کاهش CO۲ با اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان، CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express، اکنون به طور رسمی در چین وارد خدمت شده است. این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو، استان شاندونگ چین شرقی فعالیت میکند، حمل و نقل مسافران را از روز جمعه (۱۰ ژانویه) آغاز کرد. قطار
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان، CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express، اکنون به طور رسمی در چین وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو، استان شاندونگ چین شرقی فعالیت میکند، حمل و نقل مسافران را از روز جمعه (۱۰ ژانویه) آغاز کرد.
قطار CETROVO ۱.۰ که به طور مستقل توسط شرکتهای چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار است. ساختارهای باربر آن (مانند بدنه و فریمهای بوژی) عمدتاً از فیبر کربن ساخته شده است که آن را سبکتر و کم مصرفتر از قطارهای تمام فلزی سنتی میکند.
خط ۱ مترو یک خط راه آهن به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه است و به عنوان خط اصلی اصلی شمال به جنوب در چینگدائو عمل میکند. طبق گفته شرکت توسعه دهنده قطار CRRC Qingdao Sifang، CETROVO ۱.۰ حدود ۱۱ درصد سبکتر از قطارهای سنتی هم اندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر میتواند با ۷ درصد انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه جویی در انتشار دی اکسید کربن در حدود ۱۳۰ تن در سال است. به گفته رسانههای چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۶.۷ هکتار (۱۰۰ هکتار) درخت است.
قطارهای فیبر کربن: سبکتر و قویتر
الیاف کربن رشتههای کربن کریستالی نازک و قوی هستند. این رشتهها زنجیرههای ضروری اتمهای کربن هستند که میتوانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده آل میکند.
قطار CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا میکند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با سفر قطار در این کشور نیز کمک میکند.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمیشود. فیبر کربن، پوند به پوند، حدود پنج برابر قویتر از فولاد است. وزن آن تنها ۲۵ درصد از جرم فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل میکند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاومتر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانیتری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که منجر به یک سواری آرامتر و آرامتر برای مسافران میشود.
نور در انتهای تونل
توسعه CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. پس از سالها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین جولای و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت. در ژوئن سال ۲۰۲۴، قطار توانست به سرعت ۸۷ مایل در ساعت (۱۴۰ کیلومتر در ساعت) برسد.. این از میانگین سرعت فعلی ۴۹.۷ مایل در ساعت (۸۰ کیلومتر در ساعت) برای قطارهای متروی چین فراتر رفت.
منبع:
https://interestingengineering.com/innovation/world-first-carbon-fiber-train-china