نقش هوش مصنوعی در آینده مشاغل, فرصت ها و چالش ها
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، آینده مشاغل با هوش مصنوعی یک مسئله مورد بحث است که سالهاست در حال بررسی و بحث است. نظرات در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و اقتصاد متفاوت است. برخی معتقدند که هوش مصنوعی میتواند مشاغل را از بین ببرد و به نابودی تمامی مشاغل جهان منجر شود، در
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، آینده مشاغل با هوش مصنوعی یک مسئله مورد بحث است که سالهاست در حال بررسی و بحث است. نظرات در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و اقتصاد متفاوت است. برخی معتقدند که هوش مصنوعی میتواند مشاغل را از بین ببرد و به نابودی تمامی مشاغل جهان منجر شود، در حالی که دیگران اعتقاد دارند که هوش مصنوعی بیش از حدی که مشاغل را از بین میبرد، شغلهای جدیدی ایجاد میکند. این بحث همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر، هوش مصنوعی در محصولات و خدمات مختلف به کار میرود و بهبود و کارایی آنها را افزایش میدهد. شرکتها در بخشهای مختلف از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندها و خدمات استفاده میکنند. به عنوان مثال، شخصیسازی توصیههای محصول، یافتن ناهنجاریها در تولید، شناسایی تقلب و … از هوش مصنوعی بهره میبرد. پیشرفتهای اخیر در حوزه هوش مصنوعی، مانند تکنیکهای یادگیری عمیق، به حل بسیاری از چالشها کمک کرده است.
هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از نوآوریهای محوری قرن بیست و یکم، در حال تغییر و تحول چشمگیری در بسیاری از جنبههای زندگی بشر است. یکی از حوزههایی که به شدت تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته، بازار کار و مشاغل است. این فناوری با توانایی پردازش دادههای بزرگ، یادگیری از اطلاعات و انجام کارهای پیچیده، فرصتها و چالشهای بیسابقهای را برای نیروی کار و کارفرمایان ایجاد کرده است.
به گزارش تسنیم,هوش مصنوعی میتواند به ایجاد مشاغل جدید در حوزههای نوظهور مانند توسعه الگوریتمهای یادگیری ماشین، تحلیل دادهها و مدیریت سیستمهای هوشمند کمک کند. با افزایش نیاز به متخصصان فناوری، بسیاری از مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات، علوم داده، و امنیت سایبری رونق گرفتهاند.
علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند بهرهوری را در صنایع مختلف افزایش دهد. به عنوان مثال، رباتهای هوشمند در خطوط تولید کارخانهها وظایف تکراری و زمانبر را انجام میدهند، و کارگران انسانی میتوانند بر روی فعالیتهای خلاقانهتر و استراتژیکتر تمرکز کنند.
اما هوش مصنوعی می تواند تهدید برای مشاغل سنتی هم باشد, در مقابل، خودکارسازی وظایف باعث شده است که بسیاری از مشاغل سنتی، به ویژه در بخشهای تولید، حملونقل و خدمات مشتری، در معرض خطر قرار گیرند. شغلهایی که به مهارتهای تکراری و فیزیکی وابسته هستند، احتمالاً در آینده توسط سیستمهای هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد.این تحولات میتواند به افزایش نابرابری اقتصادی منجر شود، زیرا کارگرانی که مهارتهای پیشرفته ندارند، ممکن است با دشواریهای بیشتری در یافتن شغل مواجه شوند.
به گزارش تسنیم, در چنین شرایطی نیاز به مهارتآموزی مجدد امری ضروری است. برای مواجهه با این تغییرات، دولتها و شرکتها باید برنامههای آموزشی و مهارتآموزی مجدد را توسعه دهند. آموزش مهارتهایی مانند تحلیل دادهها، تفکر خلاقانه، و همکاری بینرشتهای به افراد کمک میکند تا با تحولات ناشی از هوش مصنوعی سازگار شوند.
*ضرورت شناسایی مداوم مشاغل آینده و نیازهای بازار
علی حسین شهریور ، دبیرکل خانه تعاونگران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزای تسنیم, درباره آینده مشاغل در ایران گفت: با توجه به تحولات سریع تکنولوژیکی، مشاغل آینده، تغییرات بازار کار و نیاز روزافزون به نیروی کار ماهر، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور باید اقداماتی اساسی و همه جانبه را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به ضرورت شناسایی مداوم مشاغل آینده و نیازهای بازار گفت: با همکاری صنایع و بنگاههای اقتصادی، مشاغل جدید و نیازهای فعلی و آتی بازار کار را به دقت شناسایی و تحلیل کند.
شهریور با اشاره به توسعه دورههای آموزشی نوین گفت: با تمرکز بر فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، روباتیک و…، دورههای آموزشی جدید و کاربردی را طراحی و اجرا کند.
دبیرکل خانه تعاونگران با اشاره به بهرهگیری از روشهای نوین آموزش افزود: با استفاده از فناوریهای آموزشی مانند آموزش آنلاین، شبیهسازها و واقعیت مجازی، کیفیت و جذابیت آموزشها را افزایش دهد.
وی توسعه آموزشهای مهارتی نرم را مهم خواند و ادامه داد: علاوه بر مهارتهای فنی، به آموزش مهارتهای نرم مانند کار گروهی، حل مسئله، خلاقیت و ارتباط موثر نیز توجه ویژه داشته باشد.همچنین تقویت همکاری با بخش خصوصی حائز اهمیت است. ایجاد شبکهای از آموزشگاه ها و مراکز آموزش فنی و حرفهای وابسته به بخش خصوصی.
شهریور گفت: با حمایت از بخش خصوصی، تعداد آموزشگاه ها و مراکز آموزش فنی و حرفهای را افزایش داده و تنوع دورههای آموزشی در حوزه مشاغل جدید را گسترش دهد.
دبیرکل خانه تعاونگران افزود: برگزاری دورههای مشترک، با همکاری صنایع و بنگاههای اقتصادی، دورههای آموزشی مشترکی را برگزار کند تا فراگیران با محیط کار واقعی آشنا شوند.
وی بهرهگیری از مربیان مجرب را مهم خواند و گفت: با جذب مربیان متخصص و با تجربه، کیفیت آموزش مشاغل جدید را ارتقاء دهد.همچنین کارگاهها و آزمایشگاههای آموزشی را به تجهیزات و امکانات مدرن مجهز کنند. با استفاده از روشهای مختلف ارزیابی، کیفیت دورهها را به طور مستمر پایش و بهبود بخشد و توسعه آموزشهای مبتنی بر استانداردهای بینالمللی در دستور کار باشد. با تطبیق استانداردهای آموزشی با استانداردهای بینالمللی، کیفیت آموزشها را ارتقاء داده و برای مهارت آموختگان فرصت اشتغال در بازار کار جهانی را فراهم کنند.
شهریور با اشاره به توسعه مراکز آموزشی در مناطق محروم گفت: با ایجاد مراکز آموزشی در مناطق محروم، به توسعه مهارتهای نیروی کار برای مشاغل جدید در این مناطق کمک کند. همچنین توسعه آموزشهای آنلاین در دستور کار باشد. با استفاده از فناوریهای آنلاین، دسترسی به آموزشهای فنی و حرفهای را برای همه افراد، بهویژه در مناطق دور افتاده، فراهم کند.
دبیرکل خانه تعاونگران افزود: با همکاری این وزارتخانهها، به آموزش مشاغل جدید توجه شود و زمینه برای ورود دانشآموزان و دانشجویان به این حوزه ها فراهم شود. با همکاری سازمانهای بینالمللی مانند یونسکو و سازمان بینالمللی کار، از تجربیات سایر کشورها در حوزه آموزش فنی و حرفهای و مهارت های مشاغل جدید بهرهمند شود. با اجرای این اقدامات، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور میتواند نقش مؤثرتری در مواجهه با مشاغل آینده ، توسعه نیروی انسانی ماهر، افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی کشور ایفا کند.
به گزارش تسنیم, هوش مصنوعی مانند یک شمشیر دو لبه است که هم فرصتهای بینظیری برای پیشرفت و نوآوری ایجاد میکند و هم تهدیدهایی برای امنیت شغلی برخی از افراد به همراه دارد. برنامهریزی صحیح، سرمایهگذاری در آموزش و ایجاد چارچوبهای قانونی مناسب، میتواند تضمین کند که این فناوری به جای تهدید، به ابزاری برای ارتقای کیفیت زندگی و تقویت اقتصاد تبدیل شود.
انتهای پیام/