هوشمندسازی خدمات شهری خواست مردم است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد صادقی در دویست و نود و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری خارج از دستور به هوشمند‌سازی شهر، اشاره و اظهار کرد: یکی از شعار‌ها و برنامه‌های شورای ششم و شهرداری فعلی حرکت مؤثر به سمت تحقق شهرداری غیر حضوری و ارائه خدمات به شهروندان بدون الزام

کد خبر : 140796
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
هوشمندسازی خدمات شهری خواست مردم است


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد صادقی در دویست و نود و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری خارج از دستور به هوشمند‌سازی شهر، اشاره و اظهار کرد: یکی از شعار‌ها و برنامه‌های شورای ششم و شهرداری فعلی حرکت مؤثر به سمت تحقق شهرداری غیر حضوری و ارائه خدمات به شهروندان بدون الزام به مراجعه حضوری بوده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا ادامه داد: تا جایی که بند‌های (الف)و (ب) و بخش دوازده فصل5 مصوبه برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری به صورت مبوسط و مستقیم و به تحقق شهرداری غیر حضوری پرداخته است.

وی تصریح کرد: همچنین در بند یک مصوبه 2572 با عنوان الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های ساختمانی و بند (ب) ماده یکم مصوبه 2854 با عنوان الزام شهرداری به اصلاح فرایند‌ها و سامانه شهر‌سازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی موضوعات کاهش مراجعات شهروندان مورد تأکید شورا بوده که متأسفانه اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

صادقی گفت: از طرف دیگر جلوگیری از تردد غیرضروری باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد که هر دو از اهم دغدغه‌های مردم و مسئولان شهری است و متأسفانه باید کم کاری مدیران شهری در تحقق شهرداری غیر حضوری را به مثابه ترک فعل در زمینه‌های ترافیک و آلودگی هوا تلقی کرد‌.

این عضو شورای شهر افزود: در چند روز گذشته که بخش‌هایی از شهر مانند مدارس به واسطه آلودگی هوا تعطیلی بود، متقاضیان پروانه گواهی ساختمان جهت اخذ تأییدیه کمیته نمای مناطق ناچار به مراجعات حضوری بودند. متقاضیان مجبورند برای تأییدیه طرح نمای بنای خود اول برای اطلاع از مدارک و دریافت سی دی و فرم‌های مربوطه، و یکبار هم جهت تحویل مدارک و بار دیگر و برای سومین مرتبه صرفاً جهت اطلاع از نتیجه کمیته نما به منطقه مراجعه حضوری داشته باشند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که اگر طرح نما در جلسه اول مورد تأیید قرار نگیرد متقاضی مجبور است مجدداً جهت رفع نواقص اقدام و مجدداً به منطقه مراجعه حضوری کند؛  آیا واقعاً امکان کاهش یا حذف مراجعات حضوری امکان‌پذیر نیست؟

صادقی در ادامه گفت: از شهردار تهران و معاون شهر‌سازی و معماری می‌خواهم به قید فوریت ضمن اطلاع‌رسانی الکترونیکی همه مدارک لازم، گردش فرایند و بارگذاری فرم‌های مربوطه و بهره‌گیری از سامانه‌های موجود مانند سامانه کمیته نما نسبت به تمام الکترونیکی کردن فرایند و حذف مدارک فیزیکی و پرهیز از لزوم مراجعه حضوری اقدام کنند.

صادقی خاطر نشان کرد: نهایتاً یادآوری می‌کنم شهر هوشمند تنها به معنای وجود نرم‌افزار تهران من، شهرزاد و یا شهریار نیست؛  اولین و حداقلی‌ترین گام هوشمند‌سازی، الکترونیکی‌سازی فرایند‌ها، تغییر و تحول برای هوشمند شدن شهرداری در بدنه و مدیریت است که متأسفانه نه تنها این استقبال در بدنه مدیران شهرداری علی الخصوص حوزه شهرسازی نیست بلکه مقاومت پیدا و پنهانی وجود دارد که این امر تحقق نیابد.

وی افزود: گویا شبکه‌ای سازمان یافته در غیر حضوری شدن مراجعات حضوری منافعشان به خطر می‌افتد. باید بدانیم عدم مراجعه حضوری و هوشمند ساختن شهر خواست مردم است که باید در زندگی و امور جاری شهروندان اعمال شود.

انتهای پیام/ 



منبع

برچسب ها :

ناموجود