وزارت علوم یا وزارت سامانهها؟ / اظهارات زلفی گل در خصوص کاربری سامانههای وزارت علوم +فیلم
به گفته زلفی گل؛ برنامه محوری یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم بود و برای اولین بار قبل از انتصاب هر رییس دانشگاه از او برنامه گرفتیم و برنامههای او را اصلاح میکردیم. وی ادامه داد: همچنین در احکامی که صادر کردم ماموریت هر یک از افراد مشخص بود و مشاور راهبردی بر اساس اجرای
به گفته زلفی گل؛ برنامه محوری یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم بود و برای اولین بار قبل از انتصاب هر رییس دانشگاه از او برنامه گرفتیم و برنامههای او را اصلاح میکردیم.
وی ادامه داد: همچنین در احکامی که صادر کردم ماموریت هر یک از افراد مشخص بود و مشاور راهبردی بر اساس اجرای احکام آنها ارزیابی میکرد.
وزیر علوم ادامه داد: نکته دیگر که سه سال در برنامه ما بود استفاده از هوش مصنوعی بود. سامانه های ویژه ای در این زمینه تاسیس شد. ما در دنیایی وارد می شویمکه هوش مصنوعی تعیین کننده آینده دنیا است و ما نمی توانیمنسبت به آن بی تفاوت باشیم.
زلفی گل در ادامه به سامانه نان اشاره کرد و افزود: اکنون ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده است و وزارت نفت ۶۰۰ نیاز در این سامانه ثبت کرده است. یعنی این سامانه همرسان نیاز جامعه با فکر خوب است. طرح استاد محور را ایجاد کردیم و شرط آن این است که موضوع دکتری دانشجویان در سامانه نان ثبت شده باشد.
وی ادامه داد: قبلا فعالیت فرهنگی دانشگاه ها قابل رصد نبود الان با سامانه فرنما که ایجاد شده است تمام این فعالیت های فرهنگی قابل رصد است. می توانیم در حال حاضر برای دانشجویان کارنامه فرهنگی صادر کنیم. سامانه صدف ها در این دوره ایجاد شد که اختراعات راثبت می کند سیاست ما این بوده که از هوش مصنوعی نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی ادامه داد: الزامات حرفه ای جز برنامه های ما بود چون ما قرار است دانشجوی پاسخگو تربیت کنیم. اول باید خودمان پاسخگو باشیم.
در انتقاد به مقاله محوری معاونت فناوری ایجاد کردیم
وزیر علوم افزود: سیاست دیگری که داشتیم و انتقاد به وزارت علوم می شد این بود که چرا وزارت علوم مقاله محور است؟ ما آمدیم معاونت فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم تا این مشکل برطرف شود که خوشبختانه پارک علم و فناوری و مراکز رشد صاحب پیدا کرد و صندوق عالی علوم و فناوری را تاسیس کردیم . تور فناوری ، دستیار فناوری را اجرا کردیم بنابراین انتقادی که به وزارت علوم می شد مبنی براینکه برنامه ای برای تبدیل علوم به فنون ندارید .رفع شد.
وی به آییننامه ارتقا اساتید اشاره کرد و افزود: قبلا اعلاممی شد که تمام امتیاز ارتقا از مقاله است ولی الان به ۹ مورد افزایش داده ایم.
وزیر علوم افزود: در برنامه توسعه هفتم احکام ویژه برای وزارت علوم آورده شده است که اگر اجرایی شود ارتقا بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.
بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه ها با مشارکت بین المللی صورت می گیرد
وی در ادامه درباره تعاملات بین المللی دانشگاه ها گفت: بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه ها با مشارکت بین المللی صورت می گیرد و در این سه سال در زمینه دیپلماسی علمی اقدامات خوبی انجام دادیم.همچنین آیین نامه تعاملات علمی ملی و بین المللی که وجود نداشت را ایجاد کردیم. همچنین براساس این اییننامه اگر اعضای هیات علمی خارج از تقویم آموزشی بخواهند سفر علمی داشته باشند امتیاز دریافت می کنند.
وی درباره تمهیدات ویژه درباره دو دانشگاهی که با تحریم مو اجه هستند گفت: ردیف ویژه برای این دو دانشگاه در قانون بودجه پیش بینی شده است.
وی درباره طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: براساس طرح آمایش اگر جایی دو تا سه دانشگاه دولتی تحت عناوین مختلف باشد برنامه ما این بود که مسولان شهرستان صورت جلسه کرده و به نتیجه برسند تا به یکمرکز تبدیل شود.
وی یاد اورشد: در برابر اجرای طرح آمایش آموزش عالی مقاومت های محلی و منطقه ای وجود دارد که اجرای آن را کند کرده است. ولی براساس مصوبه شورا آن تعدادی را که شورا مشخص کرده بود را عملیاتی کردیم.