۱۷۰ هزار بارنامه صوری ثبت شد

در چهارماه امسال، مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در ۸ ماه سال جاری، بیش از ۱۶۲ میلیون لیتر با ارزش بیش از ۵ همت سوخت قاچاق در کشور کشف شده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، امروز در برنامه میز اقتصاد با حضور علیرضا حسینیان، مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق

کد خبر : 149890
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
۱۷۰ هزار بارنامه صوری ثبت شد

در چهارماه امسال،

مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در ۸ ماه سال جاری، بیش از ۱۶۲ میلیون لیتر با ارزش بیش از ۵ همت سوخت قاچاق در کشور کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، امروز در برنامه میز اقتصاد با حضور علیرضا حسینیان، مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابوذر یوسفی، مسئول ارتباط با مشتریان سامانه هوشمند سوخت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سید کریم معصومی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع اجرایی شدن سامانه سپهتن پرداخته شد.

مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص آخرین شرایط اجرایی شدن سامانه سپهتن و سیپاد گفت: درحال حاضر کمیته قضایی پیشگیری مقابله با قاچاق سوخت تشکیل شده است که پیگیر انجام تکالیف توسط دستگاه‌های اجرایی است و براساس آخرین داده‌های این کمیته، سازمان‌هایی مانند سازمان حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تکالیف خود برای راه‌اندازی و سامانه‌های پایش و اتصال آن هابه زیرسامانه‌هایی که می‌توانندتردد را پایش و قاچاق سوخت را کشف کنند، ترک فعل کردند. 

وی افزود: این سازمان‌ها باید تا ۵ دی ماه، همه نواقص فنی و زیرساختی مربوط به طرح سوختگیری در مسیر ناوگان حمل و نقل را برطرف می‌کردند که اجرایی نشده است و از زمان برگزاری جلسه جدید با آنها، این سازمان‌ها برای رفع این نواقص تنها ده روز فرصت دارند. 

حسینیان در ادامه با اشاره به اینکه طبق ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ترک فعلی که دستگاه‌ها در اجرایی کردن این طرح‌ها داشته‌اند، جرم محسوب می‌شود گفت: براساس اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون برخورد با بارنامه‌های صوری نیز اثربخشی لازم را ندارد. 

مدیرکل دفتر پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز با با بیان اینکه بخش حمل و نقل از بین ۶ منشا قاچاق سوخ ترد رتبه اول قرار دارد، گفت: در ۸ ماه سال جاری، بیش از ۱۶۲ میلیون لیتر با ارزش بیش از ۵ همت سوخت قاچاق کشف شده است.

 در ادامه نیز عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه نهاد‌های ذی‌ربط با ترک فعل این قانون مانع از اجرایی‌شدن آن شدند، گفت: درحال حاضر شرکت پیمانکار طرح سامانه سپهتن، به دلیل تایید و ابلاغ نشدن قرارداد این طرحتوسط سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، از اجرای این طرح انصراف داده است. 

معصومی همچنین ضمن اشاره به اینکه مجلش باید از ابزار نظارتی خود مانند تذکر، سوال و استیضاح استفاده کند، درخصوص نظارت‌ها عملکرد کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص گفت: این کمیسیون بیشتر نقش نظارتی دارد و با توجه به اینکه باید مستندات کاملا جمع‌آوری شود تا دستگاه‌هایی که ترک فعل کردند را مجبور به پاسخگویی کند ابتدا نیاز است، نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و سازمان اطلاعات، گزارشات و مستندات مورد نیاز را تهیه و تدوین کنند، همچنین نهاد‌های نظارتی باید حساسیت بیشتری در این حوزه داشته باشند. 

وی افزود: حدود یک ماه دیگر جلسه‌ای بین مجلس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌شود که تا آن زمان این ستاد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط باید یک دستورالعمل جامع در حوزه قاچاق سوخت تهیه کند.

معصومی همچنین تشکیل یک سازمان مستقل برای قبول مسئولیت این حوزه را الزامی دانست.

ابوذر یوسفی، مسئول اداره ارتباط با مشتریان سامانه هوشمند سوخت دیگر مهمان این برنامه بود که در خصوص انتظار‌ها برای اجرایی شدن سامانه سپهتن گفت: بر اساس  ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد، سامانه سپهتن باید اجرایی و داده‌های مربوط به حوزه حمل و نقل طبق ناوگان تفکیک شده برای ما ارسال می‌شد تا سوخت تخصیص پیدا کند،   زیرا از سال ۹۳ تاکنون صرفاً بر اساس اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می‌شود  

مسئول ارتباط با مشتریان سامانه هوشمند سوخت تصریح کرد: بخش زیادی از سوخت در حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود اسناد حمل صوری بر اساس آن هم در حوزه درون و هم برون شهر صادر می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان راهداری که مرجع اصلی سامانه سپهتن است تاکنون هیچ داده و اطلاعاتی از این سامانه در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار نداده است و حتی در برخی از ناوگان‌های باری هیچ اتفاقی نیفتاده و از طرفی دیگر نیز نصب و تجهیز ناوگان باید توسط سازمان راهداری انجام شود.

یوسفی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سازمان راهداری مکلف بوده است که ۵۰ درصد ناوگان باری و بیش از ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری را مجهز به سامانه سپهتن کند و داده‌هایش را برای شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بفرستد تا تخصیص سوخت براساس آن انجام شود ولی این کار انجام نشده است.

 

­



منبع

برچسب ها :

ناموجود