کمبود اتوبوس ها علت اصلی آلودگی هوای تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکری‌هاشمی در نشست خبری امروز شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بوده‌اند، اما توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم

کد خبر : 139972
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
کمبود اتوبوس ها علت اصلی آلودگی هوای تهران


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکری‌هاشمی در نشست خبری امروز شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بوده‌اند، اما توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، آلاینده غالب تهران هستند و منبع این آلودگی صنعتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 63 درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال 86، شهر تهران باید تا پایان سال جاری 11 هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود 2 هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به میزان کافی تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.

وی افزود: شهرداری تهران برای تأمین 1000 دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و 500 اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین 200 دستگاه اتوبوس 18 متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید 2500 اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون 119 دستگاه در گمرک قرار دارد و 10 دستگاه به تهران وارد شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرارداد خرید 500 اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضایی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضایی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید 500 مینی‌بوس نیز از 500 دستگاه به 20 دستگاه کاهش یافته است که تنها 20 دستگاه آن تحویل شهرداری شده است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و از دولت خواستیم در تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نشده است.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: طبق ادعاهای مطرح‌شده، روزانه حدود 150 میلیون لیتر بنزین در کشور و حدود 15 میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود. گزارش‌های علمی نشان می‌دهند که حدود 30 درصد از سوخت مصرفی به انرژی مکانیکی و حرکت خودرو تبدیل می‌شود، در حالی که 70 درصد آن به گازها و ذرات معلق تبدیل می‌شود.

وی افزود: نشستن در انتظار فرمان الهی، باد و باران نیاز به هیچ مدیری ندارد؛ وجود مدیران برای انجام وظایفی است که به آنها محول شده و به نظر من در این حوزه به شدت کوتاهی شده است.

 

در حال تکمیل …



منبع

برچسب ها :

ناموجود