معرفی آثار و عناصر فرهنگی عمود خیمه وفاق ملی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی پیام داد. در ابتدای متن پیام وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آمده است: فرهنگ ایرانی همان دانایی مردمان این سرزمین در اهلیت یافتن با محیط اطرافشان است و شناخت آن تنها با ملاقاتِ میراث فرهنگی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی پیام داد.
در ابتدای متن پیام وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آمده است: فرهنگ ایرانی همان دانایی مردمان این سرزمین در اهلیت یافتن با محیط اطرافشان است و شناخت آن تنها با ملاقاتِ میراث فرهنگی حاصل میشود. به تعبیری مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس این سرزمین، آینه پیش روی فرهنگ هستند که وجوه ارزشهای مادی و معنوی را به تصویر میکشند. شناخت و معرفی میراث فرهنگی تنها با دیداری از جنس یکی شدن و در محضر آن قرار گرفتن حاصل میشود و تنها راه رجوع به اصالتها، همین دیدار و ملاقاتی است که منجر به آگاهیبخشی میشود. هر خشت مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان، هر بیت سعدی، هر ردیف موسیقی و هر نقش و نگاری که در آثار موزهای شاهد آن هستیم، بازتاب و طنینی از بنیادها و ریشههای فرهنگ ایران است که با تکیه و اعتماد بر معنای آن، میتوانیم بهترین مسیر و مدار را برای طی طریق آینده متصور شویم.
در بخشی از این پیام آمده است: بیشک معرفی سرزمین ایران از روزنه میراث فرهنگی، تداعی کننده مقربترین مفهوم به حقیقتِ ایران است. ایرانی که شناخت آن، گاه با حافظ، بوعلی و نظامی و یا نوروز و شاهنامه و یا گاه با آثار معماری به جا مانده از پیشینیان حاصل میشود. معرفی این آثار و عناصر فرهنگی، عمود خیمه وفاق ملی است، چرا که سخن گفتن از آستانه فرهنگ، باطلالسحر نقار و متضمن رفاقت و ارادت در کشور است. میراث فرهنگی به مثابه پلی است برای گفتگو و یکرنگی، که با طرح مشترکات میتواند بر کدورتها چیره آید. نظامی گنجوی نه در ایران متولد شده و نه مدفون؛ اما یکی از مظاهر فرهنگی ایران است. ایوان مدائن و یا طاق کسری نیز در گستره جغرافیای سیاسی ایران امروزی نیست اما یکی از مؤلفههای شناخت و معرفی ایران است. این موضوع نشان میدهد که ایران مفهومی فرهنگی است که از حدود سیاسی آن بسیار پهناورتر است و گفتوگوی ملتها از این محضر و با اشتراکهای فرهنگی فیمابین، مسبب امنیت و مرافقت جهانی میشود.
در بخشی دیگر از پیام صالحی امیری آمده است: نگاه از دریچه میراث فرهنگی، کرانه واسع و مبسوطی را در نظرها و در ورای جنبههای کالبدی آثار میگشاید ، لذا معرفی صحیح آثار و عناصر فرهنگی میتواند پرده از روی آثار تاریخی بردارد تا دلالتها و شهادتهایی که در پس پرده پنهان شدهاند، آشکار شوند و سخن از ناگفتهها گویند. چرا که در هر اثر تاریخی، بخشی از فرهنگ ایرانی نهفته است و این روایتگری و بازنمایی است که با به کارگیری رسانهها و فناوریهای نوین، میتواند آحاد جامعه را با حقیقت و عمق این فرهنگ آشنا سازد و به تعبیری میراث فرهنگی، رسانه صادق و بدون تحریف فرهنگ ایرانی اسلامی است. به این معنی که آثار و عناصر برجامانده از پیشینیان، حاوی پیامی است که باید رسانده شود و از قضا همین پیامرسانی است که میراث فرهنگی را به ثروت و ارزش تبدیل میکند. مادامی که جامعه، پیامی از میراث فرهنگی ایرانی دریافت نکنند، این آثار نقش مؤثری در چرخه حیات این سرزمین ایفا نخواهند کرد.
در بخش پایانی پیام وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آمده است: جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی، فرصتی ارزشمند است تا این دارایی غیرقابل تکرار را از منظر دیگر معرفی کنیم تا ارزش این دارایی منحصربهفرد به نحو احسن درک شود. سومین دوره این جشنواره که به همت همکاران محترم معاونت میراث فرهنگی و به میزبانی استان فارس برگزار میگردد، بستری برای معرفی و آموزش میراث فرهنگی ایران را فراهم آورده و با استفاده از ابزارهای چندرسانهای، پیوند و مواصلت عمیقتری بین آحاد جامعه جهت حفاظت و صیانت مطلوبتر و مردمیسازی آن برقرار میسازد. این جشنواره، ابزاری برای تقویت وحدت و همبستگی ملی، معرفی چهره واقعی از ایران اسلامی در جامعه جهانی و مردمیسازی و جریانسازی امر حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی ایران است و امید که شاهد آثار استوار و ثمین آن سطح جامعه باشیم.
انتهای پیام/