کتاب «تعلیمات اسلامی در اروپا» در خبرگزاری تسنیم رونمایی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،آیین رونمایی از کتاب «تعلیمات اسلامی در اروپا» طباطبایی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، محسن شجاع خانی، ویراستار کتاب، حجت الاسلام میرجلیلی کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،آیین رونمایی از کتاب «تعلیمات اسلامی در اروپا» طباطبایی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، محسن شجاع خانی، ویراستار کتاب، حجت الاسلام میرجلیلی کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مهدی فیاضی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و انتشارات بین المللی الهدی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
فیضی در ابتدای این نشست گفت: کتاب «تعلیمات اسلامی در 14 کشور اروپایی» مزیت بزرگش این است که به دست نویسندگان مسلمان نوشته نشده، بلکه تحقیقاتی است که توسط خود اروپاییها انجام شده است. اگر ما بخواهیم خودمان اطلاعات مشابهی را به دست آوریم، باید هزینهای بسیار بالا، شاید بیش از یک میلیارد تومان، صرف کنیم و زمان زیادی را صرف کنیم. واقعاً این کتاب میتواند به عنوان منبعی معتبر برای تمامی افرادی که در زمینه بینالمللی کار میکنند، از جمله مدیران آموزشی و اداری در واحدهای آموزش و پرورش، مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: این کتاب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز مطالعات بینالملل تهیه شده است. این ترجمه توسط دو نفر از افراد متخصص در این حوزه انجام شده است. امیدواریم همه افراد این کتاب را مطالعه کنند و ارزش آن را درک کنند.
حجت الاسلام لطیفی، رئیس سازمان تألیف کتب درسی و آموزشی، از انتشار کتابی مهم در زمینه تربیت دینی و اسلامی و مواجهه دولتها با اسلام در اروپا یاد کرد و گفت این کتاب که در سال 2021 منتشر شده، به بررسی وضعیت تربیت دینی در مدارس اروپا میپردازد و اطلاعات بهروزی از وضعیت کشورهای مختلف ارائه میدهد.
لطیفی گفت که این کتاب به دلیل ارائه اسناد و دادههای بهروز و همچنین تحلیلهای تطبیقی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. کتاب نه تنها به گزارشهای خام اکتفا نکرده، بلکه مسائل را بهطور عمیق بررسی کرده و از منظرهای نظری و فلسفی مختلف به تحلیل وضعیت پرداخته است.
رئیس سازمان تألیف کتب درسی و آموزشی با اشاره اینکه دولتها در اروپا احساس کردند باید بهطور جامع به این مسأله پرداخته و به چگونگی اجتماعی شدن مسلمانان در فرهنگ و ارزشهای بومی خود بپردازند،گفت: در اوج فعالیتهای داعش، نظام آموزشی انگلستان چارچوبی را تحت عنوان “ارزشهای بریتانیایی” تعریف کرد و این چارچوب را بر تمامی مدارس، از جمله مدارس خصوصی و اسلامی، الزامی دانست. این موج توجه به تربیت و اهمیت آن در برابر تهدیدهای بالقوهای که ممکن بود از جانب مهاجران ناشی شود، شکل گرفت.
طباطبایی: امام فرمودند باید در اروپا حضور یابیم
طباطبایی: رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در ادامه این نشست گفت: کتابی که مورد اشاره قرار دادهاید، بر روی 14 کشور اروپایی که حدود 5 درصد از جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل میدهند، مطالعه انجام داده است. با این حال، برخی از کشورها دارای جمعیت بالاتری از مسلمانان هستند. پیشبینی شده که تا سال 2050، جمعیت مسلمانان در این 14 کشور به حدود 11 تا 12 درصد برسد. علت حضور مسلمانان در این کشورها عمدتاً به مهاجرین و پناهندگان مربوط میشود و نه خود اروپاییها که در این کشورها زندگی میکنند. پس از ورود این مهاجران، خانوادههای آنها نیز به آنها پیوستند.
وی افزود: این 14 کشور دین اسلام را به عنوان دین رسمی پذیرفتهاند، اما این مسئله قابل مطالعه است که کدام نوع اسلام به رسمیت شناخته شده است. در واقع، مطالعه تطبیقی در این زمینه میتواند نگاه جالبی به ما ارائه دهد. امام خمینی (ره) به وجود «اسلام ناب محمدی» اشاره کردند و تأکید کردند که باید در اروپا هم حضور پیدا کنیم.
میرجلیلی: لیبرالیسم اروپا را فردگرا کرد
حجت الاسلام میرجلیلی کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: مفهوم فراسکولاریسم، چندین دهه در اروپا مطرح شده و کتابهای زیادی در این زمینه نوشته شده است.آنها میگویند در اروپا دین باید عین سیاست شود؛ منتها بحثی که دارند این است که دین باید از حکومت و دولت جدا باشد. این برایمان مطرح است که دین عین سیاست است؛ یعنی دین باید به درون سیاست بازگردد. آنچه آنان را تهدید می کند، افکار لیبرالیسم است که دچار جامعه ذره محور و اتمی شده است. این جامعه به قدری به فرد اهمیت داده که مانند ذرهای شده است و نمیتوانند اجزا را به هم ربط دهند. یک ذرههایی که در هوا معلق هستند و خودش سبب اضطراب و استرس شده است و سبب شده خانوادهها از هم بپاشند.
وی افزود: امروز در غرب یا آمریکا حدود 5 میلیون نفر مدارس خانگی تأکید دارند. به این خاطر که بچههای خود را مذهبی بار بیاورند؛ یعنی عواملی وجود دارد که باعث تزلزل خانواده و فرد شده است و آنها از این طریق در صدد جبران این کاستی هستند. این طرح اکنون 5 میلیون طرفدار دارد.
جامعه غرب به فکر اجتماعگرایی و دینمداری است
میرجلیلی افزود: خیلی میتوانیم درباره پساسکولار صحبت کنیم. امروز امواجی در غرب شکل گرفته تا به اجتماع گرایی و دین مداری گرایش یابند. در تمام مظاهر فرهنگ و آموزششان رسوخ کرده و جامعه غرب دیگر آن جامعه لیبرال دموکراسی نیست. اکنون م یتوانیم از این فضای پساسکولار و پست سکولاریسم برای ترویج اسلام و تشیع کمک کنیم.
بر پایه این گزارش موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی در سال 1363 به عنوان یک ناشر بین المللی با هدف گسترش همکاریهای بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان در عرصه کتاب و سایر محصولات فرهنگی تأسیس شد و فعالیت خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داد. این مؤسسه در ابتدا دارای 5 نمایندگی رسمی در کشورهای افغانستان (کابل)، قرقیزستان (بیشکک)،ترکمنستان (عشق آباد)، عراق (نجف اشرف) وتاجیکستان (دوشنبه) بود، اما درحال حاضر فقط نمایندگی افغانستان و نمایندگی قرقیزستان فعال هستند و دفتر مرکزی آن در شهر تهران واقع شده است.
کتاب «تعلیمات اسلامی در اروپا» از جمله آثار آن مؤسسه است. این کتاب به کوشش لنی فرانکن از بلژیک با تجمیع مقالات چند استاد اروپایی و با ترجمه دکتر حسین چاقمی وابسته فرهنگی ایران در خارج از کشور به بررسی تطبیقی نظام تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس 14 کشور اروپایی پرداخته است. کشورهای اروپایی مُصرّ بر خوانش بومیسازی شده از ادیان به ویژه دین اسلام هستند.
محورهای اصلی این کتاب شامل مصادیق رابطه بین دولت با دین و آموزش دینی، برنامه های درسی دینی، محتوای آموزشی و کتب درسی دینی ، تربیت معلم دینی در مدارس دولتی و خصوصی کشورهای قاره اروپا است. همچنین در این کتاب مباحثی در ارتباط با انسجام اجتماعی ، سبک زندگی و هویت کودکان و جوانان و دانش آموزان اقلیت مسلمان مهاجر به اروپا بیان شده است.
انتهایپیام/