وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه سپهتن در کشور است
معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی گفت: به طور کلی مجموعه وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه سپهتن در کشور است به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی با حضور در برنامه میز اقتصاد با اشاره به موضوع سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل
معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی گفت: به طور کلی مجموعه وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه سپهتن در کشور است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی با حضور در برنامه میز اقتصاد با اشاره به موضوع سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای سپهتن گفت: سامانه سپهتن از سال ۹۳ مصوب هیات وزیران دارد که در آن مقطع زمانی مقرر شد که تا سال ۹۵ اجرای این سامانه در دستور کار قرار گیرد اما بنا به این که منابع مالی طرح مشخص نشده بود، به تعویق افتاد.
زاهدی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور از جنبههای مختلف در این امر ورد پیدا کرد و حتی شخص رئیس جمهور هم اعلام کردند که عدد قاچاق سوخت مشخص شود، سال ۹۸ مصوب شورای اقتصاد ارائه شد که سه سال مهلت داده میشود این طرح اجرا شود منتهی دستگاههای متولی در زمینه اجرای سامانه سپهتن از جمله وزارت نفت، نیروی انتظامی و سازمان راهداری متاسفانه به دلیل ناهماهنگی اجرایی نشد.
به گفته معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی ، همچنین برخی از دستگاه سرور سپهتن را اجرایی نکردند و به طور کلی ترک فعل صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر بارنامه برخط به جای سپهتن در دستور کار قرار دارد.
زاهدی بیان کرد: سازمان بازرسی برای اجرای این همگرایی جلساتی در شورای عالی امنیت ملی تشکیل داد به طور کلی مجموعه وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه سپهتن در کشور است، بالاخره باتوجه به عملکرد مختلف سامانه دستگاههای دیگر هم در این زمینه دخیل هستند.
وی ناهماهنگی دستگاه های مختلف را باعث کندی در اجرای طرح دانست و تصریح کرد: سازمان بازرسی برای همگرایی میان دستگاهها برای اجرای سامانه سپهتن جلسات مختلفی برگزار کرده اند ولی این سامانه تنها سامانه برای جلوگیری از قاچاق سوخت نیست به طوری که ما فقط ۱۵ سامانه در این خصوص داریم که ۵ سامانه تا امروز راه اندازی نشده و۶ سامانه هم باید مراحل ارتقا سیستم و دادها را انجام دهند و در این بین سازمان بازرسی ورود پیدا کرده است.
زاهدی افزود: در ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت بر تشکیل سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی تاکید شده است که سازمانهای موازی که در دستگاههای اجرایی مختلف از جمله شرکت بهینه مصرف سوخت زیر مجموعه وزارت نفت، سازمان ساتبا زیر مجموعه وزارت نیرو و سایر سازمانها منحل شوند، زیرادستگاههای مختلف در برخی اوقات به خاطر متولیان مختلف نمیتوانند به صورت کلی تعیین تکلیف در موضوعات مختلف داشته باشند.
معاون بازرسی کل امور نفت سازمان بازرسی اضافه کرد: تشکیل سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان زیرمجموعه ریاستجمهوری منوط بر این شده است که سازمانهای موازی در دستگاههای اجرایی مختلف منحل شوند. زیرا موضوعات بهینهسازی و سامانهها دارای متولیان مختلفی هستند، این سازمانهای اجرایی نمیتوانند به عنوان زیرمجموعه تعیین تکلیف کنند و در سال ۱۴۰۱ گزارشهایی تهیه شد مبنی بر این که باید یک متولی واحد برای انرژی کشور وجود داشته باشد و فقط سامانه سپهتن در این زمینه نیست و الان، ۱۱ طرح بهینهسازی بسیار مهم در کشور داریم و از سال ۹۳ تصویب شدهاند و اگر طرحها اجرا میشدند، الان میتوانستیم حدود ۲۰ میلیارد دلار صرفهجویی مصرف سوخت داشته باشیم.