کیفیت بخشی آموزشی غیرممکن/مجلس دنبال درآمدزایی از مدارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر، وضعیت بودجه آموزش و پرورش به یک چالش جدی تبدیل شده است. با اختصاص بیش از 98 درصد از این بودجه به پرداخت حقوق کارکنان، تأمین اعتبار برای فعالیت‌های فوق‌برنامه و کیفیت بخشی به آموزش عملاً غیرممکن شده است. مدارس برای جبران این کمبودها مجبور به

کد خبر : 104573
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۰۵
کیفیت بخشی آموزشی غیرممکن/مجلس دنبال درآمدزایی از مدارس


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر، وضعیت بودجه آموزش و پرورش به یک چالش جدی تبدیل شده است.

با اختصاص بیش از 98 درصد از این بودجه به پرداخت حقوق کارکنان، تأمین اعتبار برای فعالیت‌های فوق‌برنامه و کیفیت بخشی به آموزش عملاً غیرممکن شده است.

مدارس برای جبران این کمبودها مجبور به دریافت هزینه از والدین می‌شوند، که این موضوع به‌ویژه برای طبقات ضعیف جامعه آسیب‌زا و منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود.

اهمیت تخصیص بودجه مناسب به آموزش و پرورش نه تنها به تأمین حقوق معلمان، بلکه بهبود کیفیت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان وابسته است.

در شرایطی که نهادهای آموزشی باید به‌عنوان رکن اصلی توسعه جامعه عمل کنند، عدم توجه به تأمین منابع مالی مناسب می‌تواند به بحران‌های عمیق‌تری در نظام آموزش و پرورش منجر شود.

در همین ارتباط احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی تسنیم، درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1404 اظهار کرد: در سال‌های گذشته، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت به‌طور جدی کاهش یافته، به طوری که این سهم از 15 درصد به 9.8 درصد در سال 1403 رسیده است.

وی افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت باید طی چند سال آینده به تدریج به سطح قابل قبولی برسد؛ این روند از بودجه سال 1404 آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم این سهم به 20 درصد برسد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بخش زیادی از بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و برای فعالیت‌های کیفی و فوق‌برنامه، بودجه کافی باقی نمی‌ماند. از این رو، بسیاری از این برنامه‌ها با دریافت پول از والدین انجام می‌شود.

عظیمی‌راد با اشاره به حساسیت بیشتر نمایندگان مجلس نسبت به وزارت آموزش و پرورش، که در بودجه سال 1404 نیز تاثیرگذار خواهد بود، گفت: لایحه بودجه فعلی کلیات بودجه عمومی کشور را شامل می‌شود و جداول بودجه‌ای دستگاه‌ها هنوز ارائه نشده است. در این بازه زمانی، جلساتی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم خواهیم داشت تا ردیف‌های هزینه‌ای دقیق تدوین و به مجلس ارائه شود.

وی بیان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاش دارد تا رشد بودجه آموزش و پرورش طی 4 سال آینده معنادار باشد و روند منطقی این وزارتخانه در سهم بودجه عمومی دولت محقق شود.

طرحی برای درآمدزایی از مدارس و آموزش

عظیمی‌راد درباره طرح تحول نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: این طرح در کمیسیون در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم وزارت آموزش و پرورش در زمینه درآمدزایی گام بردارد و از تمامی امکانات خود برای این منظور استفاده کند. هم‌اکنون به دلیل کمبود بودجه، توزیع شیر در مدارس ابتدایی قطع شده است؛ در حالی‌که اگر این وزارتخانه درآمدزایی داشته باشد، این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: جلسات مشورتی با کارشناسان برای تعیین راهکارهای درآمدزایی در حال برگزاری است و هدف اصلی این است که وزارت آموزش و پرورش و مدارس به مرحله درآمدزایی برسند. این طرح ناظر بر استفاده بهینه از اماکن آموزش و پرورش است، به طوری که اگر دارای اردوگاه یا امکاناتی هستند، از آن‌ها کسب درآمد کرده و این منابع را برای تعلیم و تربیت هزینه کنند.

75 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی

وی متذکر شد: ممکن است افزایش بودجه سال 1404 نیز برای وزارت آموزش و پرورش کافی نباشد؛ بنابراین درآمدزایی می‌تواند به جبران برخی مشکلات کمک کند.

عظیمی‌راد در پایان درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: اشکالات طرح رتبه‌بندی در حال برطرف شدن است و تاکنون 78 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای آن اختصاص یافته است.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود