هدف از طراحی سند ملی تحول و ارتقاء علوم انسانی، تقویت کارآمدی این علوم است

در نشست هیئت اندیشه‌ورز شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی؛ به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در نشست هیئت اندیشه‌ورز شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هم‌اکنون جریان پیشرفت در دنیا تمرکز بر علوم مهندسی و فنی دارد و علوم انسانی در حاشیه است که کم و

کد خبر : 141940
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۹:۴۸
هدف از طراحی سند ملی تحول و ارتقاء علوم انسانی، تقویت کارآمدی این علوم است


در نشست هیئت اندیشه‌ورز شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی؛

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در نشست هیئت اندیشه‌ورز شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: هم‌اکنون جریان پیشرفت در دنیا تمرکز بر علوم مهندسی و فنی دارد و علوم انسانی در حاشیه است که کم و بیش در کشور ما نیز این تفکر حاکم است و باید اصلاح شود.

وی افزود:، چون علوم مهندسی و پزشکی کاربرد‌های محسوس و عینی برای همگان دارند بیشتر مورد توجه هستند در حالی که علوم انسانی ظرفیت بالائی در مدیریت منابع انسانی، استفاده بهینه از منابع طبیعی و حل مسائل و چالش‌های مهم زیست‌محیطی و ایجاد هویت اسلامی ایرانی قدرتمند و تقویت سرمایه اجتماعی کشور را دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: علوم انسانی با هویت و فرهنگ ما پیوند دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: کل بودجه تحقیق و توسعه کشور سه الی هشت دهم درصد بودجه جاری کشور است که یک دهم آن به علوم انسانی اختصاص دارد. این در حالی است که نقش‌آفزینی علوم انسانی و علوم اجتماعی برای حل مسائل کلیدی کشور مثل افزایش نرخ رشد، کاهش نرخ تورم، مدیریت پسماند، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ده‌ها مسئله مهم دیگر، محوری و کلیدی است.

وی اظهار داشت: حتی آینده شغلی رشته‌های علوم انسانی نیز به خوبی پیش‌بینی نشده است و در جداول مشاغل سازمان امور اداری و استخدامی فقط ۲۸ درصد رشته‌های علوم انسانی کد استخدامی دارند.

عاملی افزود: در هم نیامیختگی علوم انسانی با حوزه کاربرد باعث شده است همگان علوم انسانی را علوم نظری تلقی کنند و به ابعاد عملی آن بی‌اعتنا باشند.

وی گفت: بخش زیادی از علوم انسانی موجود در کشور وارداتی است و تناسبی با مسائل بومی کشور ندارد و حتی در شرق‌شناسی هم ما نگاه از درون به خودمان نداریم، لذا تقویت سهم دانش بومی در علوم انسانی از اهداف تحول در علوم انسانی است.

عاملی تاکید کرد: اندیشه الهی کانون اصلی است که در هدف‌گذاری و جهت‌دهی همه علوم نقش تعین بخش دارد. ما نباید مسیر غرب در مدیریت اجتماعی را دنبال کنیم. جهان غرب امروز به معضلات فردی و اجتماعی از جمله افزایش خانواده تک سرپرست، ناپایداری خانواده، همجنس گرایی، کاهش نرخ رشد جمعیت و عدم برخورداری از جمعیت جایگزیی، سقط جنین و فردگرایی منتهی به افزایش تنهایی و هزاران مسئله دیگر مواجه است که بطور حتم نقشه علم سکولار در این وضعیت بسیار اثرگذار بوده است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت همه دانشمندان کشور شرایط مناسبی برای دست پیدا کردن به تحول و تغییر جدی در علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نقش‌آفرینی رشته‌ها و پژوهشی‌های هنر در رشد و تعالی کشور و تامین سلامت فردی و اجتماعی گام اثر‌گذاری برداشته شود.



منبع

برچسب ها :

ناموجود