ورود سازمان بازرسی به موضوع اتوبوسهای برقی دخالت در اجراست

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع واردات اتوبوس‌های برقی متعلف به شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بدو ورود ما به شورای شهر دوره ششم، جزو اولویت‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های شهروندان بود، ترافیک و آلودگی هوا بود. وی ادامه داد: بر این اساس

کد خبر : 111597
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
ورود سازمان بازرسی به موضوع اتوبوسهای برقی دخالت در اجراست


احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع واردات اتوبوس‌های برقی متعلف به شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بدو ورود ما به شورای شهر دوره ششم، جزو اولویت‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های شهروندان بود، ترافیک و آلودگی هوا بود.

وی ادامه داد: بر این اساس در برنامه چهارم توسعه و در بودجه‌ریزی‌های سال‌های مختلف، از جمله سال اول، دوم، سوم و برنامه‌های آینده برای سال چهارم، بیشترین بودجه را به حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا اختصاص دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از لحاظ کارشناسی، توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوع تجهیزاتی که در حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند، تصریح کرد: در بدو ورود ما به شورای شهر، شاهد بودیم که تعداد اتوبوس‌های تحویلی دوره پنجم، حدود 2000 دستگاه بود و از این 2000 اتوبوس، تعداد کمی قابل استفاده بود و عمده آنها فرسوده بودند.

وی افزود: این در حالی بود که تعداد اتوبوس‌های شهر تهران باید تا سال 1400 به 10 هزار دستگاه می‌رسید که این مسئله حکایت از اختلاف زیادی با نیاز واقعی شهر تهران داشت؛ بر همین اساس در کنار توسعه حمل‌ونقل ریلی، توسعه حمل‌ونقل اتوبوسی و تاکسی‌ها را نیز مدنظر قرار دادیم اما یکی از مشکلات اصلی ما این بود که با توجه به تعطیلی فرایند تولید اتوبوس و مینی‌بوس در کشور، تأمین این تجهیزات دشوار بود.

صادقی خاطرنشان کرد: بنابراین، باوجود اینکه سفارشات زیادی به تولیدکنندگان داخلی داده شد، به دلیل کند بودن فرآیند تولید و تحویل خودروها، امکان حل سریع مشکل وجود نداشت در این شرایط، با هماهنگی با وزارت کشور، وزارت صمت، بانک مرکزی و هیئت دولت، تصمیم گرفته شد که موضوع واردات اتوبوس‌های برقی از چین پیگیری شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم برای این بود که هم مشکل آلودگی هوا حل شود و هم موضوع ترافیک بهبود یابد، گفت:  فرآیند قانونی این واردات انجام شد، هماهنگی‌های دولت و وزارتخانه‌ها نیز صورت گرفت و مصوبه شورای شهر نیز اخذ شد اما متأسفانه مسیر به سرانجام رسیدن قرارداد شهرداری با چین برای واردات اتوبوس و تاکسی‌های برقی تاکنون با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ و سنگ‌اندازی‌های زیادی در ارتباط با عملیاتی شدن این قرارداد صورت گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اخیراً نیز گفته شده که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است؛ البته سازمان بازرسی اختیارات قانونی خاص خود را دارد و این اختیارات باید حتماً در نظر گرفته شود اما نکته‌ اینجاست که موارد مطرح‌شده بیشتر به دخالت در مرحله اجرایی شبیه است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی که متولیان این پروژه هستند، تأیید کرده‌اند که تمامی مراحل قانونی طی شده و پاسخ‌های لازم به سازمان بازرسی داده شده است، گفت: یکی از نکات مطرح‌شده توسط سازمان بازرسی این است که چطور برق اتوبوس‌های برقی تأمین خواهد شد، وزارت نیرو نیز اعلام کرده که تأمین برق بر عهده این وزارتخانه است و این کار را انجام خواهد داد.

صادقی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی نیز تأیید کرده که فرایند تأمین ارز برای واردات این اتوبوس‌ها از طریق فرآیندهای مالی موجود انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم در صورت وجود هرگونه ایراد، ایرادها باعث توقف یا تاخیر در ارائه خدمات به مردم نشود این در حالی است که برای مردم تهران فرقی نمی‌کند که این مسائل به کدام نهاد یا ارگان مربوط می‌شود؛ آنها این مسائل را به حساب نظام می‌گذارند بنابراین ما باید در قالب اجزای مختلف نظام کمک کنیم تا مردم احساس رضایت و خدمت‌رسانی خوب را دریافت کنند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود