70 سال تا حل کامل مشکل مدارس استان تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کمبود فضای آموزشی در استان تهران یکی از چالش‌های بزرگ حوزه آموزش است که با افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، کیفیت آموزش را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. مسئولان وزارت آموزش و پرورش به تازگی، جمعیت بالای کلاس‌های درس مدارس دولتی به ویژه در دوره ابتدایی

کد خبر : 117538
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۸
70 سال تا حل کامل مشکل مدارس استان تهران


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کمبود فضای آموزشی در استان تهران یکی از چالش‌های بزرگ حوزه آموزش است که با افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، کیفیت آموزش را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش به تازگی، جمعیت بالای کلاس‌های درس مدارس دولتی به ویژه در دوره ابتدایی را یکی از عوامل دخیل در فقر یادگیری دانش‌آموزان اعلام کردند.فقر یادگیری به شرایطی گفته می‌شود که دانش‌آموزان، علی‌رغم حضور در مدرسه، مهارت‌های پایه‌ای مانند خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن را به طور کامل کسب نمی‌کنند.

بر این اساس کمبود مدرسه و ضرورت توسعه فضاهای آموزشی، به یکی از اولویت‌های جدی دولت تبدیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش اخیراً اعلام کرده که تراکم بیش از 35 دانش‌آموز در کلاس‌های درس، عمدتاً به دلیل کمبود فضای آموزشی ایجاد شده است. به همین دلیل، توسعه فضاهای آموزشی به یکی از اولویت‌های مهم دولت تبدیل شده است.

تأکید ویژه رئیس جمهور بر ساخت مدرسه

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در نخستین جلسه طرح ویژه «محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی»، تأکید کرد که عدالت آموزشی مستلزم تغییر نگرش و عملکرد مدیران است و دولت با جدیت برای رفع این مشکل تلاش خواهد کرد و هیچ ابایی از کار کردن برای ساخت مدرسه نداریم.

وی همکاری نهادهایی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی را در این زمینه بسیار موثر دانست و اعلام کرد که نمی‌توان اجرای این طرح را صرفاً به تأمین بودجه دولتی محدود کرد.

پیشرفت‌ها و فاصله با استانداردها

بر اساس آمار، در سال‌های اخیر سرانه فضای آموزشی کشور بهبود یافته و از 5.17 مترمربع در سال 1395 به 5.28 مترمربع افزایش یافته است. اما این مقدار هنوز با استاندارد قانونی 8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز فاصله زیادی دارد.

در میزگردی با حضور مجید عبدالهی معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران؛ مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و محمدرضا جعفری مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز کشور به بررسی موضوع کمبود مدرسه در کشور و استان تهران پرداختیم.

مدارس دولتی , دانش‌آموزان , مدارس فرسوده ,

در بخش نخست این گفت‌وگو، وضعیت مشکلات مدارس استان تهران و میزان تخصیص اعتبارات مالی بررسی شد و مشخص گردید که با اعتبارات فعلی، چندین سال زمان برای حل این مشکلات نیاز است.

در ادامه، به موضوعاتی مانند روش‌های ایجاد منابع مالی جدید برای ساخت مدارس، نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در این حوزه و همچنین چالش فرار انبوه‌سازان از مشارکت در مدرسه‌سازی خواهیم پرداخت.

بخش نخست این گفت‌وگو بدین شرح است:

تسنیم: وضعیت فضای آموزشی در استان تهران چگونه است و در کدام مناطق کمبود بیشتری احساس می‌شود؟

زارع: طی 5 سال گذشته، 277 مدرسه در قالب 3,000 کلاس درس و 386,000 مترمربع فضا در جنوب غربی استان تهران به ویژه مناطقی مانند بهارستان، شهرقدس، ملارد و شهریار ساخته شده است.

کمبود 13 هزار کلاس درس

در شهر تهران 928,659 دانش‌آموز و در شهرستان‌های تهران 991,552 دانش‌آموز داریم که در مجموع، 1.92 میلیون دانش‌آموز در 60,159 کلاس درس تحصیل می‌کنند. سرانه فضای آموزشی در استان تهران 3.7 مترمربع بود که اکنون به 5.16 مترمربع رسیده است، اما همچنان با میانگین استاندارد کشور فاصله دارد. برای رسیدن به این میانگین، ساخت 13,000 کلاس درس جدید ضروری است.

از این تعداد باید 10 هزار کلاس در شهرستان‌های استان و حدود سه هزار کلاس در شهر تهران ساخته شود.

تسنیم: چه برنامه‌ای برای رفع این کمبود در نظر گرفته شده است؟

7 سال زمان برای ساخت 13 هزار کلاس درس

زارع: مناطق با کمترین سرانه آموزشی شناسایی شده‌اند و ساخت مدارس در این مناطق اولویت دارد. طی 2.5 سال گذشته، 277 مدرسه جدید ساخته شده و با تأمین اعتبارات، توان ساخت مدارس بیشتری نیز وجود دارد. برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، به حدود 7 سال زمان نیاز داریم.

مدارس دولتی , دانش‌آموزان , مدارس فرسوده ,

تسنیم: وضعیت مدارس فرسوده چگونه است؟

زارع: در استان تهران 8,532 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که 85 درصد آنها در شهر تهران و 14 درصد در شهرستان‌های استان قرار دارند. همچنین 15,082 کلاس درس معادل 25 درصد به مقاوم‌سازی نیاز دارند. اگرچه مقاوم‌سازی، مدارس را برای مدت طولانی ایمن نگه می‌دارد، اما این روش در برابر بحران‌هایی مانند زلزله کافی نیست.

تسنیم: چه میزان بودجه برای رفع این مشکلات نیاز است؟

70 سال زمان برای حل مشکل مدارس استان تهران نیاز است

زارع: برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، 32 هزار میلیارد تومان، برای بازسازی مدارس فرسوده 22 هزار میلیارد تومان و برای مقاوم‌سازی 15 هزار میلیارد تومان نیاز است. در مجموع، این طرح‌ها به 69 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارند.

بودجه سالانه اداره کل نوسازی مدارس استان تهران با اعتبار مربوط به خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس، 1.5 میلیارد تومان است با این روند حل مشکل مدارس استان، 70 سال طول می‌کشد به همین دلیل به دنبال خلق منابع هستیم.

تسنیم: درباره ایمنی مدارس چه اقداماتی انجام شده است؟

عبداللهی: اگر به جمع بندی برسیم که مدرسه ناایمن است قطعاً اجازه ورود دانش‌آموزان را نمی‌دهیم مصداق عینی آن فرونشست اصفهان و تخلیه تمام مدارس درگیر است.مدارس ناایمن از سوی مدیرمدرسه به منطقه آموزش و پرورش اعلام می‌شود و آنها هم به نوسازی خبر می‌دهند، تشخیص سریع ناایمن بودن مدرسه بسیار مهم است.

مدارس دولتی , دانش‌آموزان , مدارس فرسوده ,

تخلیه سریع مدارس ناایمن

بهرامی: در صورت تشخیص خطر برای دانش‌آموزان، مدرسه را حتماً تخلیه می‌کنیم، حتی اگر مجبور شویم مدارس دیگر را دو شیفته کنیم. به عنوان مثال، سال گذشته در شهرستان پیشوا، مدرسه‌ای که توسط انبوه‌سازان ساخته شده بود، دچار مشکل فنی شد.

مدارس دولتی , دانش‌آموزان , مدارس فرسوده ,

مدیر مدرسه پس از مشاهده این نقص، موضوع را به اداره آموزش و پرورش گزارش کرد. پس از بازدید و بررسی سازمان نوسازی مدارس، مشخص شد که ساختمان دچار نشست شده و نیاز به تخلیه فوری دارد. بلافاصله دانش‌آموزان به مدرسه دیگری منتقل شدند و پس از رفع مشکل توسط سازمان نوسازی، امکان بازگشت به مدرسه فراهم شد.

پایان بخش نخست.

انتهای پیام/

 



منبع

برچسب ها :

ناموجود