نوآوری 4 جوان در صنعت خودرو با تولید سنسور نور و باران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی نخبگان و دانشجویان با دستاوردهای علمی و فناورانه کشور، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دوره دکتر دهقانی، علاوه بر برگزاری تورهای علمی برای نخبگان، اقدام به برگزاری سلسله تورهای فناورانه برای خبرنگاران و راویان رسانه‌ای

کد خبر : 16556
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
نوآوری 4 جوان در صنعت خودرو با تولید سنسور نور و باران


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی نخبگان و دانشجویان با دستاوردهای علمی و فناورانه کشور، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دوره دکتر دهقانی، علاوه بر برگزاری تورهای علمی برای نخبگان، اقدام به برگزاری سلسله تورهای فناورانه برای خبرنگاران و راویان رسانه‌ای کشور کرده است.

هدف از برگزاری این تورها، آشنایی خبرنگاران با آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه کشور و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری است تا بتوانند این دستاوردها را به طور دقیق و صحیح به جامعه انعکاس دهند. خبرنگاران در قالب این تورها طی بیش از یک سال گذشته، از مراکز و اماکن برجسته علمی و فناورانه کشور و شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان در استان‌های مختلف بازدید کرده‌اند.

برخی از مهم‌ترین مقاصد این تورها عبارتند از:

  • رصدخانه ملی ایران در کاشان
  • پروژه عظیم چشمه نور ایران، به عنوان بزرگترین پروژه علمی کشور
  • شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان منطقه ویژه اقتصادی پیام
  • شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان استان مازندران
  • اکوسیستم علم و فناوری استان اصفهان
  • شرکت‌های برتر و دستاوردهای علمی استان فارس و شیراز
  • رویداد جایزه ملی فناوری نکست

حضور در این تورهای فناورانه، فرصتی ارزشمند برای خبرنگاران فراهم کرد تا از نزدیک با دانشمندان، فناوران و کارآفرینان ایرانی آشنا شده و ضمن بیان چالش‌ها و دستاوردهای آنها، گزارشی جامع و دقیق از وضعیت علم و فناوری در کشور تهیه کنند.

نقش مهم اصحاب رسانه در ترویج علم و فناوری

خبرنگاران به عنوان حلقه وصل بین جامعه علمی و فناوری و مردم، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و تشویق نسل جوان به ورود به عرصه‌های علمی و فناورانه دارند. برگزاری این تورها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند به ارتقای سطح آگاهی و دانش خبرنگاران در حوزه علم و فناوری کمک کند و آنها را در انجام این رسالت خطیر یاری رساند.

خبرنگاران به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب تور فناورانه به شیراز سفر کردند. در این سفر، خبرنگاران از دستاوردهای فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان فارس بازدید و با فعالان این حوزه گفت‌وگو کردند.

محمدحسن آسترکی؛ مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان “رای‌شید‌صنعت” در جریان حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در تور علمی و فناورانه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در استان فارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محصولات ما شامل قطعات الکترونیکی برای صنعت خودرو است. کارگاه ما شامل بخش‌های مختلفی  شامل موارد مختلفی از جمله مونتاژ بردهای SMD، مونتاژ دستی و کنترل کیفیت است:

مونتاژ بردهای SMD: در این بخش، قطعات الکترونیکی کوچک مانند خازن، مقاومت و سوئیچ، به صورت خودکار روی بردهای الکترونیکی لحیم می‌شوند.

مونتاژ دستی: برخی از قطعات به دلیل ظرافت یا پیچیدگی، به صورت دستی مونتاژ می‌شوند.

کنترل کیفیت: در این بخش، محصولات نهایی به طور کامل تست و بررسی می‌شوند تا از کیفیت و عملکرد آنها اطمینان حاصل شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , تورهای علمی ,

وی گفت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت، کلیدهای روی فرمان خودروی دنا، تارا، پارس و سمند است که در این مسیر، سیم‌ها به صورت انبوه از کارخانه‌ها خریداری شده، برش خورده و طبق سایزهای تعیین‌شده این سرسیم‌ها پرس و در کانکتور جایگزین می‌شود.

وی تأکید کرد: عمده فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در حوزه قطعات الکترونیکی استفاده‌شده در خودرو است. ما سعی کردیم محصولاتی که در گذشته از چین وارد می‌شد را داخلی‌سازی کنیم البته بعضی از قطعات از جمله سوئیچ‌ها یا LEDها از خارج وارد می‌شود اما مونتاژ و تست و درنهایت رسیدن به محصول، داخلی‌سازی شده است.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما در این حوزه با چینی‌ها رقابت می‌کنیم اما چون قیمت ما از آنها کمتر بود توانستیم بازار را در دست بگیریم. ما از تولید به مصرف هستیم از طرفی ما در زنجیره تأمین ساپکو هستیم یعنی بُردهایی که ما تولید می‌کنیم به یک شرکت رفته و در آنجا تزریق پلاستیک به قاب می‌شود سپس در یک شرکت دیگر که فرمان می‌سازند سوار شده و بعد فرمان به صورت کامل به خط خودروساز می‌رود و در خودرو استفاده می‌شود.

آسترکی گفت: ما به درخواست یکی از خودروسازان از اواخر سال 1401 شروع به تحقیقات بر روی یک محصول کردیم که سنسور نور و باران است که به صورت محدود در خودروهای تارا و دنای فول اتوماتیک نصب شد . ما موفق به ساخت نمونه اولیه آنها شدیم و دانش‌بنیانی آن را دریافت کردیم.

وی تأکید کرد: نزدیک به 30 پرسنل در این شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و از طرفی واحد تحقیق و توسعه شرکت نیز در حال فعالیت است. افراد شاغل در این شرکت دانش‌بنیان در رشته‌های مختلف مهندسی مکانیک، برق، فیزیک، اپتیک  و … فعالیت می‌کنند.

آسترکی ادامه داد: از چالش‌های سنسور نور و باران موضوعات اپتیک، مکانیک و الکترونیک است که اینها با یکدیگر بسیار compatible هستند. امروز نیز در مرحله عقد قرارداد با خودروساز هستیم.

مدیرفنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما 4 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز بودیم که همگی دانشجوی فیزیک بودیم. در سال 1391 شرکت تأسیس شد که در ابتدا کارها به صورت پروژه‌ای و طراحی‌های هایتک پیش رفت. از سال 1398 وارد بحث تولید انبوه برای خودروساز شدیم.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , تورهای علمی ,

آسترکی گفت: ما شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های تولید انبوه زیادی داریم اما شرکت‌هایی که تخصصی کار کرده و بحث تولید با ادبیات تولید انبوه را پیش ببرند کم داریم!

وی گفت: تلاش ما این بود که با توجه به تیراژ بالای محصولات این شرکت، تیم تحقیق و توسعه خوبی تشکیل بدهیم. در ابتدا یک مکانی توسط یکی از شرکت‌های شیراز به ما داده شد و سپس در سال 1395 به پارک علم و فناوری شیراز منتقل شدیم و از آن سال تا به امروز در پارک مستقر هستیم.

آسترکی گفت: 12 محصول در کل توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید شده که 6 محصول در حال تولید انبوه است.

به گزارش تسنیم، سنسور نور همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه دارد در هنگام تاریکی هوا، چراغ‌های خودرو را به‌صورت اتوماتیک روشن کند. این سنسور معمولاً بر روی قسمت جلویی داشبورد و پشت شیشه (داخل کابین) نصب می‌شود.

سنسور باران نیز وظیفه دارد در هنگام بارندگی برف‌پاک‌کن‌ها را به‌صورت اتوماتیک روشن، و سرعت آن‌ها را متناسب با سرعت باران یا برف تنظیم کند. سنسور باران معمولاً در بالای شیشه جلو، قسمت وسط (در محدوده قرارگیری پایه آینه جلو) نصب می‌شود.

برف‌پاک‌کن خودروها تا چند دهه پیش تنها سه حالت داشتند؛ خاموش، دور تند و دور کند. کمی بعد برف‌پاک‌کن‌ها علاوه بر تنوع بیشتر حالت‌های سرعت به تایمر هم مجهز شدند. تایمر در برف‌پاک‌کن خودروها کمک می‌کرد تا دیگر نیازی نباشد راننده دائم برف‌پاک‌کن را خاموش و روشن کند.

اما امروزه در خودروهای جدید سنسور باران وجود دارد. نحوه کار این سیستم بر پایه نور مادون قرمز است. سنسور باران (زمانی‌ که روشن باشد) همواره در حال ارسال امواج مادون قرمز با زاویه 45 درجه بر روی شیشه جلو است. طبیعتاً امواج فرستاده شده بر روی شیشه بازتاب دارند. میزان و نوع بازتاب با توجه به خشک یا تر بودن شیشه متفاوت است؛ سنسور باران وظیفه دارد بازتاب این امواج را بررسی کند و با توجه به آن، برق پاک‌کن‌ها را با سرعت مناسب به حرکت در آورد

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود