دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این دستاورد نوآورانه، تحولی شگرف در صنعت راهسازی کشور ایجاد کرده و دقت و کیفیت عملیات آسفالت گذاری را به سطحی بینظیر ارتقا داده است. افشین نوابی، مدیر عامل شرکت دانشبنیان فرند پیمایش به تشریح یکی از
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این دستاورد نوآورانه، تحولی شگرف در صنعت راهسازی کشور ایجاد کرده و دقت و کیفیت عملیات آسفالت گذاری را به سطحی بینظیر ارتقا داده است.
افشین نوابی، مدیر عامل شرکت دانشبنیان فرند پیمایش به تشریح یکی از مهمترین محصولات این شرکت پرداخت و اعلام کرد: بومیسازی فناوریهای مورد استفاده در ماشینآلات راهسازی و آسفالتگذاری به عنوان یک گام مهم در جهت بهروزرسانی این ماشینآلات و کاهش وابستگی به فناوریهای خارجی تلقی میشود.
نوابی در ادامه به توضیح فناوری هدایت لیزری ماشین فینیشر آسفالت پرداخت و افزود: این فناوری نوین به منظور افزایش دقت و کیفیت عملیات آسفالتگذاری در پروژههای عمرانی طراحی شده است. سامانه با استفاده از پرتو لیزر، خط مرجع دقیقی برای ماشین ایجاد میکند. سامانه سنسور و کنترلر لیزری با اندازهگیری انحراف ماشین از پرتوی لیزر و اعمال سیگنالهای کنترلی به بخش سروهیدرولیک، حرکات ماشین را بهصورت خودکار بر روی این خط مرجع تنظیم میکند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان مطرح کرد: هدایت دستی ماشینآلات سدسازی نه تنها دقت عمل را کاهش میدهد، بلکه سرعت عملیات را نیز پایین میآورد.
وی به چالشهای موجود در اجرای سد با هسته آسفالتی اشاره کرد و گفت: دقت در تنظیم حرکت ماشین و ضخامت لایههای آسفالت بسیار مهم است. با به کارگیری این محصول، خطای انسانی که در تمامی این موارد وجود دارد، به کل حذف میشود و به این ترتیب، شاهد بهبود قابلتوجهی در کیفیت و سرعت اجرا خواهیم بود.
ساخت سنسور لیزری در ابعاد بزرگ
وی همچنین به نوآوریهای طرح خود اشاره کرد و گفت: ساخت سنسور لیزری در ابعاد بزرگ یکی از ویژگیهای بسیار بارز این محصول است. این سنسورها به گونهای طراحی شدهاند که نسبت به اغتشاشات نوری و محیطی فضای باز مقاوم باشند و همچنین الگوریتمهای کنترلی برای سرووهیدرولیک به طوری توسعه یافتهاند که عملکرد بهتری را ارائه دهند.
نوابی به نداشتن مشابه داخلی این محصول نیز اشاره و بیان کرد: فناوری بومی آن به گونهای طراحی شده است که میتواند به نیازهای مشتریان پاسخ دهد و بهراحتی بروزرسانی شود. محصولات خارجی اغلب در قالب یک بسته کامل و با هزینههای بسیار بالا ارائه میشوند، که این موضوع برای بسیاری از پیمانکاران داخلی مقرون به صرفه نیست. اما محصول ما قابل ترکیب با ماشینآلات قدیمی و موجود است.
وی در پایان با اشاره به بازار هدف این محصول، اظهار داشت: بازار هدف اصلی این محصول، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و پیمانکاران خصوصی فعال در حوزه سدسازی، راهسازی و آسفالتگذاری باندهای فرودگاه است. با توجه به نیاز روزافزون کشور به زیرساختهای حمل و نقل، انتظار میرود که تقاضا برای این فناوری نوین در آینده افزایش یابد. اولین قرارداد تجاری خود را با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، هلدینگ نیرو و به سفارش شرکت سپاسد، بازوی اجرایی پروژههای سدسازی این قرارگاه، منعقد کردهایم. این اعتماد بزرگ نشان از کیفیت و قابلیتهای بالای محصول بومی ما دارد.
گفتنی است؛ ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات در بهمن ماه ۱۴۰۲ با انتشار فراخوان «حمایت از طرحهای فناورانه در حوزه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات» از شرکتهای دانشبنیان و پژوهشگران دعوت کرد تا طرحهای نوآورانه خود را در حوزههای کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه دهند. پس از ارزیابی دقیق طرحهای دریافتی در جلسه داوری که در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات و نیز اعضای کارگروههای تخصصی ستاد و داوران متخصص برگزار شد، طرحهای برتر در حوزههای «اینترنت اشیا، اتصالپذیری و هوشمندسازی»، «فناوریهای نوظهور در ارتباطات نسل ۵ و ۶»، «توسعه راهکارهای هوشمند در تلکام»، «ارتباطات و فناوریهای ماهوارهای»، «مخابرات نوری و کوآنتومی» و «امنیت سایبری» انتخاب و مورد حمایت قرار گرفتند.