هزینه 100 میلیاردی ساخت هر ورودی ایستگاه مترو

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  ایستگاه‌های مترو به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر شبکه حمل و نقل عمومی شهری، نقش محوری در جابه‌جایی مسافران و تسهیل دسترسی به مناطق مختلف شهر ایفا می‌کنند. طراحی و ساخت‌ایستگاه‌های مترو، نیازمند توجه به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، حجم تردد مسافران، ویژگی‌های معماری و شهرسازی و

کد خبر : 106008
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
هزینه 100 میلیاردی ساخت هر ورودی ایستگاه مترو


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  ایستگاه‌های مترو به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر شبکه حمل و نقل عمومی شهری، نقش محوری در جابه‌جایی مسافران و تسهیل دسترسی به مناطق مختلف شهر ایفا می‌کنند.

طراحی و ساخت‌ایستگاه‌های مترو، نیازمند توجه به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، حجم تردد مسافران، ویژگی‌های معماری و شهرسازی و همچنین ایمنی و دسترسی آسان است.

توزیع یکنواخت مسافران و کاهش ازدحام جمعیت

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کارایی و عملکرد‌ایستگاه‌های مترو، تعداد ورودی‌های آن‌هاست؛  تعدد ورودی‌ایستگاه‌های مترو، مزایای متعددی را به همراه دارد که یکی از آنها توزیع یکنواخت مسافران است زیرا با افزایش تعداد ورودی‌ها، فشار بر ورودی‌های اصلی کاهش یافته و توزیع مسافران در طول سکو‌ها و پله‌ها به صورت یکنواخت‌تر انجام می‌شود.

این امر منجر به کاهش ازدحام و افزایش سرعت جابه‌جایی مسافران می‌شود علاوه بر این افزایش تعداد ورودی‌ها، زمان انتظار مسافران برای ورود به‌ایستگاه را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، رضایت‌مندی آن‌ها افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی یا ازدحام جمعیت، وجود ورودی‌های متعدد امکان تخلیه سریع و ایمن‌ایستگاه را هم فراهم می‌آورد.

کاهش ترافیک سطحی اطراف ایستگاههای مترو

علاوه بر این تعدد ورودی‌ها، دسترسی به‌ایستگاه را برای افراد با توانایی‌های مختلف و همچنین ساکنین مناطق اطراف تسهیل می‌کند و با توزیع مسافران در ورودی‌های مختلف، فشار بر ورودی‌های اصلی کاهش یافته و در نتیجه، ترافیک سطحی اطراف‌ایستگاه نیز کاهش می‌یابد.

اگرچه تعدد ورودی‌های مترو با دلایل مذکور حائز اهمیت است اما با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو که یکی از مد‌های پرطرفدار است، سعی بر این بوده که‌ایستگاه‌ها با در نظر گرفتن حداقل امکانات ضروری بهره‌برداری شود تا توسعه مترو با سرعت بیشتر محقق شود بنابراین بسیاری از‌ایستگاه‌ها هنگام بهره‌برداری با یک ورودی افتتاح می‌شوند و همزمان با خدمت‌رسانی به شهروندان، نسبت به تکمیل سایر ورودی‌ها اقدام می‌شود.   

با توجه به اهمیت این موضوع، مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر تلاش کرده تا تعداد ورودی‌ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری را افزایش دهد که در ادامه این مطلب آخرین وضعیت ورودی های‌ایستگاه‌های مترو تشریح شده است.

هزینه 100 میلیارد تومانی برای ساخت ورودی های جدید مترو 

ساخت هر ورودی جدید در حال حاضر حداقل 100 میلیارد تومان هزینه در بردارد و بیشترین ورودی‌های دوم ساخته شده‌ ایستگاه‌های مترو، مربوط به خطوط یک، 2 و 3 است.

بیشترین ورودی‌های دوم در دست ساخت‌ایستگاه‌های مترو، مربوط به خطوط 4، 6 و 7 است و‌ایستگاه‌های خط 5 مترو (تهران-کرج) (11‌ایستگاه در حال بهره‌برداری)، همگی با یک ورودی سرویس می‌دهند و  تمام‌ایستگاه‌های این خط، روزمینی هستند.

برای برخی‌ایستگاه‌های شبکه مترو (مانند‌ایستگاه میدان انقلاب اسلامی) ورودی چهارم هم پیش‌بینی شده است و برخی‌ایستگاه‌های افتتاح شده مترو، به دلایل فنی هنوز ورودی مستقل ندارند و از خطوط دیگر به آن‌ها دسترسی داده شده است.

11‌ ایستگاه مترو در حال حاضر با 3 ورودی سرویس می‌دهند و 77 ورودی دوم، سوم و یا چهارم در دستور ساخت و اولویت تکمیل برای‌ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری شبکه مترو قرار دارند.

به طور کلی 80‌ایستگاه مترو در حال حاضر با یک ورودی به مسافران سرویس می‌دهند و 63‌ایستگاه با دو ورودی و 11‌ایستگاه با 3 ورودی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.  



منبع

برچسب ها :

ناموجود