30 درصد دانش آموزان ایرانی مدرسه را ترک می کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی افروز؛ استاد دانشگاه تهران، امروز در سلسله برنامههای آموزش خانواده در جمع برخی والدین دانشآموزان اظهار کرد: ورودیهای آموزش و پرورش همگی موفق به پایان تحصیل نمیشوند. سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد کلاس اول دبستان میشوند، اما باید پرسید در پایان دبیرستان، چند نفر
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی افروز؛ استاد دانشگاه تهران، امروز در سلسله برنامههای آموزش خانواده در جمع برخی والدین دانشآموزان اظهار کرد: ورودیهای آموزش و پرورش همگی موفق به پایان تحصیل نمیشوند. سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد کلاس اول دبستان میشوند، اما باید پرسید در پایان دبیرستان، چند نفر فارغالتحصیل میشوند؟ در برخی کشورها، نرخ فارغالتحصیلی 95 تا 97 درصد است، اما در ایران حدود 70 درصد است.
دانشآموزان دلزده از مدرسه
وی افزود: 30 درصد دانشآموزان کشور موفق به کسب مدرک دیپلم نمیشوند و وارد بازار کار میشوند. برخی از این افراد ممکن است دچار آسیبهای اجتماعی شده و حتی روانه زندان شوند. آموزش و پرورش در ایران زنجیرهای از هدایت و مشاوره تحصیلی ندارد که دانشآموزان را از دلزدگی و خستگی از درس خواندن نجات دهد. معلمان باید بهعنوان نیروی انگیزشی، جذبکننده دانشآموزان برای ادامه تحصیل باشند.
افروز با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا در دوره متوسطه دوم سه رشته آموزشی وجود ندارد، گفت: برخی از مدیران سابق آموزش و پرورش در کلاسهای خصوصی کنکور سهام دارند. همچنین، دیپلم دبیرستان باید هم عمومی و هم مهارتی باشد، و نیازی به رشتهبندی خاص نداریم.
والدین کیسه پول سیار برای مدارس!
افروز با اشاره به تفاوت نقش والدین در آموزش و پرورش کشورها، افزود: در اکثر کشورها، سازمان اولیا و مربیان نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و حتی در انتخاب وزیر دخیل هستند. اما در ایران، والدین تنها بهعنوان کیسه پول مدارس دیده میشوند. وی مثال زد که یکی از مدارس تهران، فرزند یک خدمتگزار دانشگاه تهران را که در مجاورت مدرسه بود، ثبتنام نکرد، اما بهازای دریافت وجه، فرزند فردی از منطقهای دورتر را ثبتنام کرد.
قدرت والدین در مدارس آمریکا
وی ادامه داد: والدین ولینعمت ما هستند و باید آنها را جدی بگیریم. در آمریکا، پنج نفر از والدین توانستند مدیرکل آموزش و پرورش یک منطقه را بهدلیل ناتوانی در مدیریت برکنار کنند. وظایفی نظیر کاربردی کردن کتابهای درسی، انتخاب مدیر و معلمان، و حذف آموزشهای زائد از مدارس جزو مسئولیتهای اولیا و مربیان است که متأسفانه در ایران نادیده گرفته میشود.
تأثیر ترک تحصیل بر افزایش دزدی و جرم در کشور
افروز با اشاره به علل ترک تحصیل در میان دانشآموزان، گفت: یکی از دلایل عمده ترک تحصیل، عدم نظارت والدین بر مدارس است. در حال حاضر، صدها کودک و نوجوان در خیابانها مشغول به کار هستند، در حالی که باید در کلاسهای درس حضور داشته باشند. وقتی گفته میشود که دزدی زیاد شده، باید توجه داشت که ترک تحصیل باعث گرفتار شدن نوجوانان در آسیبهای اجتماعی میشود. حضور در مدرسه و اخذ مدرک دیپلم میتواند بهطور قابل توجهی از آسیبهای اجتماعی بکاهد.
واقعیتی که درباره اعتیاد دانشآموزان گفته نمیشود
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: اگر دانشآموزی معتاد شود، او را از مدرسه اخراج میکنند، سپس میگویند که آمار اعتیاد در میان دانشآموزان پایین است! مسئولیت آسیبهای اجتماعی افراد زیر 19 سال در جامعه بر عهده وزیر آموزش و پرورش است. چرا اجازه میدهید که دانشآموز از مدرسه خارج شود و به آسیبهای اجتماعی دچار شود؟
وی همچنین به افزایش مصرف مواد مخدر، سیگار، قلیان، گل و شیشه در میان نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند که گل و ماریجوانا سرخوشی میآورد، اما مصرف حتی مقدار اندک این مواد هم مضر و اعتیادآور است. در یکی از استانها، 22 درصد دختران و 27 درصد پسران از مواد مخدر صنعتی استفاده میکردند.
انتهای پیام/