کاهش هزینه ترمیم آسفالت خیابانها؛ دست آورد محققان دانشگاه امیر کبیر
گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با استفاده از مواد ضایعاتی، مخلوط آسفالتی نوینی تولید کنند که عمر روسازیهای آسفالتی را تا ۷۰ درصد افزایش میدهد و آلودگیهای زیستمحیطی را به شدت کاهش میدهد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو: گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از مواد ضایعاتی، مخلوط آسفالتی

گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با استفاده از مواد ضایعاتی، مخلوط آسفالتی نوینی تولید کنند که عمر روسازیهای آسفالتی را تا ۷۰ درصد افزایش میدهد و آلودگیهای زیستمحیطی را به شدت کاهش میدهد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو: گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از مواد ضایعاتی، مخلوط آسفالتی دارای قابلیت گرمایش و ترمیم القایی را برای ترمیم خرابیهای رویه آسفالتی ارائه کردند که با صرف انرژی کمتر و کاهش ۹۰ درصدی هزینهها، امکان بازگرداندن ۵۰ تا ۷۰ درصد عمر روسازی آسفالتی را فراهم میکند.
حمید جهانبخش، از محققان این طرح، عنوان کرد: در این پروژه با بهینهسازی مخلوط آسفالتی رسانا و بهرهگیری از گرمایش القایی توسط امواج الکترومغناطیس، مخلوط آسفالتی سردی معرفی شده است که مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانهای را نسبت به روشهای متداول به طور چشمگیری کاهش میدهد.
وی افزود: این مخلوط نسبت به مخلوطهای آسفالتی متداول ۲۰ درصد ارزانتر بوده و با افزایش هر ساله عمر روسازی، هزینههای نگهداری و آلودگیهای زیستمحیطی تا ۶۰ درصد کاهش مییابد.
جهانبخش همچنین توضیح داد که نمونههای مشابه خارجی، مانند نمونه دانشگاه ناتینگهام انگلستان، هزینه بیشتری دارند و به دلیل استفاده از الیاف پشم فولادی دچار زنگزدگی و کاهش کارایی میشوند.
وی در پایان اظهار داشت: اجرای این روسازی آسفالتی نوین میتواند هزینههای مدیریت و نگهداری راهها را برای وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری به شکل قابل توجهی کاهش دهد.