پیشنویس آییننامه آموزش مهارتی تدوین شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم در شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: امروزه همه ما از وضعیتی که به واسطه اتفاقاتی که
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم در شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: امروزه همه ما از وضعیتی که به واسطه اتفاقاتی که در حوزه مقاومت میافتد غمگین و ناراحتی هستیم و امیدواریم به زودی در این عرصه گشایشی رخ دهد.
وی در ادامه ایجاد دانشگاه مهارت محور، پویا و هدفمند در برنامه هفتم توسعه را هدف برگزاری این اجلاس برشمرد و تصریح کرد: از دیگر اهداف اجلاس امروز معاونان آموزشی دانشگاهها مشارکت جمعی در تحقق تکالیف برنامه هفتم پیشرفت، هماهنگی اجرایی سال تحصیلی پیش رو، تبادل نظر در مورد مسائل جاری حوزه آموزش و افزایش انسجام شبکه همکاران آموزش است.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین تحقق برنامه هفتم توسعه را محور اصلی برنامه دولت چهاردهم دانست و تاکید کرد: وزارت علوم متولی پیگیری برنامههای هفتم توسعه است که البته بیشترین اقدام برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش تعریف شده و ما متعهد به اجرای آن هستیم.
رازینی درباره ارزشهای محوری اجلاس گفت: ماموریت گرا و هدفمند بودن آموزش موضوع اول است و تمام آنچه امروزه گفته میشود متناسب با نیاز کشور است و اگر به دنبال علم نافع هستیم باید آن را اولویت قرار دهیم.
معاون آموزشی وزارت علوم روند تحولات حوزه آموزش را پویا و هدفمند ارزیابی کرد و افزود: نظم و قانون مداری یکی از مواردی است که در ضوابط و آیین نامههای آموزشی دانشگاهها اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، هم افزایی و مشارکت موضوع مهم دیگری است که باید از کارگروههای تخصصی این حوزه در دانشگاهها استفاده کنیم. از این طریق میتوانیم به درخواستها پاسخ دهیم تا نواقص رفع شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: چابک و پاسخگویی از جمله مواردی است که سعی کرده ایم از این طریق کارهای عقب مانده و پشت خط مانده نداشته باشیم.
رازینی تاکید کرد: بر اساس آنچه در سند آمایش، الزامات بالادستی و خواسته مقام معظم رهبری بوده است، ۵ محور را در حوزه آموزش در دستور کار قرار دادیم که تقویت نقش آموزشی در نظام عطف، ارتقای مهارت افزایی و اشتغال پذیری، بهبود الگوی حکمرانی و بهره وری، حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان و نیازمحوری و تقاضا محوری از جمله این محورهاست.
وی افزود: نیازمحوری و تقاضا محوری از جمله مواردی است که ارتباط جامعه و صنعت را در بر میگیرد که در این زمینه کارهای مهم انجام شده است و امیدواریم نقطه ضعفهایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. به طوری که این ۵ محور میتواند اصل تغییراتی که در حوزه آموزش وجود دارد را رقم بزند.
معاون آموزشی وزارت علوم به سه محور کلان مسئله اصلی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بازطراحی آموزش عالی بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزشهای مهارتی در افق قانون برنامه هفتم توسعه و گسترش آموزش عالی در افق برنامه هفتم توسعه این سه مسئله کلان آموزش عالی است.
رازینی از تدوین پیش نویس آیین نامه آموزشهای مهارتی خبر داد و گفت: باید این آیین نامه را به هیات دولت ارسال کنیم که پیش نویس آن تدوین شده است و در مرحله کسب تکلیف برای تصویب نهایی آن هستیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه باید سهم آموزشهای مهارتی در تمامی زیر نظامهای آموزشی به ۴۰ درصد برسد، خاطرنشان کرد: باید بررسی صورت بگیرد تا مشخص شود آموزش مهارتی در دانشگاهها چه الزاماتی با دانشگاههای دیگر دارد، همچنان که میبینیم در آموزش پزشکی اتصال دانشجویان با بیمارستانها منجر شده آموزش قرین با مسئله شده است؛ اما در آموزش عالی این آموزش با مسئله آمیخته نشده است.
وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیتهای دفترچه کنکور تکمیل نمیشود، افزود: ما هر سال اعلام میکنیم این ظرفیت برای پذیرش دانشجو وجود دارد. اما واقعیت این است که این ظرفیت تا تکمیل نمیشوند. بر این اساس بسیاری از این ظرفیتها فیک است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بسیاری از مجموعهها به ما فشار میآورد اینکه اعلام کنیم بسیاری از ظرفیت پذیرش در دانشگاهها فیک هستند وجه خوبی ندارد؛ در حالی که این رویکرد درست نیست و ما تلاش کردیم ظرفیتهای فیک را حذف کنیم. ضمن اینکه ماده ۹۵ وزارت علوم را مکلف کرده است تا ظرفیتهای واقعی پذیرش دانشجو را اعلام کند.