نظریه امام خمینی درباره عدالت، آزادی و روابط با سایر کشورها

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» امروز شنبه 12 خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» که امروز شنبه 12 خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم و

کد خبر : 23601
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
نظریه امام خمینی درباره عدالت، آزادی و روابط با سایر کشورها


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» امروز شنبه 12 خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 

علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست «منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» که امروز شنبه 12 خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، طی سخنانی لوازم ایفای نقش کامل و جامع از سوی فقها در منظر امام خمینی را تشریح کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) اظهار داشت: این مبانی اساس شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و در عین حال شاخصی برای ارزیابی صحت و کیفیت عملکرد نظام به حساب می‌آید.

اکبری بر لزوم بررسی سیره امام خمینی به منظور دستیابی به شاخصه‌های اندیشه سیاسی ایشان تأکید کرد و گفت: اندیشه سیاسی در ابعاد فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی دسته‌بندی می‌شود که همگی به یکدیگر مرتبط هستند.

 

 

این استاد دانشگاه اندیشه سیاسی را مجموعه‌ای از نظرات سیاسی جهت ساماندهی به زندگی اجتماعی معنا کرد و گفت: در این راستا فلسفه سیاسی شامل مباحثی است که به سؤالات سیاسی در زمینه ولایت، امامت و نیازهای ثابت افراد پاسخ می‌دهد. در مقوله فقه سیاسی هم رفتارهای مکلفانی مورد بحث قرار می‌گیرد که با موضوعات سیاسی در ارتباط است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره دسته‌بندی ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی در دو گروه فضائل و رذائل، تصریح کرد: امام خمینی در تبیین اندیشه‌های خود به این دسته‌بندی سه‌گانه توجه داشته است، همان طور که سایر اندیشمندان اسلامی این قسیم‌بندی را مورد توجه قرار داده‌اند.

او ادامه داد: به اعتقاد امام خمینی اسلام شامل اخلاق و اعتقاداتی است که توجه به یک قسم بدون در نظر گرفتن اقسام دیگر موجب انحراف می‌شود. امام راحل در زمینه فلسفه سیاسی نگاه جامع و کاملی به خدا، جهان و انسان دارد و توحید را محور اصلی هستی‌شناسی می‌داند که نشان‌دهنده آزادی انسان است و کسی حق محدود کردن این آزادی را ندارد.

اکبری با اشاره به تربیت‌پذیر بودن انسان به دلیل داشتن جنود رحمانی و شیطانی، خاطرنشان کرد: آزادی، مشروعیت و مردم‌سالاری از جمله مواردی هستند که امام خمینی به آنها توجه دارد و در تبیین فلسفه سیاسی به آنها پرداخته است.

این استاد دانشگاه به تبیین نظریه امام خمینی درباره عدالت، آزادی و روابط با سایر کشورها پرداخت و گفت: امام در زمینه آزادی انسان بر این باور است که آزادی مطلق است مگر آنکه این آزادی برای جامعه ایجاد مفسده کند. ایشان همچنین روابط با دنیا را امری لازم می‌داند مگر آنکه استقلال کشور را به مخاطره بیندازد. در مقوله عدالت نیز امام خمینی حدی وسط در نظر دارند تا از هر گونه افراط و تفریط پرهیز شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تعریف امام از سیاسی به عنوان تدبیر امور مملکت بر اساس عقل و عدل و انصاف، تصریح کرد: در مسائل فلسفه سیاسی هم لزوم تشکیل حکومت اسلامی، هدف‌های حکومت اسلامی، حاکم بودن ولی فقیه، واجب بودن تشکیل حکومت بر فقهای جامع الشرایط و پیوستگی دین و سیاست از نکاتی هستند که مورد توجه قرار گرفته‌اند.

او بر ضرورت تشکیل حکومت به منظور پرهیز از هرج و مرج در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: امام خمینی اقامه عدل را از جمله اهداف عالی حکومت اسلامی می‌داند که در این زمینه، ولی فقیه در دوران غیبت امام زمان (ع) سرپرستی جامعه اسلامی را بر عهده دارد. برای مردم نیز واجب است که از او اطاعت کنند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود