پیشنهاد مجلس به دولت برای رونق کریدور ترانزیتی شمال-جنوب

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از ارسال نامه این کمیسیون به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور درباره راهکار پیشنهادی به دولت برای رونق کریدور ترانزیتی شمال جنوب کشور خبر داد. متن نامه رضایی کوچی به پزشکیان به شرح ذیل است: جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری

کد خبر : 137530
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
پیشنهاد مجلس به دولت برای رونق کریدور ترانزیتی شمال-جنوب


محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از ارسال نامه این کمیسیون به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور درباره راهکار پیشنهادی به دولت برای رونق کریدور ترانزیتی شمال جنوب کشور خبر داد.

متن نامه رضایی کوچی به پزشکیان به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با احترام مستحضرید که سالیانه حجم عظیمی از کالاهای تجاری فیمابین، هند، روسیه کشورهای شرق و غرب دریای خزر و بعضاً اروپا که می‌توانند از مسیر کریدور شمال-جنوب از طریق ایران ترانزیت شوند کماکان از طریق مسیر سنتی دریای سرخ مدیترانه و اخیراً با توجه به تحولات دریای سرخ از طریق دماغه امیدنیک جنوب آفریقا مبادله می‌شوند. لازم به ذکر است در شرایط کنونی سالانه حدود 1.2 میلیون TEU کانتینر از حوزه خلیج فارس به کشورهای شمالی و غربی ایران ترکیه و CIS ترانزیت می‌گردد با این وصف اگرچه موضوعات تحریمی تأثیراتی دارند اما برای تحصیل سهم کشور از این بازار جهانی لازم است سیاستگذاری یکپارچه دریایی وفق سیاست‌های توسعه دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری به سرعت انجام گیرد که یکی از موضوعات مهم در این بخش اتصال بندر کاوه در جزیره قشم به کریدور شمال-جنوب و فعالیت کارآمد این بندر در جنوب و نیز بندر کاسپین در دریای خزر می‌باشد که تحقق این مهم با موانع زیر مواجه می‌باشد:

1- بندر کاوه به دلیل عدم تکمیل پل خلیج فارس که علی‌رغم 15 سال فعالیت عمرانی پیشرفت فیزیکی کمتر از 10 درصد دارد به سرزمین اصلی و کریدور حمل و نقلی مزبور متصل نشده است.

2- واگذاری مدیریت بنادر کاوه و کاسپین به سازمان‌های مناطق آزاد موجب جدا شدن این بنادر مهم از مدیریت یکپارچه و ملی حمل و نقل و ترانزیت شده است.

با بررسی‌های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مجموعه وزارت راه و شهرسازی (سازمان بنادر و دریانوردی) آمادگی تقبل ساخت پل خلیج فارس بندر عباس به قشم مشروط به انتقال مدیریت بنادر کاوه و کاسپین از سازمان‌های مناطق آزاد قشم و انزلی به متولی حمل و نقل و ترانزیت وزارت راه و شهرسازی – سازمان بنادر و دریانوردی با هدف ایجاد درآمد پایدار و ایجاد توجیه اقتصادی برای این سرمایه گذاری را دارد لذا پیشنهاد می‌شود با قید فوریت دستور فرمایید طی توافقنامه‌ای فیمابین وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ضمن واگذاری و انتقال مدیریت بنادر کاوه جزیره قشم و کاسپین دریای خزر – استان گیلان از سازمان‌های مناطق آزاد مزبور به وزارت راه و شهرسازی سازمان بنادر و دریانوردی مکلف به سرمایه‌گذاری و تکمیل پل خلیج فارس و درآمدزا نمودن بنادر و کریدور مزبور و تحصیل سهم کشور از ترانزیت کانتینری حوزه خلیج فارس شده و نتیجه دستور آن مقام عالی به کمیسیون عمران اعلام گردد.

انتهای‌پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود