3 سال طلایی متروی تهران؛ دستاوردها و توسعه چشمگیر
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با رشد روزافزون جمعیت در شهرهای بزرگی مانند تهران و استمرار مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا، نیاز به توسعه حملونقل عمومی بهویژه مترو بیش از پیش احساس میشود. مروری بر عملکرد سه ساله مدیریت کنونی شهر تهران نشان میدهد که مترو نیز مانند برخی دیگر از حوزهها در
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با رشد روزافزون جمعیت در شهرهای بزرگی مانند تهران و استمرار مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا، نیاز به توسعه حملونقل عمومی بهویژه مترو بیش از پیش احساس میشود.
مروری بر عملکرد سه ساله مدیریت کنونی شهر تهران نشان میدهد که مترو نیز مانند برخی دیگر از حوزهها در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته، آنهم در شرایطی که مشکلاتی نظیر تحریم و افزایش هزینهها همچنان وجود دارد.
افزایش 42 کیلومتری مترو طی سه سال
تهران که در سال 1400 دارای 141 ایستگاه مترو با مجموع خطوطی به طول 261 کیلومتر بود، اکنون 159 ایستگاه و 303 کیلومتر خط مترو دارد؛ به این ترتیب، طی سه سال اخیر 18 ایستگاه و 42 کیلومتر مسیر جدید به شبکه متروی تهران افزوده شده است.
علاوه بر این، توسعه خطوط هفتگانه مترو نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته تا با افزایش ظرفیت و استفاده بهینه، به نیازهای شهروندان پاسخ داده شود. بهعنوان نمونه، توسعه شرقی خط 2 از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق با دو ایستگاه جدید آغاز شد و توسعه غربی خط 4 از ایستگاه ارم سبز تا میدان چهارباغ نیز در دست اجراست که تاکنون یک ایستگاه آن (ایستگاه علامه جعفری) به بهرهبرداری رسیده است.
عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط 6 به طول 10 کیلومتر نیز در این دوره به اتمام رسید و ساخت پنج ایستگاه این خط در حال انجام است. همچنین، پروژه توسعه شمالغربی خط 7 از ایستگاه میدان کتاب تا ایستگاه میدان دانشگاه آزاد تهران مرکز (محله حصارک) با دو ایستگاه جدید و به طول تقریبی 5 کیلومتر، از اواخر سال گذشته آغاز شده است.
آغاز احداث چهار خط جدید مترو
شهرداری تهران برای اجرای طرح جامع حملونقل ریلی که ایجاد چهار خط جدید مترو (خطوط 8، 9، 10 و 11) در آن تعریف شده است، اقدامات اجرایی ساخت این خطوط را در این دوره آغاز کرد. خط 11 نیز در مرحله مذاکرات نهایی برای تعیین پیمانکار قرار دارد.
انعقاد قرارداد تاریخی برای تأمین واگنهای مترو
از دیگر اقدامات شهرداری در این دوره، انعقاد یک قرارداد تاریخی برای تأمین بخشی از واگنهای مترو بود؛ اقدامی که با حمایت شهید ابراهیم رئیسی؛ رئیسجمهوری سابق، نهایی شد. بر این اساس، زاکانی؛ شهردار تهران، در سفر به چین، قراردادی برای تأمین 630 دستگاه واگن منعقد کرد؛ رقمی که پس از ادامه مذاکرات به 1050 دستگاه افزایش یافت و گام مهمی در رفع نیازهای حملونقل عمومی شهر برداشته شد.
همچنین، قراردادی برای تأمین 113 واگن دیگر با مجموعههای داخلی امضا شد که با افزوده شدن به 1050 واگن، تعداد واگنهای جدید مترو تهران به 1163 دستگاه خواهد رسید و ظرفیت فعلی ناوگان مترو به تدریج دو برابر میشود.
افتتاح بزرگترین پایانه متروی تهران
از دیگر اقدامات مهم شهرداری، بهرهبرداری از پایانه اکباتان، بزرگترین پایانه مترویی تهران، پس از 13 سال انتظار است. این پایانه که در غربیترین نقطه خط 4 و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده، با وسعت 70 هزار مترمربع دارای قابلیت استقرار 21 رام قطار است. فضای زیرزمینی این پارکینگ 7 هکتار بوده و دارای 9 خط ریلی برای تعمیرات دورهای و سرویس قطارهاست.
افزایش دسترسی شهروندان با ورودیهای جدید ایستگاهها
افتتاح 17 ورودی جدید در ایستگاههای موجود، یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران در این دوره است که به افزایش راحتی تردد شهروندان در شبکه مترو کمک شایانی کرده است.
انتهای پیام/