نگاهی به کسب و کار و گردش مالی در حوزه موسیقی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موسیقی از جمله هنرهایی است که این روزها به صنعت تبدیل شده است. کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی زیادی در این عرصه وجود دارد و گردش‌های مالی در حوزه موسیقی به سالانه میلیاردها دلار می‌رسد. دکتر محمدمهدی لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی که در اختیار خبرنگار ما

کد خبر : 146662
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
نگاهی به کسب و کار و گردش مالی در حوزه موسیقی


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موسیقی از جمله هنرهایی است که این روزها به صنعت تبدیل شده است. کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی زیادی در این عرصه وجود دارد و گردش‌های مالی در حوزه موسیقی به سالانه میلیاردها دلار می‌رسد. دکتر محمدمهدی لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی که در اختیار خبرنگار ما قرار داده به موضوع کسب و کار در عرصه موسیقی پرداخته است. در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید:

موسیقی، یکی از فراگیرترین و محبوب‌ترین هنرهای جهان، از دیرباز نقشی اساسی در فرهنگ‌ها و جوامع داشته است. اما در دنیای امروز، موسیقی تنها یک هنر نیست، بلکه به صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که فرصت‌های کسب و کاری بی‌شماری را برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه فراهم می‌کند. موسیقی به لطف فناوری و گسترش پلتفرم‌های دیجیتال، شاهد تحولاتی گسترده بوده است.

 

در گذشته راه‌های محدودی برای اهالی موسیقی در راستای کسب و کار و درآمدزایی وجود داشت، اما امروزه این راه‌ها بسیار گسترش یافته و در سطح وسیعی، تقریبا در اختیار همه اهالی موسیقی در هر کجای جهان قرار دارد.

امروزه هنرمندان می‌توانند از راه‌های مختلفی در این صنعت درآمد کسب کنند:

•  تولید و پخش موسیقی: انتشار آثار از طریق پلتفرم‌هایی مانند Spotify،Apple Music  و YouTube به راهکاری عمده برای درآمدزایی تبدیل شده است. با این پلتفرم‌ها هر موزیسینی در هر کجای جهان می‌تواند اثر خود را تولید و برای شنیده شدن در اختیار تمام مخاطبان در سراسر دنیا قرار دهد. در این پلتفرم‌ها معمولا هنرمندان براساس استقبالی که از آثارشان می‌شود، درآمد کسب می‌کنند.

•  آموزش موسیقی: تدریس آنلاین و حضوری، یکی از محبوب‌ترین و پایدارترین راه‌های کسب درآمد برای موزیسین‌ها است. امروزه نوازندگان، آهنگسازان و خوانندگان در خانه خود می‌نشینند و از طریق پلتفرم های ارتباط تصویری یا حتی صوتی، به افراد مختلف در هر کجای جهان، آموزش می دهند.

•  اجرای زنده: کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای خصوصی، بخش قابل‌ توجهی از درآمد هنرمندان را تشکیل می‌دهد. کنسرت‌ها و اجراهای زنده از گذشته هم در موسیقی رسم بوده، اما در سال‌های گذشته این عرصه هم پیشرفت‌های بسیاری داشته است. امروزه کنسرت‌های موسیقی نه تنها برای نوازندگان، خوانندگان و تهیه کنندگان محلی برای کسب درآمد شده، بلکه کسب و کارهای جانبی و درآمد زیادی را نیز برای برگزارکنندگان ایجاد کرده است از جمله گروه نورپردازی، صدابرداری، چکینگ بلیت، گروه‌های پذیرایی، بوفه‌ها، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، عکاسان، تصویربرداران و … .

•  ساخت موسیقی برای رسانه: تولید موسیقی متن برای فیلم‌ها، سریال‌ها، تبلیغات و بازی‌های ویدیویی، بازاری رو به رشد است.
با ایجاد بسترهای رسانه‌ای مختلف،‌ فرصت‌های درآمدزایی برای اهالی موسیقی هم بیشتر و بیشتر می‌شود، به خصوص که با جدی‌تر شدن قانون کپی‌رایت در سراسر دنیا، گاهی موزیسینی از راه ساخت تنها یک آهنگ و البته به شرط همه‌گیر شدن آن اثر و استفاده‌ از آن اثر در محتواهای مختلف، صاحب درآمدهای کلانی می‌شوند.

•  فروش محصولات جانبی: فروش محصولات مرتبط مانند آلبوم‌های فیزیکی، پوسترها و محصولات برند شده هنرمندان نیز جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد.

فناوری، نقطه عطفی در صنعت موسیقی ایجاد کرده است. از یک سو، ضبط و تولید موسیقی به کمک نرم‌افزارهای پیشرفته آسان‌تر شده و از سوی دیگر، پلتفرم‌های استریم و شبکه‌های اجتماعی امکان دسترسی به مخاطبان جهانی را فراهم کرده‌اند. کسب‌وکار در حوزه موسیقی، نه تنها فرصت مناسبی برای افرادی است که عاشق هنر هستند، بلکه با درک نیازهای بازار و بهره‌گیری از ابزارهای مدرن، به بستری برای رشد مالی و حرفه‌ای تبدیل شده است. این صنعت، راهی برای تلفیق هنر با کسب و کار است و همچنان فرصت‌های بی‌شماری در انتظار مشتاقانش دارد.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود