هدف شهرداری تهران از اجرای رفیوژهای میانی در معابر چیست؟

زینب عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای رفیوژهای میانی در خیابان‌های یک‌طرفه و کم‌عرض اظهار کرد: در خیابان‌های یک‌طرفه، به‌ویژه خیابان‌هایی با تراکم کاربری‌های تجاری، مراجعه‌کنندگان و حجم بالای سفر، تقاضای پارک خودرو بسیار بالاست. وی ادامه داد: اگرچه این وضعیت بیشتر در هسته مرکزی شهر دیده می‌شود، اما در خیابان‌هایی

کد خبر : 124203
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۴۷
هدف شهرداری تهران از اجرای رفیوژهای میانی در معابر چیست؟


زینب عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای رفیوژهای میانی در خیابان‌های یک‌طرفه و کم‌عرض اظهار کرد: در خیابان‌های یک‌طرفه، به‌ویژه خیابان‌هایی با تراکم کاربری‌های تجاری، مراجعه‌کنندگان و حجم بالای سفر، تقاضای پارک خودرو بسیار بالاست.

وی ادامه داد: اگرچه این وضعیت بیشتر در هسته مرکزی شهر دیده می‌شود، اما در خیابان‌هایی مانند فلسطین شاهد پارک خودرو در دو طرف خیابان و حتی پارک دوبله هستیم که باعث ایجاد بی‌نظمی و اختلال در عبور و مرور می‌شود.

سرپرست اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک افزود: این شرایط دید عابران پیاده را نیز کاهش می‌دهد. با اجرای رفیوژ یا جداکننده که به‌صورت موردی در برخی خیابان‌ها انجام شده، عرض خیابان محدود می‌شود. این اقدام ایمنی عابران پیاده را افزایش داده، فاصله دید مناسب برای رانندگان را فراهم می‌کند و پارک خودرو در دو طرف خیابان حذف می‌شود.

چالش در اجرای طرح

در پاسخ به اینکه چرا این طرح در برخی خیابان‌ها نتیجه‌بخش نبوده و همچنان پارک خودرو ادامه دارد، عبادی اظهار کرد: اجرای قانون ضروری است. در خیابان‌هایی که تابلوی توقف ممنوع نصب شده، خودروهای پارک‌شده باید جریمه شوند. همچنین پلیس راهور در نقاط مجهز به دوربین‌های نظارتی باید تخلفات را به‌صورت مکانیزه ثبت کند. اگر این اقدامات انجام شود، بازدارندگی لازم ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: با وجود این، حتی با اعمال قانون، پارک خودرو کاملاً متوقف نمی‌شود، اما ایجاد رفیوژ می‌تواند عبور و مرور را نظم ببخشد و از پارک دوبله و چندباره جلوگیری کند.

ارزیابی تأثیرات رفیوژها

در پاسخ به اینکه آیا بازخوردهای دریافتی نشان‌دهنده ناکارآمدی طرح بوده است، عبادی گفت: هر طرحی به زمان نیاز دارد تا نتایج آن آشکار شود. نمی‌توان گفت این طرح کاملاً بی‌فایده بوده است. به‌عنوان مثال، در خیابان باقرخان بررسی‌ها نشان داد که اجرای رفیوژ باعث افزایش ایمنی و نظم شده است. البته ممکن است نتایج در همه معابر یکسان نباشد.

وی ادامه داد: در برخی خیابان‌ها، مشکل اصلی پارک خودرو نیست. برای مثال، در خیابان مطهری، رفیوژها به‌عنوان جان‌پناه برای عابران پیاده در نظر گرفته شده‌اند، زیرا عرض خیابان زیاد است و عبور عابر در یک مرحله ممکن نیست.

احتمال جمع‌آوری رفیوژها

عبادی درباره احتمال جمع‌آوری رفیوژها در صورت ناکارآمدی طرح گفت: تمام رفیوژها ابتدا به‌صورت خشکه‌چینی اجرا شده و پس از بررسی بازخوردها تثبیت شده‌اند. در صورت وجود تبعات منفی، طرح از مرحله خشکه‌چینی فراتر نمی‌رود. اما خیابان‌هایی مانند فلسطین پس از دریافت بازخورد مثبت جدول‌گذاری شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای مثال، در خیابان فلسطین، که پیش‌تر شاهد بی‌نظمی و پس‌زدگی بار ترافیک بودیم، اجرای این طرح باعث کاهش زمان تأخیر و افزایش ایمنی شده است. تثبیت و جدول‌گذاری نشان‌دهنده مثبت بودن بازخوردهاست.

به گزارش تسنیم، رفیوژ (یا جداکننده) به یک نوار یا ساختار فیزیکی گفته می‌شود که در میانه خیابان‌ها و معابر قرار می‌گیرد تا ترافیک خودروها را از یکدیگر جدا کند و فضای امنی برای عبور عابران پیاده ایجاد کند. این سازه‌ها معمولاً به‌منظور افزایش ایمنی، نظم ترافیکی و کاهش تصادفات طراحی می‌شوند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود