گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی اظهار کرد: اعتقاد راسخی به تکریم عالِم دارم چرا که خود را خادم علم و نهاد علم می‌دانم. وزیر علوم ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه علم و توسعه علم، نیازمند احترام به عالم است. گرچه متأسفانه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده

کد خبر : 67057
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است


گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی اظهار کرد: اعتقاد راسخی به تکریم عالِم دارم چرا که خود را خادم علم و نهاد علم می‌دانم.

وزیر علوم ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه علم و توسعه علم، نیازمند احترام به عالم است. گرچه متأسفانه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده است، اما همچنان اعتماد به دانشگاه‌ها بیشتر از سایر نهاد‌ها است.

وی با بیان اینکه انباشتی از مسائل و بحران‌های حل نشده داریم، گفت: تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی می‌شود، تنها راه حل برطرف کردن این معضلات مسیرعلم است. عالمان عقل‌گرای شیعه، یکصد سال برای حجیت عقل جنگیدند و اکنون گویا باید برای حجیت و مرجعیت علم نیز تلاش کرد.

وی تاکید کرد: به گفته همه وزرای ادوارعلوم، تنها شخصی که بیشترین پیگیری و دغدغه را نسبت به نهاد علم دارند مقام معظم رهبری است لذا ایشان قطعا از نیازمندی‌ها و راهکار‌های ارتقاء نهاد علم، استقبال می‌کنند.

سیمایی با بیان اینکه علم مبتنی بر شواهد است، ادامه داد: متأسفانه علم در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمتر دخالت دارد. به عنوان مثال، مشکل تورم را با تعزیرات حکومتی نمی‌توان حل کرد. همچنین بحران‌های اجتماعی را نمی‌توان با نیروی انتظامی حل و فصل کرد بلکه بحران اجتماعی راه حل علمی دارد.

وی با تاکید بر اینکه، دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه به درستی ایفا کند؛ افزود: دانشگاه‌های نسل یک آموزش، نسل دوم پژوهش، نسل سوم کارآفرین بودند و نسل فعلی، دانشگاه تأثیرگذار اجتماعی و متعهد به مردم، حاکمیت و جامعه است.

سیمایی با تاکید بر اینکه گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است، گفت: یک راه سیستمی تکریم عالم این است که آزادی علمی را به رسمیت بشناسیم. علم در محیط ناامن رشد نمی‌کند و اگر علم و عالم را محدود و چارچوب‌دار کنیم، خلاقیت را از عالم گرفته‌ایم و در چنین شرایطی عالم در پژوهش و آموزش خود موفق نخواهد شد.



منبع

برچسب ها :

ناموجود