کاهش ۳۰ درصدی آمار مشروطیهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به اهمیت آموزش در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع در همه مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک بحث کلیدی و مهم است. خوشبختانه فعالیتهای آموزشی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به اهمیت آموزش در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع در همه مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک بحث کلیدی و مهم است. خوشبختانه فعالیتهای آموزشی دانشگاه ما از همان ابتدای تاسیس دانشگاه نتایج درخشان و خوب داشته است. دلیل این ادعا نیز این است که فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از همان دهههای ۱۳۳۰، ۱۳۴۰ و سالهای بعد همواره در صنعت به دلیل کیفیت خوب آموزش میدرخشیدند و از نظر جذب و اشتغال نیز مورد استقبال قرار میگرفتند.
وی در ادامه آموزش، پژوهش و فناوری را دو بال مهم فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و تصریح کرد: سیاستهای دانشگاه به گونهای تدوین میشود که هیچ کدام از این بخش ها، بخش دیگر را نقض نمیکند. هر کدام از این فعالیتها جایگاه خود را دارند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت ارزیابی فعالیتهای آموزشی دانشگاه تاکید و خاطرنشان کرد: این ارزیابی نقاط ضعف ما را در زمینه برنامه ریزیهای آموزشی مشخص و کمک میکند برای رفع نواقص این حوزه تلاش کنیم.
رهایی اظهار کرد: در بخش آموزش دانشگاه ما، دو بحث توسعه کمی و توسعه کیفی داریم. در بخش مباحث کیفی سال گذشته اقداماتی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام دادیم که نتایج خوبی را بدست آورد. برای نمونه یکی از نگرانیهایی که همواره در شورای دانشگاه و جلسات دیگر مطرح میشد حجم مشروطیهایی بود که شیب و روند آن در بین دانشجویان بسیار نگران کننده بود.
وی خاطرنشان کرد: با تدابیری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اتخاذ شد، میزان مشروطیهای دانشگاه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. یعنی با تدوین یک برنامه و اقدام، موفق شدیم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان دانشجویان مشروطی را کاهش دهیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امبیرکبیر در ادامه یادآور شد: در بحث توسعه کمی نیز باید تاکید داشت شاید امروزه دانشگاهها کمتر جرات کنند به سمت فعالیتهایی که نیاز به بودجه و منابع مالی دارد حرکت کنند. اما ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال گذشته موفقیتهای خوبی را در این زمینه بدست آوردیم. به طوریکه در بخش تاسیس رشتههای راهبردی که مورد نیاز کشور بود توانستیم حضور یابیم و حدود سه رشته راهبردی تاسیس و پذیرش دانشجو در این رشتهها آغاز شد.
رییس دانشگاه ضنعتی امیرکبیر تاکید کرد: کاهش سطح امید در بین دانشجویان یک مشکل عمومی است که امروز در سطح آموزش عالی با آن گریبانگیر هستیم. باید تلاش کنیم سطح امید را در بین دانشجویان و اقشار جوان ارتقا بدهیم. تا بتوانند آینده خوبی را به دنبال داشته باشند.
رهایی یادآور شد: یک انتظارات خاصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه برتر و بزرگ همواره در بیرون وجود دارد. به طوریکه وقتی بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح میشود انتظار از این دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر بیشتر از سایر مراکز میباشد.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به روند انتخاب روسای دانشکدههای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اخیر در دانشکده مهندسی عمران انتخابات برگزار شد و رییس دانشکده با ۲۵ رای موافق انتخاب شد.
رهایی بر اهمیت نوآوری در بحث آموزش دورههای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: انتظار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر این است که اگر مسئله نو در دنیا مطرح میشود، بتوانیم آن را در دانشگاه پیاده و اجرایی نماییم. به طوریکه اگر قرار است رشته جدید را تاسیس یا حتی رشتهای را محدود کنیم با جدیت به این زمینه ورود داشته باشیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیربا بیان اینکه باید برای توسعه، بهبود کیفیت و نظارت اجرای قوانین آموزش در دانشگاه تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: این بار سنگین به دوش معاون آموزشی دانشگاه گذاشته میشود که در دوره گذشته این مسئولیت بر دوش دکتر رفیع زاده معاون سابق آموزشی گذاشته شد که او با همه خلوص و تجربه خود تلاشهای خوبی در این زمینه کردند.
وی اظهار کرد: معاون جدید آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اساتید با سابقه دانشگاه در دانشکده مهندسی هوافضا هستند که در جایگاههای مختلف آموزش عالی اعم از معاونت فناوری وزارت علوم، معاونت وزارت راه، ریاست شورای راهبردی مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه و… فعال بودند و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشتند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: درخواست من از معاون جدید آموزشی دانشگاه این بود که در همه برنامه ریزیهایی که میکنند سطح ارتباط خود را با بدنه دانشگاه و روسای دانشکدهها افزایش دهند و دسترسیها بیشتر شود. زمانی را برای بیان مسائل روسای دانشکدهها در نظر بگیرند.