نیمه تمامهایی که تمام شدند؛ از بیمارستانی ۳۴ ساله تا سدی ۱۹ ساله
رئیس جمهور شهید طی سه سال فعالیت خود بالغ بر ۲ هزار طرح نیمه تمام عمرانی را با ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه، به اتمام و مرحله بهره برداری رساند. طرحهایی که بیش از ۳۰ سال عمر داشتند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خاک روی طرحهایی را گرفته بود که بعضی هایشان بیش
رئیس جمهور شهید طی سه سال فعالیت خود بالغ بر ۲ هزار طرح نیمه تمام عمرانی را با ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه، به اتمام و مرحله بهره برداری رساند. طرحهایی که بیش از ۳۰ سال عمر داشتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خاک روی طرحهایی را گرفته بود که بعضی هایشان بیش از ۳۰ سال مردم را هم ناامید کرده بود. آنطور که معاونت اجرایی رئیس جمهور اعلام کرده، بیش از ۶۰ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها حدود ۹ هزار همت منابع لازم داریم.
مثلا بیمارستانی که در شهریار سال ۱۳۶۸ کلنگ زده شد، اما تا سال ۱۴۰۱ نیمه کاره رها شده بود. در همان سال که رئیس جمهور منتخب سفرهای استانی خود را آغاز کرده بود. به این بیمارستان نیمه کاره سری زد.
صحبتها به نیمه کاره ماندن، آن هم تا سی سال رسید که رئیس جمهور دستور تکمیل این بیمارستان تا سال آینده را داد. او در جلسات شورای اداری استان تهران جملهای را که پیش از انتخابات گفته بود را بازهم تکرار کرد. ” دنبال کلنگ زنی و افتتاح طرحهای جدید نیستیم ما دنبال این هستیم که طرحهای نیمه تمام را به جایی برسانیم. “
این بیمارستان به عنوان قدیمیترین طرح، بعد از ۳۴ سال در آبان ۱۴۰۲ همزمان با روز پرستار افتتاح شد. افتتاحی که مردم شهریار از آن به عنوان هدیهای به یاد ماندنی از آیت الله رئیسی یاد میکنند.
بعد از این طرحِ سن و سال دار، رئیس جمهور به دنبال طرحی رفت که عمرش به ۲۷ سال میرسید. سدی که سالها کشاوزران منتظر افتتاحش بودند تا بتوانند محصولاتشان را با آبی بدون شوری آبیاری کنند. چرا که سالانه با از دست رفتن ۶۰۰ متر مکعب آب باران و سیل آبی شدن منطفه، آب شور باقی میماند. این سد بعد از ۲۷ سال به عنوان بزرگترین سد غلتکی خاورمیانه شهریور ۱۴۰۲ بالاخره به بهره برداری رسید و آب شادی بخش این منطقه شد.
این داستان و طرحهای نیمه تمام، ادامه دارد. رئیس جمهور شهریور ۱۴۰۱ به کردستان سفر کرده و سراغ طرحی را گرفت که ۲۶ ساله است. فرودگاهی مهم و راهبردی که در صورت راه اندازی آن شهرهای مختلفی از آن بهره اقتصادی میبردند. در این بازدید رئیس جمهور با سوال از مدیر طرح راه اندازی فرودگاه درباره اینکه چرا این طرح را پیشتر افتتاح کرده اند، اما نیمه کاره است. تاکید میکند که سال آینده باید این فرودگاه تکمیل شود و خود او برای افتتاح این طرح با هواپیما وارد این فرودگاه خواهد شد.
و همین هم شد. آبان ۱۴۰۲ همزمان با ورود رئیس جمهور به فرودگاه شهدای سقز این فرودگاه رسما به طور کامل آغاز به کار کرد و عمر نیمه تمام این طرح هم به پایان رسید. اما این پایان ماجرا نیست. سنندج در همین روزها شاهد افتتاح راه آهن سنندج به همدان است. طرحی که آن هم بیش از یک دهه در انتظار افتتاح بود.
۸۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه به طرحهای عمرانی تخصیص داده شده است
آمارهای سازمان برنامه و بودجه عنوان میکند که دولت طی سه سال گذشته بیش از ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل طرحهای عمرانی نیمه تمام اختصاص داده که شامل ۲ هزار طرح از پیش روی زمین مانده است.
طرحی مثل سد مشترک قیزقلعه سی، که در نقطه صفر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان بنا شده است. سدی که ۱۹ ساله بود. تکمیل این طرح هم از اولویتهای رئیس جمهور بود. اولویتی که آخرین ساعات زندگی او را هم با تکمیل این ناتمامها گره زد. رئیس جمهور بعد از افتتاح این سد با همتای آذربایجانی خود، سراغ طرحی دیگر میرفت که شهید جمهور شد.
تلاشهای او برای تکمیل طرحهای روی زمین مانده قابل توجه بود. از افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز بعد از ۱۸ سال، آزادراه رودبار- منجیل بعد از ۱۲ سال، سد تاج امیر در استان لرستان بعد از ۱۲ سال، سد باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری بعد از ۱۵ سال، سد چراغ ویس سقز بعد از بعد از ۱۳ سال در استان کردستان، طرح انتقال آب از سد کانیسیب به حوزه دریاچه ارومیه که سبب احیای این دریاچه و تحقق آرزوی بزرگ در آذربایجان غربی شد، بعد از ۸ سال، همچنین طرح آبرسانی به شهرهای بم و بروات بعد از ۲۷ سال، طرح آبرسانی به شهرهای بن و بروجن بعد از ۱۲ سال، آبگیری سد کمندان بعد از ۱۹ سال، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی قائمشهر مازندران بعد از ۱۸ سال، بیمارستان ۳۷۶ تختخواب ایلام بعد از ۱۲ سال، بیمارستان هزار تختخوابی حضرت حضرت مهدی تهران بعد از ۱۲ سال و… از جمله طرحهایی است که در دولت سیزدهم تکمیل و بهرهبرداری رسید. حضور او بر روی سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در عسلویه جزو اقدامات کم نظیر رئیس جمهور کشورمان بود.
گزارش نرگس معززی خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما