن‌ها
پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان
تصمیم­گیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش­های دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت­های اجرایی از طریق برون­سپاری
تصمیم­گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شورا‌های مرتبط با حوزه­های سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
تبصره ۱- تصمیم­گیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکان­سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیأت­امناء است.
تبصره ۲- رئیس هیأت­امناء می­تواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورای­عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب نماید.
تبصره ۳- هیأت­امناء می­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت­امناء تفویض نماید. آیین نامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
ماده ۸- جلسات عادی هیأت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می­شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیأت امناء و با حضور رئیس هیأت امناء رسمیت می­یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۱- جلسات فوق العاده هیأت امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأت امناء تشکیل می­شود.
تبصره ۲- دبیر هیأت امناء می­تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحب­نظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیأت امناء دعوت کند.
ماده ۹- مصوبات هیأت امنا، با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می­شود.
ماده ۱۰- رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می­شود. انتخاب مجدد وی برای دوره‌های بعدی بلامانع است.
تبصره ۱- دو نفر به پیشنهاد هیأت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می­شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه­های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.
تبصره ۲- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امناء امکان­پذیر است.
ماده ۱۱- رئیس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان
راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه­ها و فعالیت­ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت­امناء
ارائه گزارش­های سالانه ­و دوره­ای از برنامه­ و عملکرد سازمان به­رئیس هیأت­امناء و مراجع­ ذی­ربط بر اساس اهداف ­و مأموریت‌ها
پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات
ارائه بودجه پیشنهادی و صورت­های مالی سالانه سازمان به هیأت­امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
پیشنهاد آئین نامه­های اداری و مالی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات
حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان
امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأت­امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیأت­امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اجرای مصوبات هیأت امناء.
تبصره- رئیس سازمان می­تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیأت­امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار نماید.
ماده ۱۳- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۴- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها مطابق با قانون مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۵- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم­سازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.
ماده ۱۶- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­کیفیت و رصد نظام آموزش کشور
رئیس سازمان (رئیس شورا)
معاون ذی­ربط سازمان (دبیر شورا)
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
معاون ذی­ربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
معاون ذی­ربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
سه نفر متخصص و صاحب­نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش­عمومی، آموزش­عالی و آموزش مهارتی (هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورای­عالی انقلاب فرهنگی.
تبصره ۱- معاون ذی‌ربط فرهنگستان­های علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاه­ها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت می­شوند.
تبصره ۲- اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می‌شوند.
ماده ۱۷- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور
تدوین آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیت‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
برنامه­ریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­کیفیت آموزش عمومی و عالی
پایش روند اجرای فرایند‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخورد‌های اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی
تدوین ضوابط، معیار‌ها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­کیفیت و رتبه­بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آن‌ها
تعیین ضوابط و معیار‌ها و فرآیند‌های اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی اعم از دانشگاه­های دولتی، غیرانتفاعی، پیام­ نور، فنی­- حرفه­ای، علمی-­کاربردی، آزاد و … و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها
طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی
تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت­های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی
پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهاد‌های اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه­ای و بین‌المللی با تأکید بر به کارگیری شاخص­های ارزیابی بین­المللی و اهتمام بر بومی­سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخص­ها
سایر وظایف ارجاعی از هیأت­امناء.
فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی
ماده ۱۸- سازمان به­عنوان مؤسسه­ای دولتی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت­امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیأت امناء اداره می­شود.
تبصره- محل استقرار سازمان در استان­های تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیت­های سایر نهاد‌ها و دستگاه­های کشور جهت انجام وظایف و مسئولیت­های محوله استفاده می­کند.
ماده ۱۹- ساختار سازمانی­ و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیأت­امناء می­رسد.
ماده ۲۰- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست­های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می­گردد.
تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست­های موجود در دستگاه­های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده­ دارند و ایجاد پست­های جدید برای مأموریت­های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.
تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و دارایی­های سرمایه­ای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.
ماده ۲۱- بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیف­­های اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهاد‌ها و دستگاه­ها قرار داشته است، (۲) کسب درآمد‌های عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمون­ها و موارد مشابه، (۳) کمک­ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکت­های مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین می‌گردد.
تبصره- جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفا یک­بار حین تأسیس سازمان اعمال می­شود.
ماده ۲۲- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه می­دهد بر حسب طبقه­بندی خدمات و هزینه‌های اجرایی (اعم از هزینه­ها و تملک دارایی­های سرمایه­ای-تجهیزات) که به تصویب هیأت دولت می­رسد، هزینه دریافت کند.
تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمد‌های عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمون­ها (اعم از موظف مانند آزمون­های سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی و غیرموظف برای سایر آزمون­ها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج می­گردد، تأمین خواهدشد.
فصل چهارم- سایر مقررات
ماده ۲۳- اموال منقول و غیرمنقول، دارایی­ها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.
تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیأت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌پذیرد.
ماده ۲۴- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای­عالی انقلاب فرهنگی انجام می­شود.
ماده ۲۵- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش­بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.
ماده ۲۷- این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجرا است و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه، حاکم خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی



منبع

برچسب ها :

ناموجود