ویژگیهای شخصی اساتید علوم پزشکی اساس ارتقا قرار میگیرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، ابوالفضل باقری فرد آموزش را مهمترین رکن دانشگاه خواند و گفت: قطعا اساس آموزش بر پایه استاد است. اگر همه امکانات را در دانشگاهها جمع کنیم، بدون وجود استاد خوب، نتیجهای حاصل نمیشود و راه به جایی نخواهد برد. وی با اشاره به شهادت
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، ابوالفضل باقری فرد آموزش را مهمترین رکن دانشگاه خواند و گفت: قطعا اساس آموزش بر پایه استاد است. اگر همه امکانات را در دانشگاهها جمع کنیم، بدون وجود استاد خوب، نتیجهای حاصل نمیشود و راه به جایی نخواهد برد.
وی با اشاره به شهادت شهید مطهری و نامگذاری آن به عنوان «روز معلم» در کشور گفت: همانگونه که ۴۵ سال پس از شهادت شهید مطهری جایگزینی برای ایشان نیست، اساتید کشور هم سرمایههای تجدید ناپذیر هستند. اینکه توانستیم علی رغم تحریمها و در نبود زیر ساخت ها، افتخار داشته باشیم که در زمینه پزشکی و سلامت در منطقه و هم در دنیا سرآمد باشیم به دلیل زحمت و تلاش استادان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، تکریم اساتید را از وظایف دانشگاهها و وزارت بهداشت خواند و افزود: باید به گونهای همه شئونات اساتید عزیزمان را مد نظر داشته باشیم. در این دوره کارهای مختلفی در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: یکی از اقدامات نه چندان بزرگ، اما لازم، صدور کارتهای متحدالشکل برای تمام اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کشور است که جای خالی آن بسیار احساس میشد. قطعا به این کارت تسهیلاتی تعلق میگیرد تا به صورت چند منظوره از آن برای امور رفاهی نیز بهره برداری شود.
باقری فرد، با بیان اینکه تکریم اساتید فقط امور رفاهی نیست، خاطر نشان کرد: باید در حفظ شان و منزلت اساتید کوشا باشیم و به آن توجه کنیم. در این راستا، فرصت سازی برای اثرگذاری اساتید از جمله وظایف ما است و لذاباید این فرصت را فراهم کنیم.
وی یکی از مهمترین اهداف آموزش را ایجاد انگیزه دانست و تاکید کرد: امروزه یاددهی و یادگیری تنها هدف آموزش نیست بلکه انگیزه بخشی در رتبهای بالاتر از آن قرار میگیرد. اگر تمامی مبانی کلاس درس را بی کم و کاست به دانشجویان منتقل کردید، اما انگیزهای در آنها ایجاد نکردید و یا در کاهش انگیزه آنها نقش داشتید، قطعا به عنوان استاد کار خود را به درستی انجام نداده اید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: باید در مسیر حرکت فراگیران انگیزه بخش باشیم تا آنها به کلاس درس پایبندتر باشند و امید در آنها افزایش یابد.
وی بر لزوم اثر بخشی اساتید در حین مرجعیت علمی، تاکید کرد و گفت: اساتید باید در ارتقاء دانشگاه نقش داشته باشند. امیدوارم با اصلاحاتی که در آیین نامه جدید ارتقا لحاظ شده است، این نقش به خوبی دیده شود. در نظر داریم به جای بررسی پرونده افراد و ارتقا پرونده آنها، خود شخص و ویژگیهای ایشان اساس ارتقا قرار بگیرد. تغییرات خوبی در این آیین نامه دیده شده که پس از ابلاغ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی خواهد شد.
باقری فرد، نقش اساتید در پاسخگویی اجتماعی و حل مشکلات مردم را بسیار با اهمیت خواند و افزود: خوشبختانه اساتید در مجموعه وزارت بهداشت در نقشهای مختلف بهداشتی و درمانی، در این زمینه پیش قدم هستند.