پای عابدینی هم به 162 باز شد/پیگیری دغدغه های حوزه خبر
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن عابدینی، معاون سیاسی رسانه ملی در دومین برنامه از سلسله برنامههای «مستقیم _جامجم» تجربه حضورش در 162 را مثبت ارزیابی کرد و درباره تماسهای برقرار شده در مدت حضورش در این واحد اینگونه توضیح داد: همصحبتی مستقیم با مردم از گوشهوکنار کشور تجربه ارزشمند و خوبی است. وی افزود: مخاطبان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن عابدینی، معاون سیاسی رسانه ملی در دومین برنامه از سلسله برنامههای «مستقیم _جامجم» تجربه حضورش در 162 را مثبت ارزیابی کرد و درباره تماسهای برقرار شده در مدت حضورش در این واحد اینگونه توضیح داد: همصحبتی مستقیم با مردم از گوشهوکنار کشور تجربه ارزشمند و خوبی است.
وی افزود: مخاطبان فهیمی داریم که در حوزههای مختلف اظهارنظرهای حرفهای و آگاهانه دارند؛ تاآنجاکه بعضاً ما را متعجب میکند و سر ذوق میآورد. مخاطبان تلویزیون نسبت به موضوعات و برنامههای سیاسی حساساند و آنها را با دقت دنبال میکنند.
معاون سیاسی رسانه ملی درباره سؤالات و دغدغههای مردمیکه با 162 تماس گرفتند هم گفت: بنده خودم را بهعنوان معاون سیاسی معرفی میکردم؛ اما از آنجا که در سابقه ذهنی مخاطب بهعنوان مجری و کارشناس مسائل بینالملل شناخته میشوم، بهسرعت موضوعات را در این حوزه مطرح میکردند و بیشتر درباره تحولات منطقه، امریکا، جنگ غزه و لبنان و مانند آن دغدغهها و پرسشهایشان را در میان میگذاشتند.
عابدینی تکرار این تجربه را برای مدیران سازمان صداوسیما در حوزههای مختلف، تجربه خوبی قلمداد کرد و گفت: مدیران، بهویژه در حوزه پیام، این امکان را پیدا میکنند که بیواسطه با مخاطبانی از اقشار مختلف گفتوگو کنند و دغدغههای آنها را با جدیت بیشتری نسبت به گذشته پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه مخاطبان تقاضاهایی مبنیبر ساخت برنامههایی در حوزههای مختلف و طرح برخی موارد در بخشهای خبری مختلف، بهخصوص 20:30 داشتند، اظهار کرد: یکی از انتقادها به زیرنویسهای شبکه خبر بود. برایم جالب بود که یک خطای املایی در یک زیرنویس به چشم مخاطب آمده و تماس گرفته است تا آن را گوشزد کند. همه اینها حاکی از میزان توجه و دقتنظر بالای مخاطبان است.
طرح نکات دقیق مردم درباره محتوای خبرها
ایوب نصیری، قائممقام معاون سیاسی رسانه ملی نیز حضورش در واحد 162 را رضایتبخش و تجربهای خوب و متفاوت خواند و با بیان اینکه اطلاع از نظرات، دغدغهها، ایدهها و مطالبات مردم در حوزه خبر، بسیار مفید است، گفت: نزدیک به دو ساعتی که با مردم در قالب تماسهای تلفنی سخن میگفتیم، دریافتم که آنها تلویزیون و خبر را بسیار دقیق مشاهده و درباره خبرنگاران و محتوای خبرها نکات دقیقی را مطرح میکنند.
وی عمده مطالبات مخاطبان از خبرنگاران را مرتبط با پیگیری مسائل معیشتی دانست و گفت: مردم میخواستند اگر مسئولان وعده میدهند، بر سر پیمان خود بمانند. مردم درباره غزه و لبنان نیز مسائلی را مطرح میکردند و میخواستند ارتقای روحیه عمومی مردم و انسجام ملی را در خبرها بیشازپیش مدنظر قرار دهیم.
پاسخگویی به طیف وسیعی از مخاطبان در 162
حسن روزیطلب، مدیرکل برنامههای سیاسی نیز با بیان اینکه پاسخگویی به مردم از طریق 162 برایم جالبتوجه و اتفاقی خوب بود، عنوان کرد: پاسخگویی به مخاطبان کار سادهای نیست؛ همکاران ادارهکل روابط عمومیباید پاسخگوی طیف وسیعی از تماسها، انتقادها و پیشنهادهای مخاطبان باشند و رضایتمندانه هم پاسخ بدهند. به آنها خسته نباشید میگویم.
وی افزود: تکرار چنین تجربهای برای سایر بخشهای سازمان، بهخصوص معاونتهای سیما، صدا و سیاسی که مستقیم با آنتن سروکار دارند، میتواند اثربخش و مفید باشد.
تعامل با مخاطب، امری ضروری و لازمه اطلاعرسانی
شهرام وثوقیراد، رئیس خبرگزاری صداوسیما نیز تعامل با مخاطب را امر ضروری و جداییناپذیر اطلاعرسانی، برنامهسازی و تولید محتوا در رسانه ملی دانست و گفت: مأموریت ما در سازمان صداوسیما و بهطور خاص، در معاونت سیاسی، تولید محتوا برای مردم است و ازاینحیث، باخبر شدن از نظرات، پیشنهادها و انتقاداتشان درخصوص آنچه در طول روز پخش میکنیم، راهگشا و هدایتکننده است.
وی افزود: در جریان پاسخگویی به تماسها در 162 فرصت کوچکی هم فراهم شد تا درباره برخی ابهاماتی که مردم دارند، توضیح بدهیم.
خبرنگاران همه واحدها پیگیر دغدغههای مخاطبان میشوند
هادی البرزی، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما نیز در رابطه با تجربه مکالمه مستقیم با مردم عنوان کرد: مخاطبان بسیار هوشمندانه اظهارنظر میکنند و گاهی دقتنظر آنها موجب تعجب ما میشود. برای مثال، یکی از مخاطبان نقدی نسبت به مدتزمان گزارشهای رسانه ملی داشت و نکته جالب این است که معاون سیاسی، پیش از این در همین باره تذکر و دستوری داده بودند و ابلاغ شده بود که گزارشها بیش از 150 ثانیه نباشند.
وی افزود: درواقع مخاطبان ما اخبار و گزارشهای رسانه ملی را هدفمند دنبال میکنند. از همین رو، وقتی انتقاد یا پیشنهادی دارند، حتماً نقد و نظر به جایی است. هرچه به مخاطبان نزدیکتر باشیم، بهتر میتوانیم از مطالبات آنها مطلع شویم و از این منظر، اقدام ادارهکل روابط عمومی رسانه ملی و ایجاد فرصتی برای گفتوگوی مستقیم با مخاطبان ارزنده است.
مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه مجموع خواستههایی که مخاطبان رسانه ملی امروز با من در میان گذاشتند، قطعاً به گروههای خبری مرتبط منتقل خواهد شد و از آنها میخواهیم پیگیری کنند، تأکید کرد که رسانه ملی در سراسر کشور دنبالکنندههای جدی دارد. در مدت کوتاهی که به تماسهای امور مخاطبان پاسخ میدادم، از تهران، آذربایجان شرقی و غربی و چند استان در جنوب کشور با ما تماس گرفتند.
البرزی ادامه داد: توجه به نخبگان، بهخصوص دانشآموزان مستعد خواسته دیگری بود که هموطنی از من تقاضای پیگیری آن را داشت و خواست که رسانه ملی برای پوشش اخبار این افراد همت بیشتری داشته باشد. اخبار جنگ غزه و لبنان از دیگر خواستههای مخاطبان برنامههای خبری رسانه ملی است؛ مردم از احوالات خبرنگاران ایرانی اعزامشده به غزه و لبنان سؤالاتی پرسیدند و از اینکه اخبار غزه و لبنان با دقت توسط خبرنگاران اعزامی مخابره میشود ابراز رضایت میکردند.
اعتماد مردم به رسانه ملی
محمدعلی صائب، مدیر شبکه خبر نیز درباره دغدغههای مخاطبانی که امروز با 162 تماس گرفته بودند، گفت: بخشی از مخاطبان به افزایش تولید برنامههای برجسته برخی شبکهها علاقهمند بودند و از ما خواستند این دست تولیدات افزایش پیدا کند.
وی افزود: شبکه خبر قرار است تحولاتی همه جانبه داشته باشد و این نگاه تازه نیز بخشی دیگر از خواسته مخاطبان بود که در گفتوگوی مستقیم به ما منتقل کردند. بیشتر نکاتی که در ارتباط تلفنی مستقیم با بینندگان صداوسیما باحضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان دریافت کردم، نقد بود. البته نقدها و اظهارنظر مخاطبان نسبت به کلیت صداوسیما و شبکه خبر یعنی بینندگان و دنبالکنندگان رسانه ملی اخبار صداوسیما را مرجع میدانند و بهعنوان یک مجرای رسانهای رسمی و قابل اعتماد پیگیر تولیدات خبری ما هستند.
از گفتوگو با کسی که خبر تلویزیون نمیبیند تا خبربینهای حرفهای
محمدصالح مفتاح، رئیس باشگاه خبرنگاران جوان نیز با بیان اینکه حضور در واحد 162 از آن دست تحربیات جالبتوجه بود گفت: مردمِ عزیز نکاتی درباره برنامههای سیاسی و خروجی خبرها با ما در میان گذاشتند. ما با افرادی از روستاها و شهرها و اقشار مختلف صحبت کردیم؛ از شخصی که میگوید خبر تلویزیون را نمیبیند تا شخصی که خبربین حرفهای است. از یک کارشناس تخصصی حوزه نفت گرفته تا یک بانوی خانهدار، همگی نکاتشان را مطرح کردند و جالبتوجه بود که عمدتا درباره موضوعات مرتبط با سیاست کشور دغدغه داشتند و نقدهایی به نحوه خبررسانی ما وارد میکردند. امید است در فرصتهای دیگری بتوانیم ازاین طریق بازهم پاسخگوی مردم باشیم.
علی بشیری، مدیر روابطعمومی معاونت سیاسی نیز در اینباره گفت: امروز اتفاق خوبی افتاد و معاون و مدیران ارشد معاونت سیاسی در 162 حضور یافتند و توانستند بدون واسطه با مردم صحبت کنند. بهواسطه کارمان با بسیاری مسائل بیگانه نیستیم، اما اینکه مردم هم همین نکات را بازگو میکنند برای ما ارزشمند و در جهتگیریها و برنامهسازیها مؤثر است.
تداوم حضور مدیران ارشد رسانه ملی در 162 در هفتههای آینده
حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی رسانه ملی نیز در خاتمه این نشست، با بیان اینکه امروز دومین برنامه پاسخگویی مسئولان رسانه ملی به مخاطبان برگزار شد، اظهار کرد: معاون سیاسی بههمراه مدیران ارشد این معاونت با حضور در واحد 162 بیواسطه و شفاف با مخاطبان سخن گفتند و به سؤالات آنها پاسخ دادند.
وی افزود: این پاسخگویی را ادامه خواهیم داد. هفته آینده میزبان یکی دیگر از معاونین رسانه ملی خواهیم بود و این روند در هفتههای آتی ادامه دارد. امیدواریم مدیران ارشد رسانه ملی، از نظرات مردم درراستای بهبود برنامههای روی آنتن بهرهبرداری کنند.
انتهای پیام/