چرا محصولات لبنی برای بار چندم گران شد؟!/ جبران کسری تولیدکنندگان از جیب مردم/ لبنیات از سفره‌ها برچیده می‌شود؟

اقتصاد ۲۴- هنوز موضوع کمبود و گرانی روغن در بازار مشخص نشده که صنعت لبنیات کشور اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات کرده است. قیمت مصوب محصولات لبنی غیر تنظیم بازاری که سهم مهمی در سبد خانوار دارند به فاصله کمتر از سه ماه دوباره افزایش یافته و مصرف کنندگان را با شوک قیمتی

کد خبر : 147134
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ - ۰:۱۲
چرا محصولات لبنی برای بار چندم گران شد؟!/ جبران کسری تولیدکنندگان از جیب مردم/ لبنیات از سفره‌ها برچیده می‌شود؟


اقتصاد ۲۴- هنوز موضوع کمبود و گرانی روغن در بازار مشخص نشده که صنعت لبنیات کشور اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات کرده است. قیمت مصوب محصولات لبنی غیر تنظیم بازاری که سهم مهمی در سبد خانوار دارند به فاصله کمتر از سه ماه دوباره افزایش یافته و مصرف کنندگان را با شوک قیمتی مواجه کرده است.

این در حالی است که درصد تغییرات میزان مصرف اقلام خوراکی توسط مردم ایران در ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش چشمگیری داشته است و زنگ خطر فقر در زمینه تامین مایحتاج سفره‌های مردم به صدا درآمده است.

البته قیمت‌های غیر تنظیم بازاری سال‌هاست که به بهانه آزاد بودن قیمت‌ها و تعیین سلیقه‌ای آن هر چند ماه یکبار با نوسان تازه قیمتی مواجه می‌شود و این بار سنگین تورم بر دوش خانوار‌ها را بیشتر می‌کند.

گرانی چندباره لبنیات؛ دلیل چیست؟

حالا موضوع گرانی چندباره قیمت محصولات لبنی مطرح و در حال اجراست و هیچ نهاد و سازمانی پاسخگوی آن نیست. همانطور که اشاره شد موضوع آزادسازی قیمت‌ها دلیلی بر گرانی‌های چندباره و سلیقه‌ای تولیدکنندگان است؛ از این‌رو هرازگاهی برای جبران این کسری‌ها در تامین نقدینگی، تولیدکنندگان به دنبال افزایش ناگهانی قیمت‌ها هستند.

لبنیات به عنوان مواد غذایی مورد نیاز سفره‌های مردم نیز از این سیاست بی نصیب نمی‌مانند و همواره تولید کنندگان این صنعت راهی برای گرانی محصولات خود دارند.


بیشتر بخوانید: کاهش ۸ کیلویی سرانه مصرف گوشت ایرانیان در یک دهه؛ از ۱۲ به ۴ کیلو/ ایرانی‌ها نسبت به سال ۱۳۹۳ کمتر گوشت می‌خورند چه برسد به دوران قاجار


گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که خامه ۱۰۰ گرمی که در تابستان امسال ۱۶۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان بود، اکنون به قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.قیمت شیر موز و شیر کاکائو پاکتی کوچک نیز در روز‌های اخیر افزایش یافته و از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است. قیمت ماست ساده و همزده نیز با افزایش همراه شده و تقریباً عمده محصولات لبنی که مشمول قیمت مصوب نیستند، گران شده‌اند.

این نشان می دهد که در بازار محصولات لبنی به اندازه نیاز و گاها در برخی موارد بیشتر از نیاز بازار وجود دارد و تولیدات به اندازه ای است که روی دست تولید کننده مانده و چون بازار برای صادرات بسیار محدود است، تولید کننده ناگزیر با گران کردن محصولاتش هم می‌خواهد به تولید ادامه بدهد هم کسری تامین مالی و نقدینگی بخش تولید را از جیب مردم مصرف کننده جبران می کند.

گرانی محصولات لبنی

ناهماهنگی در بازار و فشار گرانی بر مصرف کننده

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ این قیمت‌ها نشان از افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی برخی از محصولات لبنی غیر تنظیم بازاری دارد. شاید همه مردم از این نوع محصولات لبنی استفاده نکنند، اما در نهایت تاثیر مستقیم بر زنجیره مصرف خواهد گذاشت. از سوی دیگر چهار قلم محصولات لبنی (شامل پنیر UF ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی، شیر یک لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی) تنظیم بازاری هم جوابگوی نیاز مصرف مردم نیست و به ناچار باید به سراغ خرید و مصرف سایر محصولات لبنی بروند که این یعنی ناهماهنگی در بازار و تحمیل گرانی بر مصرف کننده.



منبع

برچسب ها :

ناموجود